stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 22. juli 2007 #1 Skrevet 22. juli 2007 Jeg er straks i uke 18, og vi har en datter på 3 år fra før. Hun veier rundt 15 kg og for min del er det naturlig for meg å bære henne. Tar henne på skuldrene eller ryggen når vi er ute og går f.eks, og løfter henne ellers hvis det er noe også. Dette får jeg imidlertidig "kjeft" av både sambo, svigerinner, mamma og svigermor for............ De mener jeg ikke bør løfte mer enn 5 kg, mens jeg mener at jeg kan løfte så tungt jeg vil så lenge jeg ikke får vondt;) hehe... Hvem har egentlig rett? Og hvis man ikke skal løfte tungt.... Hvorfor skal man ikke det? =)
eliseh1 Skrevet 22. juli 2007 #2 Skrevet 22. juli 2007 Har lest at morkaken kan sprekke hvis en bærer tungt. Ikke ta unødvendige løft.
en mamma:) Skrevet 22. juli 2007 #3 Skrevet 22. juli 2007 jeg mener du har rett:) så lenge d ikke er noe galt da... så lenge du føler d er greit, så ser jeg ikke no galt i d..
Tussa og Sofie Skrevet 22. juli 2007 #4 Skrevet 22. juli 2007 Jeg har løftet ifht hva jeg selv føler er riktig. Tror kroppen gir beskjed om det blir for mye. Har lest at hvis du er vant med de løftene og ikke har plager av det går det fint.
prima donna Skrevet 22. juli 2007 #5 Skrevet 22. juli 2007 Det jeg har hørt er at man kan risikere å sette igang fødsel, dvs i verste fall miste babyen hvis man løfter for tungt? Ellers er det jo ryggen som kan få seg en trøkk, men det er jo som du sier smerteregulert. (Det skal sies at min info om dette også er fra slektninger, og hvem vet om de har rett eller overleverer myter...)
silje26*lykkelig mor til 2* Skrevet 22. juli 2007 #6 Skrevet 22. juli 2007 vil bare gi deg min fulle støtte på dette, min mann er sjømann og mye borte,har ei datter på 3 1/2 og helt klart MÅ ta noen løft av henne, vi har nå øvd oss på å gå hele veien fra garasjeanlegget (som er 8 trapper og tungt etter barnehage og jobb) og hjem og premiert med stjerner,noe som funka heeeelt toppers, mulig det avlaster deg litt hvis du vil minske litt,men uansett,jeg vet hva du mener og du har min fulle støtte på dette,det lar seg ikke gjøre annerledes lykke til! er i uke 17 jeg..
Nette-mor med lykke i magen Skrevet 22. juli 2007 #8 Skrevet 22. juli 2007 Min datter på 18 mnd elsker at jeg bærer på henne, noe jeg også gjør en del. Har kuttet noe ned i svangerskapet, og overlatt nødvendig bæring til faren når han er hjemme. Vurderer hva kroppen min orker fra dag til dag nå, men det har ikke vært noe problem foreløpig. Vi kan danse i stua i nesten en time, og da sitter hun på magen/armen min Ikke bekymre deg for dette, men sier kroppen ifra med smerter eller blødninger må du ta det på alvor...
Raych Skrevet 22. juli 2007 #9 Skrevet 22. juli 2007 Jeg har bært jenta vår på 3 år hele svangerskapet jeg:) Hun er ca 16 kilo. Jeg er i uke 38 nå. Jeg passer på å bøye meg godt ned i knærne når jeg skal løfte henne, eller at hun klatrer opp på noe. Passer også på å knipe godt med bekkenbunnen når jeg løfter henne:) Har henne aldri på skuldrene eller ryggen.
-oOOOStorken AirlineOOOo- Skrevet 22. juli 2007 #10 Skrevet 22. juli 2007 jeg merker med en gang hva som blir for tung for meg. Løfter mye i løpet av dagen på jobb, og merker at etter å ha løftet 20-25 kg med fruktkasser e.l. så får jeg "verk" i magen, akurat som noen varsler om at nå må du ta det med ro... ellers synes jeg at å løfte ca 15 kg ikke er noe å rope neeeeei for så lenge du selv føler det går bra, det kommer jo mye ann på hvordan du bærer disse kiloen også=)
Gjest Skrevet 22. juli 2007 #11 Skrevet 22. juli 2007 Nå er jo jeg litt lenger på vei en deg, om det har noe å si. Men jeg var til kontroll sist onsdag å da spurde jeg om dette. Vi driver å flytter inn i nytt hus og da blir det jo en del bæring. Men legen gav meg streng beskjed om å ikke løfte mer så 5 kg. Og når jeg løfta så var det veldig viktig å knipe samtidig =)
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira Skrevet 22. juli 2007 #12 Skrevet 22. juli 2007 Det er litt anderledes å løfte et menneske enn å løfte f.eks. en stappfull bærepose. Jeg greier ikke å løfte en sånn 4-pakning med brus (til sammen 6 kg) uten å få vondt i ryggen og bekkenet, men går jo helt greit med snulla på snart 8,5 kg. Men vet ikke om jeg hadde greid å være snulla hadde hun vært 15 kg, men nå er jeg jo i uke 32, og ikke 18.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå