Gå til innhold

2 uker pappaperm i forbindelse med fødsel


Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg veit at pappan har rett på dette, men sjefen til kjæresten min sier at dette må tas ut fra termindato, og jeg har termin om få dager men regner ikke med å føde, og jeg vil jo helst at vi skal ha de 2 ukene sammen ETTER at babyen er ute, er jo greit at han kan være sammen med storebror etc da,og om jeg føder 14 dager på overtid så har vi jo ikke noe tid sammen når babyen er der?

 

noen som veit reglene og hvor jeg eventuelt kan finne disse???

 

hva gjør dere/pappan til ditt barn?

 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hm, jeg r litt usikker på hvordan reglene er akkurat her, men det finner du kanskje ut på NAV sine sider...

 

Mannen min kan bestemme selv når han vil ta disse ukene - enten ut fra termindatoen (som du sier, det er jo helt bortkastet hvis man går over tiden...), ut fra den dagen jeg føder eller ut fra den dagen jeg kommer hjem fra sykehuset... Tror nok arbeidsplassene praktiserer dette veldig forskjellig (og noen får jo perm med lønn, andre uten).

 

Så vi kommer til å ta de 14 dagene enten fra den dagen jeg føder eller fra den dagen jeg kommer hjem (det avhenger litt av hva slags ukedag jeg føder på, hvordan vi klarer å ordne oss med storesøsken osv...Uansett trenger han ikke å gi beskjed om det før noe har skjedd).

Skrevet

Slik jeg har forstått det så kan man starte disse to ukene tidligs den dagen babyen fødes og senest den dagen man skrives ut fra sykehuset.

 

Er temmelig sikker på at det er slik, men du kan ringe NAV å spørre så er du helt sikker på å få et rett svar.

Skrevet

Ja ring og sjekk.. min får ta de når barnet er født men det er jo ikke ensbetydende med at det er regelverket.. håper det er sånn som dere ønsker det da.. kjedelig for han å gå å sulle og vente...

 

og hva er vitsen med å kalle det _pappa_perm dersom det ikke har kommet noe barn enda da?

Skrevet

 

Fant dette i arbeidsmiljøloven:

"Barnefaren har rett til permisjon i inntil to uker i forbindelse med fødselen dersom han bor sammen med moren og permisjonen brukes til omsorg for familie og hjem"

 

Tolker det som at det må gjelde fra og med fødselen er i gang og 2 uker utover.

Skrevet

Omsorgspermisjon ved fødsel

Arbeidsmiljøloven § 12 - 13 gir fedre rett til to uker fri fra arbeidet i forbindelse med fødselen. Tilsvarende gjelder adoptivforeldre i forbindelse med at omsorgen for barnet overtas. En del arbeidstakere har individuelle eller kollektive arbeidsavtaler som bestemmer at arbeidsgiver skal betale lønn i disse to ukene.

 

 

 

Kilde: Barne- og Familiedepartementet - 1.juli, 2006

 

Slik jeg skjønner det har far rett til 2 uker fri i forbindelse med fødsel, men det er ikke lovfestet når han skal ta de. De fleste arbeidsgivere prøver vel å være fleksibel i forhold til fødsel, men det er ikke alle som kan (vil) det, kanskje de må ta inn vikar og at det er vanskelig på kort varsel. Det varierer også om far får lønn eller ikke under omsorgspermen. Hvis din mann er organisert kan han sjekke med fagforbundet hvilke rettigheter han har.

Skrevet

Antar du mener arbeidsmiljøloven § 12 - 3. Sist ringte jeg arbeidtilsynet, og fikk oppgitt at det var 2 uker fra man kom hjem fra sykehuset. Alle har rett til permisjonen, men lønn er evt tariffbestemt.

Skrevet

Det heter vel ikke pappaperm mer enn det heter mammaperm, og man kan jo tar ut permisjon og motta foreldrepenger i god tid før fødselen - selv om man ikke er foreldre enda...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...