Gå til innhold

Gutten vår ble servert sur mme på barsel!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var innlagt på Ahus fra mandag til onsdag, da var Marcus akkurat 2 uker. Hadde akkurat begynt å gi gutten vår mme siden jeg må spise så mange smertestillende nå. Siden jeg ikke var i stand til å ta meg av Marcus på egenhånd måtte samboern min levere Marcus på vaktrommet til jordmødrene så han kunne stikke ut en tur. Vi hadde skrevet en lapp hvor det sto litt forskjellig (ikke bare bare når man skal levere fra seg det kjæreste man har). Der sto det blant annet når han sist hadde spist, hvor mye han pleide spise, hvor ofte osv. Må bare si at Marcus er verdens snilleste baby! Gråter bare når han er sulten (mellom 3-4 time) og litt sutring når han bæsjer i bleia - thats it.

Når samboern min kommer tilbake for å hente Marcus en time senere står den samme jordmora som han leverte Marcus til og vugger han fordi han griner. Samboern min forteller at det er 3 timer siden han har spist så han er nok sulten. Da sier jordmora; "Nei, det er nok fordi han fryser, han har jo så lite klær på." Så drar hun han med inn på stellerommet, og kler på han en sånn sykehusomslagsgenser mens Marcus griner hele veien. I tillegg står hun og legger ut til sambo hvordan man skal kle en baby rett, skifte på den osv. Hu ber han også om å fortelle meg hvordan det skal gjøres, eller så kan hun godt stikke innom og lære meg senere. Nå skal det sies at vi hadde kledd på han en kortermet body fordi rommet vi hadde fått var så utrolig varmt og Marcus ble skikkelig svett når sambo kom inn med han på rommet igjen. Når de kommer tilbake til vaktrommet griner fortsatt Marcus og jordmora går og henter en flaske med mme. Den har et innhold på 50 ml. Marcus pleier å drikke 80-100 ml, og dette forteller jo sambo til henne. Men da sier hun at så små babyer skal ikke ha så mye. Men gutten vår blir jo ikke fornøyd med så lite? Han veier nå 3400 g. Nå tar sambo Marcus og flaska med seg og tusler inn på rommet vårt. Han smaker på melka for å kjenne at den er i passe temperatur - og da brekker han seg! Melka er sur. Han går tilbake til kjøkkenet for å finne ny melk. Men alle de andre flaskene inneholder også SUR MME! Åh, jeg har aldri vært så redd! Er så glad for at gutten vår ikke fikk noe mme fra de tidligere. Resten av oppholdet ordnet vi bare med mat selv. Kan ikke tro at de holder på sånn.

Denne oppførselen vi har fått fra div jordmødre der er nok mest sannsynlig fordi vi er så unge. Vi hadde enerom, og hver gang jordmødre så oss skifte bleier/kose med han osv. ble det kommentert at de ikke hadde trodd det om oss siden vi er så unge. Synes det er synd at de ser sånn på oss. Vi kan være like flinke som foreldre på 40! Gutten min er bare 19 dager, men jeg er allerede dritlei av at folk påpeker hvor ung jeg er - enten om det er fordi de er imponerte fordi jeg er ung, eller om det er dritt de kommer med. Både jeg og sambo er forresten 18 år.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er kjedelig at man skal måtte oppleve slik.

Følte selv ikke å bli hørt da jeg fikk nr to da jeg var 22år. Enda jeg da hadde ei på 17mnd hjemme.

Men følg magefølelsen din og morshjertet ditt. Det er ditt barn og du kjenner han best!!!!

Min nr 2 fikk også MME, men jeg blandet full flaske fra dag en og ga han det han ville ha, når han selv ønsket det. Han drakk alt fra 30ml til 120ml pr måltid de 3 første mnd. Og han er en glad og go gutt nå på 4år. Tynn, lang og aktiv.

Nei, tett ørene for de VISE gamle og nyt mammatiden din!!!!!!!

Skrevet

Jeg blir også provosert når folk forventer ting av meg pga alderen eller andre overfladiske ting. Ikke så mye å gjøre med det annet enn å overse det. Alderen har ingenting med omsorgsevnen å gjøre!

Skrevet

Huff, for en kjip opplevelse...

Idiotisk oppførsel av de jordmødrene. Jobber definitivt mange rundt om på ulike barselavdelinger som ikke burde vært der.

Skrevet

huff, så utrolig nedverdigende! er selv ganske ung, og merker også denne holdningen til enkelte helsesøstre, osv. de skal liksom belære så utrolig. huff, åsså sur mme også da. sa dere ifra, håper jeg? og hva fikk dere til svar?

Skrevet

Trist at du måtte oppleve dette på Ahus og at folk reagerer på at dere er unge, og tilsynelatende tror at dere ikke er i stande til å å passe godt nok på gullet deres. Jeg kan tilby en forklaring men ingen unskyldning. Jeg er en eldre mamma og ser i ettertid at jeg som 18 hadde veldig mye igjen og lære. (Du synes sikkert også du er mye mer moden nå enn når du var 15, den utviklingen stopper ikke selv om man blir voksen) Derfor tanker jeg at unge mødre kanskje kan trenge mer råd og informasjon enn en mamma i 30-årene som har rukket å leve og lese mye mer.

Men folk er forskjellige og heldivis er det mange 18-åringer som er mye mer modne enn jeg var, og i ditt tilfelle høres det ut som du vet veldig godt hvordan du skal passe på gulle ditt. Lykke til videre og håper du klarer å ta folks holdninger og innblanding som gode intensjoner.

Skrevet

Å herregud det er jo kjempefarlig! Kjempebonus på mannen din som vet å være munnsjenk!!! Det er en skikkelig god vane, man sparer mange syk-unge-dager på det!

Skrevet

For en opplevelse dere har hatt!

Der er utrolig irriterende og sårende med folk som er belærende når det gjelder ens egne barn. En kjenner jo barnet sitt best selv. Du får trøste deg med at det sikkert nok er ment godt.

Og skulle det bli for ille me kommentarer fra de eldste, kan du jo spørre dem hvor gamle de selv var når de fikk barn, og om de hadde god tilgang på all slags informasjon fra internett feks..

-Og når det gjelder hvor mye klær babyen skal ha på, er dette faktisk individuelt. Jeg har selv en gutt som er veldig varm, han var våt av svette hvar gang de på barsel hadde kledd han...

Du får bare sette ørene på gjennomtrekk ;0)

Skrevet

Jeg synes du uttrykker deg utrolig godt til å være SÅÅÅÅ ung! ;-)

Dere er da myndige, begge to. Men kanskje dere ser yngre ut enn det dere er? På barsel er de vant med helt nybakte foreldre, mens dere har prøvd dere hjemme og blitt erfarne. Jeg tror ikke nødvendigvis de er baby-eksperter på barsel, stoler mer på ei helsesøster som er vant til å følge unger over lenger tid (fra personlig erfaring)

Jeg syntes det var ekkelt at de hadde sur MME i kjøleskapet, hva annet er det de surrer med, mon tro?

18 år er veldig ungt når jeg tenker på hvem jeg var på den alderen, men det er nok mye som skjer når man går 9 mnd gravid. Man vokser med oppgaven. (dere er dessuten heldige som får huset for dere selv mye tidligere enn vi kommer til å gjøre)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...