Gå til innhold

Leke ute alene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lar dere 3 åringen leke ute alene? Bor i et ganske stille nabolag. Er en vei han kan gå ut i men der kjører det sikkert 5 biler om dagen og han er veldig flink å passe seg for biler. Er noen trapper rundt om også. Jeg synst egentlig ikke noe om det men svigermor sier det ikke er farlig... Hva syns dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

nå er ikke snuppa mi 3 år ennå (hun ble 2 i mai), der vi bor kjører det en del biler forbi. hadde aldri sluppet henne ut alene for å leke , de tenker lite fremover å løper bare etter det de vil ha. har også en ste-datter på 6 år, hun får ikke gå alene heller

Skrevet

Det der tror jeg ingen her inne vil kunne svare på. Her hvor jeg bor hadde det vært helt uaktuelt, men man må jo se an både barnet og beliggenheten. Jeg har ei venninne som bor "på landet" og lar sønnen leke ute alene slik, men hun kan se lekeplassen fra kjøkkenet sitt.

Ikke noe enkelt svar på det, men hvis du er ukomfortabel med det ville jeg IKKE gjort det. Stol på deg selv :)

Skrevet

Har ikke sluppet jentene mine ut å leke alene før de var 4 år, og gutten min blir snart 3 år og har tenkt å gjøre det samme med han. Vi bor i stille nabolag med lite trafikk.

Skrevet

Storegutt her har akkurat begynt å leke litt alene, men han er kanskje ute 10 min så vil han inn eller at en voksen skal være med han ut. Vi har gjerdet inn tomta slik at han ikke kan gå der det er farlige ting (bekk, tett skog med mye brennesle++)

Vi bor øverst i en liten vei som bare vi bruker (vår private vei) det er litt over 100 meter ned til en annen vei, der vi er 5 naboer (3 av oss med bil) som bruker.

Så her er det lite farlige ting. Men så er jeg glad i å være ute selv så jeg er alltid med han ut.

Skrevet

Lillesøster på 2 er ute alene. Stille nabolag der alle kjenner alle, og ein del unger under skolealder. Hu dilter som regel etter storesøster, men finner hu ofte i hagen til naboene. Spesielt om det er nokon som prøver å gjøre noko arbeid. Nysgjerrig lite vesen det... Bor "midt" i feltet, så eg har innsyn i nesten alles hager.

Skrevet

Vi har gjerde rundt hagen vi da, så da blir det ikke det samme som hos dere. Men her leker junior på 2,5 år alene ute i hagen hvis jeg f eks skal gjøre litt husarbeid.. Som regel er noen ute med han, men noen ganger er han ute alene.. leker i sandkassa, hopper på trampolina, husker eller rusjer på sklia..

Skrevet

Sønnen min er snart 3 år, og elsker å leke ute. Men der vi bor, kjører det ganske mange biler forbi hverdag, så da får han ikke lov å leke ute alene. Men nå skal vi flytte til et annet sted, som er mye mer stille og rolig område. Og det beste er at hagen er på forsiden, der hovedøren er. Så når vi flytter dit, kommer han nok til å leke mye ute alene med døren åpen, slik at han kan komme inn når han vil. Dessuten så kan jeg se han gjennom vinduet fra stuen og kjøkkenet.

Skrevet

2 1/2 år er min sønn og i sommer er han begynt å få være ute alene når storebror på 5 er med. Bor på et trygt byggefelt og jeg ser de gjennom vinduene.

Skrevet

Nei, jeg ville tidligst tenke tanken når han er 4 år, og da hadde jeg ville hatt øye med ham hele tiden. Ikke før han er 5 år tenker jeg å la ham ferdes en del friere.

Skrevet

3 år... joda, jeg synes det er litt tidlig jeg. Snuppa er 2 år og 8 mnd.... ser ikke for meg hun skal leke alene ute om noen mnd nei...

Skrevet

Jeg syns det er for tidlig for en på tre år å leke ute alene. De tenker ikke over konsekvensene av det de gjør og det kan oppstå situasjoner hvor barnet trenger hjelp av en voksen. Vi bo på et sted hvor det er svært mye trafikk så min sønn på 2,5 år får ikke leke ute alene på flere år selv om det er mange barn i gata. Dessuten tenker jeg også på kidnapping. Det er jo noen foreldre som opplever det. Da hjelper det ikke om strøket er rolig.

Men det viktigste er at vi gjør det som vi føler er det riktige for oss selv og for barnet. Det er store forskjeller i modenhet hos barn også.

Skrevet

min gutt på 2 år får ikke være ute å leike alene..d er ingen trafikk og vi har et fint tun mm men jeg synes at de er for små rett å slett.. kansje når han er 4-5 år,men ikke før... d kan jo komme uvedkommende i tunet oxo,å d er ikke alltid så små barn får til å gi beskjed..kan jo hende noen tar de me seg ...noen kansje syns jeg er hysterisk men jeg tar ingen sjangser uansett.. er alltid me poden ut selv om jeg bor i 1 etg å har full oversikt over tunet..

Skrevet

Jenta mi på 2,5 får lov til å leke ute litt alene. Men da er jeg på kjøkkenet og ser henne i vinduet.

Hun er alene ute med sine søsken. Titter stadig etter dem. Syns de har godt av å leke litt alene ute om det er mulighet for det jeg. Her kjører det ikke så mange biler. Vi øver stadig på hvordan vi skal forholde oss til biler og trafikk, og jeg syns hun minste er kjempe flink. (og ja, jeg vet at vips så kan de glemme det)

Skrevet

Her er de ute å leker aleine. Men så bor vi til skogs også da. Om minsten er hjemme aleine med meg er han ute aleine(2år) men jeg ser jo etter han ca hvert andre minutt så jeg får ikke gjort noe nyttig inne. Men synes det er bra for han å være aleine og bruke fantasien sin til å finne på leker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...