Gå til innhold

Rødt hår - hvis foreldrene ikke har det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

kan et barn bli født med rødt hår selv om ingen av foreldrene har det?

Hvis moren har mørkt hår og faren er blond, for eks?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det skal du ikke se bort ifra:-P

Skrevet

håper virkelig ikke jeg får barn med rødt hår...

Skrevet

Hmm, hva skal du gjøre hvis barnet ditt får rødt hår? Spiller vel ingen rolle hvordan det ser hun så lenge h*n er frisk??

Skrevet

hehe, en liten skrive feil der ja. Skulle skrive: spiller vel ingen rolle hvordan barnet ser ut så lenge h*n er frisk...

Skrevet

det er viktigere at barnet har god helse enn hva slags hårfarge det har.

når det er sagt, håper jeg barnet mitt blir blond, mellom-blond eller får brunt hår fremfor rødt

synes rødt hår er kjempestygt, i tillegg til det ofte kombineres med hvit ekstremt sårbar hud, og fregner. de kan jo nesten ikke sole seg. det er på en måte et handikap å være rødhåret.

Skrevet

Rødt hår er jo virkelig vakkert! :) Min søster har det, og hun blir alltid fort brun!

Skrevet

Hvis den ene parten er veldig mørk og den andre veldig lys (eller kommunefarget), får ofte ett av barna rødt hår. Eller hvis begge foreldrene er helt lyse, og en av dem har rødskjær ;)

Skrevet

Selv om dette virker som et tulleinnlegg, så svarer jeg lell...

Min søster er naturlig hvit i håret og gubben hennes sort.

Det endte opp med rødt hår på barnet. Men begge hadde

mye røde pigmenter i sitt hår og begge har lys hud, så det

var ikke merkelig at barnet fikk rødt hår.

Uansett... Poenget må jo være at både folk med lyst og mørkt hår kan ha lys hud og fregner. Hvis du er redd for at barnet ditt skal få rødt hår, så burde du kanskje revurdere å få barn eller adoptere fra f.eks afrika...

Kjenner at jeg blir litt provosert...

Skrevet

Hva så om de ikke kan sole seg? Er da ikke verdens undergang selvom man ikke ligger å steker seg i solen hele sommeren... Og er ikke hårfargen, eller huden som egentlig bestemmer det om man blir brun eller ei. Det er pigmenter.. Dersom de pigmentene blir utsatt for solen hver sommer i lang tid, vil man bli brun uansett. Men dersom man holder seg unna solen hver sommer i lang tid, vil pigmentene være svake, uansett hårfarge. For pigmenter er noe som må "trenes opp" som regel!

Jeg har mørk brunt hår, uten rødt i det hele tatt.. Men siden jeg aldri har likt solen, som verken barn eller voksen og derfor holdt meg unna, blir jeg derfor aldri brun heller. Vil vel ta meg 10år å bli brun.

Skrevet

Mormor og morfor har begge svart hår , mens mamma og onkelen min har rødt hår. Alle dei andre onklene og tantene mine har svart hår... hmm lurer på om postmannen hadde rødt hår eg...

Skrevet

HI....er du 12 eller 13 år?? Kanskje du burde ha ventet noen år med å få barn?

Jeg har rødt hår, brune øyne og blir alltid brun. Ingen i min familie har rødt hår. Jo, faren min ble født med rødt hår - men ble fort mørk.

Jeg spør også: Hva gjør du hvis babyen din får rødt hår? Bytter ??

Skrevet

Ærlig talt... Hvis du er redd for at babyen din får rødt hår og ser på det som det verste,da bør du ikke du få unge.. da bør du heller fikse litt på hjernen din spør du meg!!

Folk med rødt hår er like mye verdt som andre med hvitt,svart eller brunt hår!!!!!

Skrevet

Jeg har rødt hår og masse krøller....håper inderlig babyen min også får det!!!

Skrevet

Jeg regner med at du ønsker å vite om far virkelig kan være far hvis han er blond og mor er mørk. Og JA det kan han. Det har jeg selv sett avklart med DNA prøve. Hvis du er usikker bør du ta en slik prøve. Det er enkelt far kan gjøre dette uten godkjennelse av mor og barn. Mor kan gjøre det for å bli sikker på hvem som er rett far uten at den hun har utpekt til far får vite det. Og barnet kan gjøre det uten at far og mor vet det. http://www.dnatest.no/

For dere som syntes rødt hår er stygt... Regner med at dere blir glade i barna deres uansett hårfarge jeg. Og hvis dere ikke skulle bli det anbefaller jeg at dere søker hjelp hos en psykolog for å gjøre hverdagen lettere for dere og barne. Lykke til.

Skrevet

Jeg har fregner, mellomblondt til rødt hår og håper at ungen min får samme, håret mitt er jeg så utrolig fornøyd med. ikke "kjedelig" brun eller svart hår uten liv, men MASSE fargespill i håret!

skrev "kjedelig" brun/svart fordi jeg ikke mener det er kjedelig, men for å poengtere hvor teit det er å si at det er teit å ha rødt hår!

Jeg er også en person som ikke er særlig glad i sola, altså jeg elsker sol men ikke å ligge og grille i sola hele dagen. Det betyr at jeg heller ikke blir særlig brun om sommeren(men blir brun på overkroppen).Mamma var overbeskyttende når jeg var liten og jeg fikk nesten ikke være ute i sola så kroppen min var ikke særlig vant til sol:P

Skrevet

Genet for rødt hår er recesivt, dvs at du godt kan være bærer av det rødhårede genet uten å være rødhåret selv. Du trenger å få rødhåret genet fra begge foreldre for at det skal slå ut.

Et eksempel: Mor er blond. Hun kan f.eks ha 2 blonde gen, eller 1 rød håret og 1 blondt gen. Uansett blir fargen den samme.

Far er mørkhåret. Han kan f.eks ha 2 mørhårede gen eller 1 mørkt og 1 rødt.

Får barnet 1 rødhåret gen fra mor og 1 mørkhåret fra far får barnet mørkt hår (men barnet bærer rødhåret genet i seg, og kan gi det videre til sine barn igjen)

Får barnet 1 rødhåret gen fra mor og 1 rødhåret fra far får barnet rødt hår.

Skjønner?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...