Gå til innhold

Hva velger dere? 44 eller 54 uker permisjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg stresser litt med dette, ettersom jeg i dag er i et vikariat og dermed står uten lønn etter endt permisjon.

Litt nysgjerrig på hva dere andre her inne velger, og HVORFOR :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er veldig usikker..

Jeg er også i vikariat, og det er absolutt enklest for meg hvis permisjonen ender fra tidlig i januar, slik at jeg kan ta på meg et halvårsvikariat. De legges gjerne ut i november/desember (lærer)

Kan hende vi bør ta 54.. 44 ender jo opp en gang i november..

Skrevet

Hvis jeg hadde jobbet fast (jeg kommer til å få støtte hos lånekassen istedenfor) så hadde jeg valgt 44 uker, fordi det lønner seg visst best. 100 % utbetalt svangerskapspenger fremfor 80 % i 54 uker. Du får visst mer for de 44 ukene...

Men for å tenke på barnet og MEG selv så ville JEG tatt 54 uker, så jeg kunne vært mye lenger sammen med gullet istedenfor dagmamma eller barnehage... =)

Skrevet

jeg tok 44 fordi jeg er avhengig av å ha sånn ca lik inntekt som jeg har nå. 80% blir litt lite med tanke på lån og regninger som også skal betales. og så tror jeg det holder med de 44 ukene hjemme =) sist begynte jeg å jobbe når sønnen min var 10 mnd.

Skrevet

vi har valgt 54 uker pga at jeg vil være hjemme lengst mulig med lille gutt.

Skrevet

Jeg er i samme situasjon som deg, har ingen jobb å gå tilbake til etter endt permisjon. Etter nøye vurdering har vi likevel valgt 54 uker, fordi jeg vil være så lenge som mulig hjemme med ungen. Dessuten blir det jo ikke fullt 54 uker etter at 3 tas før fødsel og 6 tas av pappaen....Krysser fingrene og satser på at jeg får en jobb etter permisjon (også lærer).

Skrevet

Jeg skal ha 44 uker + at jeg tar minimum en mnd uten lønn etter at permisjonen løper ut.

Skrevet

Jeg velger 54, bare pga jeg vil være lengst mulig hjemme med lille gullet når han kommer.. Men vi har bra økonomi, så det er også en grunn til at jeg velger så lenge.

Skrevet

Hvis jeg ikke hadde fast jobb å gå tilbake til etter fødsel, ville jeg tatt 44 uker, og gått over på dagpenger etter perm hvis jeg ikke hadde fått ny jobb i mellomtiden.

Selv velger jeg 54 uker, men begynner å jobbe 60% i mai og får 80% lønn ut 2008. Får dermed strukket permtiden litt og mer tid sammen med lille knotten.

Skrevet

Jeg tar 44 uker, men sparer opp penger slik at jeg kan være hjemme minimum i 54 uker. Jeg og far skal dele permisjonstiden, og slik jeg har forstått det ved å lese på nav sine sider taper vi 12000 kr dersom vi velger 54 uker med 80 % lønn kontra 100 % lønn i 10 mnd.

Skrevet

jeg heller mest mot å ta 54 uker,men skal regne litt på det først...se hvor mye mindre det il utgjøre..får jo en barnetrygd til når lillebebi kommer og,så er jo ikke sikkert tapet blir såå stort

Skrevet

Har heller ikke jobb etter endt permisjon. Derfor anbefalte NAV meg til å ta 44 uker med 100% lønn slik at evt. dagpengegrunnlag ble større (regner ut fra inntekt de 3 siste månedene).

Skrevet

Jeg skal ta 44 uker, men det er kun fordi jeg skal begynne på skole til neste år. Så da er jeg akkorat ferdi til august når skolen begynner. Eller så tar jeg ett år permisjon uten lønn, men det er kun om de ikke fjerner kontantstøtten....

Skrevet

Jeg har valgt 44 uker. Jeg har en 50% fast stilling på natt. Har derfor mye fri (11 dager fri hver 6.uke bl.a) Så jeg får uansett vært mye hjemme når jeg begynner på jobb igjen.

Skrevet

54 uker her - vil ha mest mulig tid hjemme + at jeg har fem ukers ferie og ulønnet perm i halvannen mnd sånn at jeg begynner på jobb igjen 1. sept. Må passe med når tulla skal begynne i bhg også.

Skrevet

44 uker så skal eg jobbe litt, mens pappaen har permisjon så skal eg være hjemme med h?n til han er ca 2-3 i håp om kunne få det til å gå rundt på kveldsvakter og helge vakter + kontantstøtte og barnetrygd. mår rekne kor mykje eg er nøtt til å jobbe for å få det til å gå rundt som i dag men trur min 15 vakter i mnd skal holde. kanskje ferre vis eg går natt..

Skrevet

Jeg var veldig usikker, men valgte 54 uker og er veldig glad for det. Nå er jeg halvveis, tiden har gått fryktelig fort og jeg ser ikke veldig frem til å begynne å jobbe igjen...

Jobber i butikk og da var det mer passe å begynne igjen i januar enn å bli kastet rett inn i julerushet.

Ja, det er mulig man totalt får mer utbetalt med 44 uker, men da får rman tidligere utgifter til barnepass.

Ta den tiden dere har muilghet til å være hjemme med barnet :)

Skrevet

velger 44 av samme grunn som deg miss_chica.. =)

Skrevet

Har regnet på dette, og funnet ut at for oss så lønner det seg med 44 uker med 100 % lønn, både rent ut hvor mye man får utbetalt totalt i perioden, samt at vi får litt å gå på hver måned når jeg får 100 % lønn. Dessuten er det noe med at jeg også får være med på evt. lønnsøkninger når har 100 %. Det får jeg ikke dersom velger 80%. (dette med lønnsøkning får jeg fordi jeg får utbetalt foreldrepenger direkte fra arb.giver og ikke fra NAV).

Så har allerede i flere måneder lagt litt tilside, i tillegg til at skal legge litt tilside hver måned i permisjonstiden. På den måten får jeg råd til å ta meg et par måneders ulønnet permisjon, slik at permisjonstiden min totalt blir faktisk litt lengre enn om jeg hadde valgt 80 % lønn i 54 uker.

Skrevet

54 uker, men siden jeg har termin i feb så blir det vel til at jeg forlenger perm til august (permisjon uten lønn). Syntes tiden ble fort kort forrige gang, så denne gangen skal jeg nyte det maks.

Skrevet

jeg skal ta 44 uker, siden jeg ikke kommer tilbake til min gamle jobb, og kan gå rett på sykepenger etter endt permisjon slik jeg gjorde med nr 1.....skal søke om uføretrygd når jeg har 6mnd igjen av permisjon, har hørt at det tar 6mnd før jeg får greie på om jeg får uføretrygd...noe jeg vet jeg har krav på før jeg har søkt :)

Skrevet

etter mye om og men har jeg bestemt meg for 44 uker....

Jeg vil nok sikkert ta ti uker ulønnet perm etter endt permisjon, og da sparer vi på å gjøre det slik. Hvis jeg bare tenker på mine uker (48 m 80% lønn eller 38 m 100% lønn) så går det opp-i-opp. Men fars uker er jo 6 uker uansett, og det er der vi sparer noen tusen på at han får 6 uker med 100% lønn og ikke 80% lønn...

Også en viktig grunn er at jeg vil sikre meg høyest mulig inntekt fremover dersom noe skulle skje. Jeg ønsker at grunnlaget for eventuell beregning av fødselspenger for nytt barn, sykepenger hvis det skulle skje eller arbeidsledighetstrygd dersom jeg skulle miste jobben, skal være 100% og ikke 80% av lønnen min.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...