Anonym bruker Skrevet 23. juli 2007 #1 Skrevet 23. juli 2007 Det virker som om "alle" er veldig opptatt av at man ikke skal drikke alkohol med barn tilstede. Jeg tenker ikke på fyll og vannskjødsel av ungene. Jeg tenker på å ta seg et glass vin til maten el.l Hvorfor er det så stor skepsis til dette? Jeg er oppvokst i et hjem der det har blitt drukket alkohol i begrensede mengder og både jeg og min bror har lært oss at alkohol er noe man ikke behøver å drukne seg i. Vi har ett avslappet forhold til den og ingen av oss behøver å drikke oss dritings på fest. Og har ingen problemer å si at nå er det nok. (selvfølgelig vi også har "danset på bordet" men vi behøver ikke) Vi gjør jo så mye annet rart sammen med ungene våre som faktisk er ulovlig. F. eks i bilen. Er helt sikker på at de fleste foreldre har kjørt for fort med ungene i bilen, mange har kjørt uten bilbelte. Vi sykler uten sykkelhjelm. Vi lærer ungene å spise usunn mat og søtsaker. Jeg har bodd en del utenfor Norge hvor man har et mer avslappet forhold til alkohol. Hvordan skal vi klare å lage oss ett tilsvarende forhold til alkohol i Norge dersom vi lærer barna at alkoholen er noe man tar frem når barna er i seng... og da kan vi drikke desto mer? Jeg kommer til å kose meg med mitt vinglass når det er en passende anledning for dette.Og det kommer jeg også til å gjøre sammen med barnet mitt. Men jeg kommer IKKE til å drikke meg synlig beruset sammen med det.
stjernegull - fødeklar :) Skrevet 23. juli 2007 #2 Skrevet 23. juli 2007 Er så enig med deg, og kunne ikke sagt det bedre selv. Har med meg de samme erfaringene hjemmefra også, og kommer til å fortsette denne linjen.
Gjest Skrevet 23. juli 2007 #3 Skrevet 23. juli 2007 det er veldig mange tilfeller av alkoholikere i min slekt, å som liten husker jeg det var noe jeg likte veldig lite..så av respekt over for barna drikker jeg ikke alkohol mens de er tilstede (siden det er noe jeg ønsket mine foreldre hadde tenkt) å kose seg litt med en øl eller ett glass vin etter barna er i seng,er noe annet..men sålenge vi har ansvar for barna (ikke har barnevakt) så blir det ikke noe mer enn det,tilfelle det hender noe og vi må kjøre f.eks.. ser ikke ned på de som gjør noe annet,bare de tar hensyn til barna og ser om det er noe som plager barna til tider, og i såfall demper det litt.
Gjest Skrevet 23. juli 2007 #4 Skrevet 23. juli 2007 Jeg er egentlig enig med deg, men for meg er det ikke naturlig å drikke når jeg er sammen med barna mine. Jeg drikker veldig sjelden, og vil ikke at de skal oppleve at jeg blir fnisete og annerledes etter bare et glass. Dessuten har faren deres - min ex-mann - et altfor tett forhold til alkohol i perioder, så da blir det litt viktig for meg å ta avstand fra det. Kanskje ikke den beste måten å lære de den gyldne middelvei, men i hvert fall det som kjennes rett ut for meg. Men som sagt - jeg er i utgangspunktet enig med deg.
timich Skrevet 23. juli 2007 #5 Skrevet 23. juli 2007 Som om jeg skulle sagt det selv, akkurat som min egen situasjon det Litla...
Fabelaktiv Skrevet 23. juli 2007 #6 Skrevet 23. juli 2007 Har jeg ikke noe problem med i det hele tatt.. Jeg har tatt meg en alkoholfri øl nå i svangerskapet - og dattra mi lurte på om hun kunne smake.. jeg sa det var voksendrikk men at hun kunne smake om hun ville (3 år) - hun ville men syns ikke det var godt. Sambo tar seg en vin eller en øl om han har lyst på det - men aldri om jeg (eller han) ville drukket på meg en "annen personlighet" med dattra mi våken... det trur jeg er skummelt for barn. Men et naturlig forhold til alkohol ser jeg ikke noe galt i
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå