Gå til innhold

Tid på sykehuset etter fødsel?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Til dere som har født hvor lenge måtte dere ligge på sykehuset etter fødselen? og er dette noe en kan være med å bestemme selv?

Hvis en vil dra hjem ganske fort kan en det da? Takk for svar =)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan du nok helt sikkert! De har jo redusert liggetiden kraftig, og er nok bare glad hvis folk vil dra hjem! ;)

Skrevet

Jeg lurer også på en ting ang tiden etter fødsel..såvidt jeg har skjønt så blir man stuet inn på ett tomannsrom etter fødsel (så sant familierommet ikke er ledig), og her blir man da i 2-3 døgn? Men det kan umulig være lett å få slappet av eller sovet der inne når det da er to nyfødte babyer som skriker på ulike tidspunkt osv? Og det er vel ikke så moro å sitte med puppen på utsiden og prøve å lære seg å amme når den andre moren sitter og ser på, og gjerne har besøk av mannen sin osv også? Og hva med disse barseltårene som alle snakker om? Kan jo bli et virkelig gråteorkester med to mammaer med barseltårer i tillegg til to nyfødte babyer! Hehe..

Kan umulig tenke meg at jeg har lyst til å bli særlig lenge på sykehuset etter fødsel, selv om jeg hadde nok trengt å få den kunnskapen jeg kunne få før jeg dro hjem!

Tar jeg helt feil, eller er det ikke så ille?

Skrevet

Akkurat dette lurer jeg også på. Jeg er førstegangs og vet at jeg kommer til å dra nytte av å være på sykehuset så lenge jeg får lov til å være der, for å komme i gang med amming og slikt.

Men det frister fint lite å oppleve alt dette sammen med 1 eller kanskje enda flere mødre. Noen som vet ?

Skrevet

Hei! jeg skjønner godt at du lurer på disse tingene. veninna mi ble som førstegangsfødende lagt på rom med tre andre (!!!) etter fødselen. tenk på det.. kunne umulig ha vært lett å få fred..

Men så til spørsmålene dine. man skal jo ikke ha så massse besøk på rommene. selvfølgelig blir det litt, men da skal man ha respekt for de andre på rommet, og man kan også si fra om det blir for mye. Om du synes det er ekkelt å si det til den andre, kan du snakke med en sykesøster om det, så ordner hun opp. En annen ting er at høyst sannsynlig vil du bli kjent med den andre kvinnen og dele erfaringer med henne og hun med deg. jeg syntes det var bare koselig.

Det er forheng i mellom så privatliv får man. og disse små babyene er ikke så vare for lyder så om den andre babyen gråter er det ikke gitt at din våkner. (den kan jo selvfølgelig det, men det går jo andre veien også når din gråter =) Men mindre den gråter svært mye da selvfølgelig.. men da ville jeg gått ut med min baby i hvertfall for ikke å forstyrre den andre hvis det var min baby som gråt og gråt..

Hihi, ble helt gira nå.. vil bare føde NÅ!! :-)

LYKKE TIL =)

Skrevet

og en ting til.

FLOTT til deg som vil være på sykehuset! Det er utrolig lurt! Selv dro jeg hjem for tidlig som førstegangs, og anbefaler det ikke. fikk ikke ORDENTLIG melkespreng før jeg kom hjem og ble kjempeplaget med ammingen. tiden som skulle bli fin og ny ble et mareritt, klart baby var urolig når han ikke fikk til å spise.

Denne gangen skal jeg ikke være så utolmodig på å dra hjem, jeg skal ta det som en ferie nermest :-) man får hjelp hvis man trenger det, og man kommer tidsnok hjem uansett =)

Klem

Skrevet

Dersom både du og babyen din er helt friske og fine, antar jeg at du kan få være med på å bestemme selv hvor lenge du vil ligge på sykehuset etter fødselen.

Hvor mange det vil være på rommet, avhenger av hva slags fasiliteter sykehuset tilbyr. Noen har familierom, der man kan være dersom det er plass og man er frisk og fin. Alternativet er barselavdelinga, der antall senger varierer fra en seng (oftest beregnet på kompliserte fødsler) til fire senger.

Skrevet

Jeg lå på sykehuset i fire dager og var fullstendig utslitt da jeg kom hjem. Lå på rom med tre andre og sov kjempedårlig. Det var fullt på fødeavdelingaog jeg fikk lite hjelp. Og så strevde jeg med amminga og grein mine tårer...

Nå staser jeg på å dra hjem etter en eller to netter, spørs jo litt hvordan jeg føler meg. JM sa at jeg nesten kunne dra hjem når jeg ville, og a jeg kunne komme inn hver dag og sjekke babyen hos legen.

Skrevet

På st.olavs har de kun enerom vet jeg...D gleder jeg meg iallefall til=) På gamle føden så lå de på 2-3 mannsrom da..

Skrevet

Det varierer nok veldig fra sykehus til sykehus når de sender de nybakte mødrene og babyene hjem. Her i Bergen får man 2 dager hvis det ikke er noe spesielt, og hvis man er heldig og har en ukomplisert fødsel kan man få familierom eller rom på barselhotellet, mens de som virkelig trenger ro etter fødsel blir stuet inn på 4 manns rom, men der tror jeg de tar babyene ut om natten i det minste. Jeg syns 2 dager er altfor lite, melka er ikke kommet skikkelig i gang eller noe. Med min første måtte jeg dele familierom med en annen mor for det var så fullt, og jeg syns det var helt pyton. Klarer ikke sove med fremmede, så hvis det skulle skje igjen reiser jeg heller hjem.

Gjest Ut på tur
Skrevet

Skal føde på Bærum. Der får vi automatisk 2 dager, men kan få mer dersom vi ønsker det. Men maks 2 på familierom (hvor også far får lov til å bo)

Hadde i dag besøk av ei som nøt hver eneste dag på sykehuset.

Som hun sa. Da fikk hun servert all maten. Hun var på sykehuset under den største renselsen. Hun brukte sykehustklær på babyen så da slapp hun tenke på den klesvasken. Det kom noen og vasket badet så det slapp hun gjøre selv osv osv Men her er vi sikkert alle veldig forskjellige :)

Jeg synes det høres mer frustrerende at de som jobber på sykehuset ikke har tid enn å sove på rom med andre.

Skrevet

Er du sikker på det? Jeg fødte på Bærum for to år sida, og da var standarden tre netter på familierom og fire netter på vanlig barsel.

Skrevet

skal føde på Fødeloftet i Stavanger. 24 timer liggetid etter fødsel. De to andre lå jeg 4 og 2 dager med........

Skrevet

Jeg var 4 dager på St.Olavs, der alle får enerom. Det var som å være på ferie, vi fikk så mye hjelp vi bare ville, kunne gå på kjøkkenet og hente oss mat hele døgnet, og rommene var kjempefine. Anbefales hvis dere har muligheten! :)

Skrevet

Jeg fikk dra hjem etter et par timer etter fødselen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...