Gå til innhold

Noen her som vet om noen, eller som selv har tatt over ansvaret for yngre søsken?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke om dette hører til under adopsjon.. Men jeg fant ingen annen plass hvor det passa bedre.. Har lest litt igjennom, å det virker som folk her vet mye om slike ting, så jeg prøver..

 

Samboeren min vil ta over ansvaret for lillebroren sin på 13. Han bor ikke hos moren sin nå (men hun har foreldreansvaret). Han har ikke bodd der på 6 år... De har ikke særlig med kontakt. Han bor nå hos noen andre familiemedlemmer.

 

Hvordan går man frem for å gjøre dette? Vil vi da få noen støtte? Det er jo ikke bare bare å få en tenåring i huset.. Uansett så er det beste at han kommer seg til noen andre nå..

 

Hvem oppsøker man for å søke om dette? Noen som vet å kan forklare litt rundt dette?

 

Hadde satt utrolig stor pris på svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjenner noen som har et yngre søsken i fosterhjem. Det fungerer som et vanlig fosterhjem, med utgiftsdekning og overoppsyn fra barnevernet.

 

Dersom dere er forholdsvis oppegående og etablerte har dere gode sjanser til å få tatt over omsorgen, med mindre gutten er ekstremt krevende. Barnevernet er pliktige til å se etter gode omsorgsalternativer i et barns biologiske slekt, og barnets ønsker skal vektlegges i forholdsvis stor grad etter at det er fylt tolv.

 

I og med at han bor hos andre familiemedlemmer er han kanskje allerede under omsorg av barnevernet? I så fall kontakter dere hans saksbehandler der. Har han ingen saksbehandler kan dere likevel ta kontakt med det lokale barnevernet - de er uansett lovpliktige til å godkjenne stedet han bor dersom han har oppholdt seg der i mer enn to måneder uten at person med foreldreansvar har bodd der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...