Lillegullet130707 Skrevet 22. juli 2007 #1 Skrevet 22. juli 2007 Fødselshistorie: Vannet gikk torsdag morgen kl 07.00. Gikk bare og venta på riene, men de lot vente på seg gitt... Jeg fikk kontrolltime på Ullevål kl 14 for å sjekke at babyen hadde det bra. Hadde noen rier da, men med veldig langt mellomrom. Siden vi skjønte at dette var vår siste dag som bare oss to gikk vi ut og spiste en bedre middag. Da begynte riene å komme tettere. Vi dro en tur til svigerforeldrene mine etterpå. Kl 20 gjorde riene så vondt at jeg ville hjem. (Vi sa ikke at fødselen var igang til svigers, da hadde svigermor blitt helt på tuppa!!!!) På vei hjem kjøpte vi med oss en kurv med jordbær og vaniljeis. Så på 24, da ble riene veldig vonde. Skulle prøve å legge meg nedpå etter 24, men klarte ikke ligge lenger enn til kl 01, da kom riene med 5 min mellomrom og var intense. Vi kom på Ullevål kl 01.30. Da hadde jeg 3 cm åpning. Jeg prøvde å holde ut uten smertestillende, men jeg klarte ikke mer og fikk epidural kl 04.15. Det var heaven!!!!! Var nesten uten smerter til kl 08.15. Men da begynte smertene å gjenoppta seg... Pressriene kom for fullt kl 14.45 og vår lille prinsesse var ute kl 15.48. Det var en lang, men fin fødsel. En annen ting jeg har lyst til at dere skal tenke på og forberede dere litt på til ETTER fødselen. Jeg skjønner jo at man fokuserer mest på fødselen nå siden det er det man venter på, men her er noen småting... Amming er ikke bare enkelt for alle, det kan gjøre vondt og du kan bli lei deg fordi det gjør vondt og kanskje teknikken ikke er helt bra. Jeg selv har slitt litt og har veldig såre brystvorter!!!!! Jeg har mye melk, men syns ikke ammingen er noe hyggelig pga smertene. Men det blir nok bedre. Men dette er en ting man bør fokusere mer på også før fødsel, ikke at man får gjort noe særlig med det, men forberede seg psykisk på at fordi om fødselen er overstått, så kommer det flere vondter - ikke for alle, men for mange. En natt da jeg skulle skifte på dattera mi fant jeg noe som lignet blod i bleia, jeg ble helt i fra meg og trodde noe var galt, men det var det ikke. Både gutter og jenter har noen røde krystaller som de tisser ut og det er helt normalt. Jenter kan også få noe som heter minimens pga at hun er påvirket av mors hormoner. Både gutter og jenter har utflod pga at de er påvirket av mor. Pusten til barnet er også noe ujevn, dette fordi at ett eller annet i hjernen ikke er helt ferdig utviklet enda, husker ikke helt hva det var legen sa... Men pusten kan variere fra rask pust til sakte pust til at barnet holder pusten et par sekunder. Dette er også helt normalt. Sånn, da vet dere det, så om dere merker det samme hos deres barn, så er det ikke noe å bekymre seg for!!!! ;o) Ha en fortsatt fin helg jenter! Jeg husker at da jeg ble gravid blåste jeg babystøv på de andre ikkegravide. Jeg blåser fødselsstøv på alle fødeklare!!!! Klem!
Genusa&Andreas3mnd Skrevet 22. juli 2007 #2 Skrevet 22. juli 2007 Så koselig! Gratulerer!! Takk for støvet og tipsene ) Kos dere framover heldiggrisene!
Gjest Skrevet 22. juli 2007 #4 Skrevet 22. juli 2007 Gratulerer så mye med prinsessen! Høres ut som du hadde en fin fødsel, selv om den tok sin tid. Ønsker dere lykke til videre! Jeg syns også det var sykt vondt å amme i begynnelsen, men det går seg til.
attpåklatt!! Skrevet 22. juli 2007 #5 Skrevet 22. juli 2007 Gratulerer så mye til deg!!! Mener å huske deg fra bli gravid.. Endelig er du i mål!! Kos deg masse fremover!! Og kjekt å tipse litt om tiden etterpå ja.. alt for mange som tror alt er rosenrødt bare fødselen er over!! *klem!*
lilleklompen *ganske klar* ;) Skrevet 22. juli 2007 #6 Skrevet 22. juli 2007 Gratulerer! takk for støvet, og tipsene! =) så lurt å informere oss andre om sånne ting,var et par ting der jeg ikke var klar over,og det er ikke alt man klarer å oppfatte av info heller..lærerikt-kjekt! =) kos dere masse!
*RutIetutt* Skrevet 23. juli 2007 #8 Skrevet 23. juli 2007 Gratulerer så masse med prinsessen, og jeg suger til meg så mye fødestøv jeg klarer...;o)
ikkeakkurattattpåklattfødeklar Skrevet 23. juli 2007 #9 Skrevet 23. juli 2007 Gratulerer så mye med prinsessen din. Takk for god info. og masse lykke til videre. =)
hønemor-76 fødte 130707 Skrevet 23. juli 2007 #10 Skrevet 23. juli 2007 Gratulerer så masse med jenta.... jeg fikk selv en liten prins 13 juli...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå