Monajenten Skrevet 22. juli 2007 Forfatter #3 Skrevet 22. juli 2007 Hrmf, ikke jeg heller;) Sitter og vrir hjernen så det er sikkert derfor den har bestemt seg for å ikke komme opp med noe til meg:-/
3pårappen :) Skrevet 22. juli 2007 #4 Skrevet 22. juli 2007 Kan du være så snill å vise foståelighet for at jeg ikke har peiling! ?? hehe
(((( 2 kids-gutt og jente)))) Skrevet 22. juli 2007 #5 Skrevet 22. juli 2007 ..i all forståelighet...he he..nei den var vrien du:-)
Odine! Skrevet 22. juli 2007 #7 Skrevet 22. juli 2007 Skriver du sang? ;-) Jeg søkte på ordet i bokmålsordboka, og der fant jeg den ikke, kan det riktige være "forståelse"? I full forståelse med mannen min, ga jeg barnet en ny leke.
Monajenten Skrevet 22. juli 2007 Forfatter #8 Skrevet 22. juli 2007 Jaaa, dusteord! Det går vel ikke an å si "kan du vise meg litt forståelighet" heller, hehe;) Blir det ikke "vær litt forståelsesfull" da? Hmmmrf!
"Frostpinnen" Skrevet 22. juli 2007 #9 Skrevet 22. juli 2007 Forutsetning for positiv helse er opplevelse og forstålighet. søkte på ordet jeg, kom ikke på noe selv hehe
Monajenten Skrevet 22. juli 2007 Forfatter #10 Skrevet 22. juli 2007 U got me, Odine;) Det engelske ordet er comprehensibility, og jeg syns det var så kult at jeg MÅ bruke det! But hoooow??? :-/
LINDA*** Skrevet 22. juli 2007 #11 Skrevet 22. juli 2007 TIL OPPLYSNING: Dette fant jeg da jeg slo opp ordet forståelighet i ordboka: Ordet 'forståelighet' finnes ikke i Bokmålsordboka. Men kanskje du tenker på en annen form.
Monajenten Skrevet 22. juli 2007 Forfatter #13 Skrevet 22. juli 2007 Merkelig! For på ordet comprehensibility i min ordbok, står det forståelighet som oversettelse. Kan du slå opp det engelske ordet og se hva som kommer da?
Trollemor og snuppa! Skrevet 22. juli 2007 #14 Skrevet 22. juli 2007 Men... ehh.. det er vel egentlig ikke noe som heter "forståelighet"?
Monajenten Skrevet 22. juli 2007 Forfatter #15 Skrevet 22. juli 2007 Høres rart ut ja, så jeg måtte sjekke i ordboken min. Der står det forståelighet = comprehensibility...:-/
Tommage♀♂ Skrevet 22. juli 2007 #16 Skrevet 22. juli 2007 Jeg finner ikke det ordet jeg en gang. Søkte i en engelsk ordbok, der fikk jeg opp Results for 'comprehensibility' English Norwegian comprehensibility No matches found
Gjest -megdagitt- Skrevet 22. juli 2007 #17 Skrevet 22. juli 2007 Har aldri hørt ordet... Heter da 'forståelse'?
Monajenten Skrevet 22. juli 2007 Forfatter #18 Skrevet 22. juli 2007 http://www.kvasir.no/nettsok/searchResult.html?searchExpr=forst%E5elighet&searchRegion=country http://www.kvasir.no/nettsok/searchResult.html?searchExpr=comprehensibility&searchRegion=country
Mari+Lukas06+Vilde08*fødeklar Skrevet 22. juli 2007 #19 Skrevet 22. juli 2007 finns d forståelighet for de tingene som har skjedd???? hehe
Sylteflesk Skrevet 22. juli 2007 #20 Skrevet 22. juli 2007 Forståelse og forståelighet er to forskjellige ting. Forståelighet er et språkvitenskapelig faguttrykk: Eks fra Wikipedia: "Innbyrdes forståelige språk er språk der brukerne av ett språk forstår et annet språk uten større problemer. Det brukes noen ganger som et kriterium for å skille språk fra dialekter, selv om sosiolingvistiske faktorer også er viktige. Norsk, svensk og dansk er eksempler på innbyrdes forståelige språk. Forståelighet mellom språk kan være asymmetrisk, slik at brukerne av ett språk har større forståelighet av det andre språket enn dette språkets brukere har av deres språk igjen. Det er først når dette forholdet er noenlunde symmetrisk at forståeligheten kan karakteriseres som «innbyrdes» eller «gjensidig». Innbyrdes forståelighet finnes forskjellig grad blant beslektede språk eller språk som ligger nære hverandre geografisk, og kan ofte dreie seg om dialektkoninuum. Hentet fra «http://no.wikipedia.org/wiki/Innbyrdes_forst%C3%A5elige_spr%C3%A5k»"
Monajenten Skrevet 22. juli 2007 Forfatter #21 Skrevet 22. juli 2007 Oi da! Takk for svar!!! Spørs om jeg klarer å skrive en sang med det ordet nå altså...:-s
Odine! Skrevet 22. juli 2007 #22 Skrevet 22. juli 2007 Det kan være spennende å bruke ord i nye sammenhenger, men med dette ordet kan det kanskje bli litt konstruert.
Monajenten Skrevet 22. juli 2007 Forfatter #23 Skrevet 22. juli 2007 Ja, det ser ut som om det blir LITT for vanskelig dessverre. Men men, da har jeg ihvertfall lært noe nytt:-D
Tokatter_USA Skrevet 22. juli 2007 #24 Skrevet 22. juli 2007 Comprehensibility virker like merkelig (og ubrukt) som forståelighet, synes jeg. Det vanlige ordet, som tilsvarer forståelse, er jo comprehension. Oversetter du? Hvis ordet comprehensibility er brukt, burde forståelighet kunne brukes i samme sammenheng - hvis ikke ordet er brukt feil i den engelske teksten! Og det kan jo meget vel være.
Monajenten Skrevet 22. juli 2007 Forfatter #25 Skrevet 22. juli 2007 Nei, jeg oversetter ikke. Men jeg fant det i ordboken og fant ut at jeg skulle bruke det i en sang. Meeen jeg slo det fra meg da jeg fikk betydningen. Det ble litt for avansert for meg:-/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå