Gå til innhold

Har du peiling på hundeoppdragelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hunden vår på 5 mnd biter HELE tiden.. Virker som at det er hennes måte å få oppmerksomhet på, selv om vi prøver å overse det. Har hatt hunder før, men aldri opplevd at valpebitingen skal være så ekstrem..

Hovedmetoden vår er å overse henne når hun får disse kickene.. (Prøver å lære henne at det er K-J-E-D-E-L-I-G å bite liksom).. en annen ting vi også har prøvd er å gi henne timout, men det hjelper ikke på henne..

Håper hun er ferdig med dette innen lillegutt begynner å krabbe..

Noen tips til hvordan man kan trene dette bort, UTEN å kjefte? Har ingen tro på at kjeft hjelper.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun ble ikke tatt for tidlig fra søsknene og mamman sin? Det er i valpekassa de driver bitehemning på hverandre....

Har hun noe å tygge/bite på som er lov?

Skrevet

Prøv klikker!! Det er utrolig effektivt!

Skrevet

Vi hentet henne i sverige når hun var 8 uker og 3 dager.. ikke sent, men heller ikke altfor tidlig..

Ja, jeg har en klikker liggende, som vi så smått begynte med.. men så kom baby og vi har ikke fått noe tid til å trene noe særlig med den, siden klikking er relativt nytt for meg også..

Skrevet

hvilken hunderase er det snakk om? noen raser er jo mer bitete enn andre..og det er så mange faktorer som spiller inn..

Skrevet

Ok..en rase som krever myyye oppmerksomhet;) mye hjernetrim og oppmerksomhet..;) aktivisering med andre ord;) koselig og fin rase du har da;)

Skrevet

Ja, men jeg mener at hun får nok av det.

Hun har 4 turer daglig. 3 på 15 min, 1 på minst 1 time. (løpe løs i skogen) + at vi driver agility og søk.

Noe mer aktivisering burde vi ikke behøve å ha med henne, så jeg tror ikke at det er det som er problemet..

Men ja, det er verdens beste rase, kan ikke tenke meg en tøffere hund ;)

Skrevet

hm..ja, da er jo ikke mangel på aktivisering årsaken.. har dessverre ikke noe råd da..men lykke til, så får vi håpe det kanskje går over etterhvert..

Skrevet

En hund er ingen menneskebaby. JRT er kjent som en liten luring, og en stram rase. Masse hund i liten format.

Timeout funker for mennesker. En skal ikke menskeliggjøre en hund, det er ikke riktig ovenfor hunden for den vil ikke fortstå vårt språk.

Gjør som hundemamma ville gjort. Ta den i nakkeskinnet og knurr. Det beste er samtidig og ha øyekontakt med den.

Du trenger ikke kjefte, men et skikkelig kort knurr som forteller hunden på dens språk at slik oppførsel ikke er akseptert i din "flokk"

Skrevet

vel, jeg vet at det ikke er et menneske, men de fleste hundeTRENERE bruker jo faktisk timeout..så det er jo merkelig om det da ikke skulle fungere på noen hunder ihvertfall.. det er jo snakk om å ta hunden ut av en situasjon og prøve å roe den ned.

For å sitere Runar Næss: "Det å straffe hunden med å ta deni nakkeskinnet er SÅ 1960"..

En hundemamma tar ikke valpene sine i nakkeskinnet for å straffe dem. Hun kun glefser etter de, eller tar de i nakkeskinnet om hun må flykte fra noe farlig. Hun gjør det IKKE som straff.

Skrevet

http://www.nordenstam.no/

Han har studert valpekull fra fødsel og frem til 2 års alder. Da har valpene blitt oppdratt av mor til 2 år. Hunden er et flokkdyr og for at flokken skal fungere (les familien) må det være en leder. Hvis lederen viser seg svak vil hunden gjøre det som passer. Er det morsomt å bite og lederern i flokken overser oppførselen så er det jo bare å fortsette.

Timeout fungerer ikke så da må du jo endre kurs.

Skrevet

*sukk*.. Jeg aner ikke hva du mente med dette, men om du mente at en leder er nødt til å kjefte på hunden og dra den i nakkeskinnet så er jeg ikke interessert.

Jeg mener at en sterk leder, er en rolig leder. og selvfølgelig vet jeg at en hund trenger konsekvente regler.

Visste du at det værste en hund vet, det er å bli oversett? Det er akkurat det samme som små barn. La oss si at barnet har lyst på oppmerksomhet, men ikke får det akkurat da, hva skjer (ofte)? Jo, barnet gjør noe galt, fordi kjeft er oppmerksomhet og negativ oppmerksomhet er bedre enn ingen oppmerksomhet.

Turid Rugaas og Runar Næss har begge sagt at man skal OVERSE hunden om den gjør noe galt. (har gått på kurs hos dem begge).. Og runar har jo studert ulver og dem sitt språk i flere år i usa, han har jo til og med bodd sammen med de.. merkelig om han tar feil da.

Skrevet

Nordenstam er veldig omstridt i hundekretser!! Gå inn på canis.no, og les mer der.

Skrevet

Ja, jeg har også hørt mye negativt om Nordenstam..

Har en brukerkonto på canis også, spurte her mest for gøy egentlig, kanskje jeg får noen fornuftige svar :)

Skrevet

Har du prøvd å si strengt Nei og ta han vekk??? Ikke kjeft, men bare streng...

Det gjorde vi på vår og det hjalp. Han er nå 6 år og viker faktisk unna om han får noe fra hånda og kjenner fingre inntill tennene....

Skrevet

Nordenstam er omstridt ja.

Men det er en grunn til at han kjører fulle kurs stadig!

Vis meg den treneren som har like mye erfaring som han.

Men det er klart, er du ute etter pjuskemetoden er det jo feil mann!

Skrevet

komando muntlig, ros, go biter og kanskje klikker. ikke prøvd dette selv. Har selv hund som min sønn kan stikke hele hånda inn med go biter........... han var et uhyre som valp........... han har nå tygget i stykker tog skinnene til deasen vår. heldigvis hadde jeg kjøpt billiig utgaven fra ikea og ikke brio. treverk er det eneste som han gnager og biter på nå. er 8 år da:)

Skrevet

ja, men da merker hun at hun får oppmerksomhet for det, og blir bare enda verre ;)

Det eneste som roer henne litt ned, er å løfte bena opp i stolen (om det er bena hun biter på akkurat da) og snu hodet vekk og overse henne totalt.

alt annet ser hun på som oppmerksomhet og fortsetter.

Skrevet

Hør...

Som jeg sa i en annen tråd ang. hunde oppdragelse;

Jeg har vært militær hundefører, jeg har hatt og trent skarp hund.

Dvs. hund som er trent til angrep osv. Les: kan være farlig.

Hvordan tror du vi trene disse hundene?

Alle hundene er alfa hunder.

Tror du vi gir dem en såkalt "timeout"?

Vit også at disse hundene er nok de lykkeligste hundene som lever, pga. de trenes på lyst i tillegg.

Nei, de må vises hvem som er sjefen og lederen.

Du må nok "kjefte" og straffe dette om hunden er vanskelig.

Ikke dra den i nakkeskinnet. Dra den i øret eller i kinnet.

Ikke vik unna, eller bli nervøs om den reagerer. Den bare tester deg.

En hund skal være lavest i rangstigen til flokken.

Spesielt i familie med barn. Men det skal ikke være urettferdig, straff der og da, og bli ferdig med det. Kos og lek rett etterpå.

Helst, om du klarer det bør straffen komme nesten før hunden gjør det.

I det øyeblikk du vet hunden kommer til å gjøre det, eller tenker det.

Framprovosering er noe du kan gjøre faktisk.

Tenk om jeg sto sammen med deg og du skulle til å ta av deg lua når du ikke har lov, og jeg skriker til deg "NEI!" i det du akkurat skal til å gjøre det.

Da hadde du blitt overrasket og tenkt hvordan jeg visste det.

Sånn er det med hunden også, er du "klokere" og vet på forhånd, vil de til slutt ikke gjøre det, fordi de vet det blir kjipt om de gjør det.

De "husker" i lybilde fremvisning:

Gå bort

+

Herje

+

Bite

=

Skrik fra matmor

= =

KJIPT!

Prøv dette.

Skrevet

Duh, gutten min ;) hehe.. som jeg skrev i den andre tråden.. vi får være enige om å være uenige.

Mine foreldre har drevet oppdrett i 40 år, vi har hatt vår del med hunder og har oppdratt hunder med meget gode resultater i lydighet uten å bruke hverken negativ straff eller kjeft..

Jeg har aldri hatt en jrt før, men vet at denne er meget stri og sta.. men jeg mener allikevel at jeg skal klare det uten negativ læring..

Merkelig at verdenskjente hundetrenere bruker KUN positiv læring og at de får verdens lydigste hunder (Kjellaug svarthaug, eier av Loppa, verdensmester i lydighet).. Hun har aldri straffet sin hund.

Jeg mener fortsatt, og kommer alltid til å mene at straff er unødvendig.

Så takk for tips, men vi er fortsatt uenige.

Skrevet

pjuskemetoden er nok mer min greie ja.

Skrevet

Når vår schäfertispe beit pleide vi å "gripe henne over nesen" med hånden.. Dvs vi tok tommelfingeren bak fortennene i overkjeven og la hånden over snuten. samtidig som vi sa strengt NEI. Stenger ikke for luftveier og er ikke vondt på noen måte, men hunden blir forhindret i og avskrekket fra å bite.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...