singel-mom Skrevet 23. juli 2007 #1 Skrevet 23. juli 2007 Grunnen til at jeg spør er at jeg jobber med sparing, men jeg er ikke her for å kapre kunder altså Mitt inntrykk (og det er forsåvidt bekreftet statistisk) er at vi kvinner ikke sparer på stort annet enn på høyrente kontoen. Vi satser på at mannen vår ordner for vår felles fremtid. En annen påstand er at de som har tatt fatt på dette selv, de har ofte vært oppe i et brudd slik at de vet å ta sine forholdsregler. Stemmer dette jenter, eller det bare tull og vissvass jeg ramser opp? (Det er ikke noe forsøk på å fornærme noen altså)
Tommage♀♂ Skrevet 23. juli 2007 #2 Skrevet 23. juli 2007 Hva annet enn høyrentekonto bør jeg spare på? Snakker vi pensjonssparing her?
Gjest irismor Skrevet 23. juli 2007 #3 Skrevet 23. juli 2007 Stemmer det, har man vært i gjennom et brudd så tar man sine forholdsregler. Sparer i fond.
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 23. juli 2007 #4 Skrevet 23. juli 2007 Spare, hva er det? Neida ;o) Her sparer vi begge to, men i hver våre omganger. Akkurat nå er det bare et lite beløp som går til pensjonssparing, og så har vi en felles aksjespareavtale. Utover BSU (som går inn i huslånet når den er full) så spares det ikke så veldig her for tiden. Har mye verdi i huset, men hverdagsutgiftene krever store deler av lønna. Men satser for all del ikke at gubben ordner opp. Sånne ting tar vi i fellesskap, men jeg har ikke noe personlig spareopplegg mtp evt brudd, burde kanskje ha??
Kakeåndsen Skrevet 23. juli 2007 #5 Skrevet 23. juli 2007 Høyrentekto, BSU, fond til barna samt en bra pensjonsordning gjennom jobben. Pluss 45% av en enebolig og noe sånt av ei hytte (ikke ferdig ennå, så vet ikke helt hvor stor andel sambos ek-innskudd utgjør). Betaler ned på lån i stedet for å spare mer enn vi gjør i dag. Her er det jeg som styrer "investeringer" og finansiering:-)
Girly *snuppa og snuppen* Skrevet 23. juli 2007 #6 Skrevet 23. juli 2007 Har nettopp startet pensjonssparing i fond (globalt) - sparer i første omgang 750 kr mnd. Jeg har vært gjennom en skillsmisse - så du er nok inne på noe. Men kan du komme med noen anbefalinger? Jeg vil ikke leve stusselig når jeg blir gammel, og tar det ikke for gitt at gubben - som kommer til å leve godt når han pensjonerer seg er i livet mitt om 40 år, det har man ingen garanti for. Hvor mye burde jeg spare? Og er et globalt fond en god løsning?
singel-mom Skrevet 23. juli 2007 Forfatter #7 Skrevet 23. juli 2007 Så langt stemmer teoriene mine delvis Jeg har ofte opplevd at damene bakker unna, og vil ikke vite noe om det. Men hvis det er noe som begge må skrive under på, så er det ofte damene som trekker seg, fordi de ikke har blitt forklart hva ting og tang betyr. Jeg prøvde å sende en privat mld til deg Girly slik at det ikke skulle bli så personlig her inne, men kan du ta imot PM?
singel-mom Skrevet 23. juli 2007 Forfatter #8 Skrevet 23. juli 2007 Hei, Ikke pensjonsparing i den forstand mer en sparing for å sikre pensjonen din. Det finnes aksjefond og andre alternative spareprodukter. En må finne sitt produkt utifra vurderinger som risiko, avkastningspotensiale og kostnadene
Twig Skrevet 23. juli 2007 #9 Skrevet 23. juli 2007 Jeg sparer til vesla mi, og på BSU-konto og ingen ordner opp for meg, bare så det er sagt jeg klarer meg selv =)
Girly *snuppa og snuppen* Skrevet 23. juli 2007 #10 Skrevet 23. juli 2007 Kan ta imot pm. :-) Fikk du ikke sendt? Har sendt deg en nå.
Twintipp og himmelblå Skrevet 23. juli 2007 #12 Skrevet 23. juli 2007 Jeg sparer for meg selv. Her i huset har vi ikke felles økonomi så jeg sørger for meg selv! Det har jeg lært av mamma:o) Har aksjefond i Odin og Avanse, og penger i pengemarkedsfond.
Simselimsen Skrevet 23. juli 2007 #13 Skrevet 23. juli 2007 Vi er skeptisk til fond-sparing, så vi sparer bare på høyrentekonto. Har felles økonomi og planlegger den sammen. Vi legger pengene våre i eiendommen vår + at vi kommer til og arve en del. Og kommer mest sannsynligvis til og investere i eiendom. Vi sparer til barna våre også dette på høyrentekonto.
3b@rnsmor-30* Skrevet 23. juli 2007 #14 Skrevet 23. juli 2007 vel... sparer og sparer... Bestefar har betalt på pensjonsforsikring for alle barn og barnebarn siden vi ble født.. så det er i boks i hvertfall.. ellers har jeg også et par sett med bestefreldre med mye kapital og mye verdier i eiendom...
Gjest Skrevet 23. juli 2007 #15 Skrevet 23. juli 2007 Nei, dessverre! Bare å innrømme det... Er ikke før nå det siste året jeg har kommet i fast arbeid, så har ikke hatt økonomi til å spare. Men nå burde jeg ha kommet meg i gang med det. Særlig med tanke på at jeg allerede er såpass "gammel" som jeg er... Hva foreslår du, HI? Har ikke all verden å avse hver mnd.
Gjest Skrevet 23. juli 2007 #16 Skrevet 23. juli 2007 Jeg sparer frivillig til pensjon...lurt å begynne å tenke tidlig, slik at man slipper å måtte spare alt for store månedsbeløp. Når det er sagt har jeg vel ingen venniner som gjør det. De synes for det meste at det er litt rart å spare til fremtiden når man er ca 30....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå