Gå til innhold

Noen som har litt peiling på slektsforskning??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan begynner jeg?? Tips tas imot med stor takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg begynte i digitalarkivet. Det hjelper om du har navn og vet hvilket sogn din slekt hørte til. Hadde jo ikke fylker i "gamle dager".

Min familie står oppført med hvor mange tjenere de hadde, og hvilken stilling de hadde. Morsom lesing.

Skrevet

Det første du bør gjøre er å ta en prat med noen av de eldste i familien din. De husker gjerne navn på beste-og oldeforeldre. De kan også sitte på opplysninger om når og hvor de blei født og evt når og hvor de døde.

Skriv ned alt du får vite, slik at du ikke glemmer det. Ha noe å skrive på med deg om du drar på besøk til de eldre.

Ellers så er disnorge.no en plass å begynne. der er det linker til mange forskjellige andre sider som kan være greie. Og hvis du kan klare å snoke opp noen som sitter på gamle bygdebøker fra de plassene familien din bodde/bor så kan disse også være til stor hjelp. Jeg fikk hjelp av en som satt på masse opplysninger om min familie.

På disnorge.no kan du også finne gravminner...

Det er utrolig spennende, jeg jobber sånn i rykk og napp med slektsforskning.

Men en annen ting, du kan prøve å google navnet ditt, foreldrene dine og se hva som dukker opp. Vi fant hele slektshistorien til mannen på den måten, og jeg stod der også....hehe....

Skrevet

Takk for svar, jeg har navnet på oldeforeldrene mine så har litt å gå etter... da er det vel bare å sette igang, skal sjekke ut disnorge.no, takk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...