oktoberjentene;) Skrevet 22. juli 2007 #1 Skrevet 22. juli 2007 Gutten min er litt over en uke gammel... fikk melk i puppen ganske fort... problemet er at han skal ha pupp HELE tiden.. han sover ikke iløpet av dagen... bare mat mat mat... jeg er så sår nå at jeg vet ikke hva =/ spesielt på kvelden også.. eller i går så skulle ha ha pupp nesten konstant fra kl 15 til 03.30 om natten.... litt slitsomt kan man si.... prøver å gå tur med han på dagen så han får sove... hjelper ikke... prøvd smokk og latt han suge på finger for å se om han har et ekstra sugebehov, men det liker han ikke.. virker som han er sulten rett og slett.. spesielt fra kl 22 og utover natten.... han sover ofte ved puppen, men prøver jeg å legge han en annen plass så våkner han å skriker.... aldri bare helt vanlig våken.... han blir aldri fornøyd.... satt oppe i natt å gråt å gråt.... jeg er helt rådløs.. hva gjør jeg????
Gjest Skrevet 22. juli 2007 #2 Skrevet 22. juli 2007 hei,snakk med helsesøster,mulig du har for lite melk? lykke til:)
oktoberjentene;) Skrevet 22. juli 2007 Forfatter #3 Skrevet 22. juli 2007 Ja jeg må ringe henne i morgen... sikkert ikke å få tak i på en søndag.... bare gruer meg til nok en slik dag/natt.....
monna26 Skrevet 22. juli 2007 #4 Skrevet 22. juli 2007 hvilken type smokk har du prøvd? du får noen som svaier opp på tuppen. min første brukte meg som smokk til jeg fant disse og nok melk hadde jeg. sikkert nok til tre... smokkene er litt store og småttisene ser litt morsom ut, men er verdt å prøve de. de selges på vanlige handlebutikker... funket for meg med første...
ei_til_gojente_har_kommet:-) Skrevet 22. juli 2007 #5 Skrevet 22. juli 2007 ring ammehjelpen! med min første fikk jeg melk samme kveld som han ble født, men da han var ca 14 dager ble han sånn som du beskriver... vi var på besøk til svogern og svigerinna mi som har ei som er 3 mnd gamlere enn gutten min. hun lagde litt mme og gav ham, da sov han i 5 timer i strekk! jeg gråt for jeg trodde jeg var verdens verste mor, og at nå måtte han få mme hver dag... men, det var bare den kvelden, så dagen etter sovnet han av seg selv:-) det gjør ikke noe om de får noen ml med mme i tillegg til puppen en gang i blant, du er ikke en dårlig mor for det og du har nok sikkert nok melk;-) det gjorde godt med en pause, selv om jeg hadde svart samvittighet... dette er 6 år siden, og jeg fikk ei lita jente ifjor og venter ei til jente om en liten mnd:-) kan si at amminga varierer for hver unge, da lillesnuppa kom ifjor fikk jeg ikke melk før det hadde gått en uke, jeg stressa masse siden jeg fikk samme kveld med første. men den kom da til slutt men var aldri sånn som med første at jeg lakk og sånt, brukte faktisk nesten ikke ammeinnlegg i det hele tatt! Det regulerte seg selv... Dette ble et langt innlegg:-) men, anbefaler å ringe ammehjelpen om du lurer på noe!!! Lykke til!
oktoberjentene;) Skrevet 22. juli 2007 Forfatter #6 Skrevet 22. juli 2007 Jeg har kun prøvd den ortodent smokken fra apoteket... men kan jo prøve en annen type da er litt redd for å spe på med mme eller pumpe meg å gi på flaske så tidlig tilfelle han ikke vil ha puppen igjen etterpå....
oktoberjentene;) Skrevet 22. juli 2007 Forfatter #7 Skrevet 22. juli 2007 tusen takk anjacathharguttogjentefåreitil;) kanskje jeg kan prøve litt mme da... meget frustrerende dette her =/ så rart at man skal føle seg som en dårlig mor for dette liksom, men man er det jo ikke som du skriver.... puh.... takk for gode ord
Tommage♀♂ Skrevet 22. juli 2007 #8 Skrevet 22. juli 2007 Hei,sånn har vi hatt det her med begge to, ammet hver halvtime på ettermiddag/kveld de første 3 mnd med begge... De har et enormt sugebehov, men ingen av dem tok smokk heller. Men husk at de kan gi uttrykk for å ville ha pupp når de har vondt i magen også, så om babyen ikke roer seg med puppen kan det være det... Det kan også være at babyen trenger mye nærhet, da kan det være lurt med et bæresjal eller annen bæreinnretning, slik at du får gjort litt annet enn bare å sitte med babyen, samtidig som den får den nærheten den trenger. Ta deg en titt på ammehjelpen.no eller ammedebatten på dib, der er det mye hjelp å få! Lykke til!
Jeenie Skrevet 22. juli 2007 #9 Skrevet 22. juli 2007 Kan jo være det at melken din ikke har nok næring... Jeg hadde prøvd med litt erstatning i tillegg å sett om det hadde hjulpet!
mizz25 Skrevet 22. juli 2007 #10 Skrevet 22. juli 2007 Min gutt var stor da han ble født... Fikk beskjed om at han kom nok te å kreve masse mat. Han sov dårlig på dagen,gråt masse å fant aldrig roen til å sove.. I de tre siste ukene jeg ammet han,så plagdes jeg kjempemasse,han nekta helt,å jeg hadde ikke lyst å begynne med flaske,prøvde puppen,men ble bare stressa over at han nekta (måtte gi han flaske etter mange timer å da sovnet han å var kjemperolig) ... Jeg ammet hun eldste i 10 mnd å hadde lyst å amme lenge denne gangen også,men til slutt (etter 3 utslitte) uker,ga jeg han flaske å ungen ble mett,sovnet å sov i 2 timer i strekk (det hadde han aldrig gjort) å sov hele natta etter det... Selvfølgelig albefaler jo ikke å begynne med flaske,men plages man så ille så e det vel ingen grunn til ikke å begynne med flaske? Av å til må man bare svelge stoltheten sin,man er en like god mamma uansett om man ammer eller flasker!!!! =) Lykke til.. *klem*
ennaH Skrevet 22. juli 2007 #11 Skrevet 22. juli 2007 Sånn hadde jeg det den første måneden med førstemann. Og ja, det er et mareritt! Selv om du har fått melk i puppene, høres det ut som om han er ytterligere sulten. Og babyen må suge masse for å øke melkeproduksjonen din, slik at han blir mett. Mitt beste råd mot såre brystvorter, er å kjøpe en teklype, en slik med to små siler som er festet i spenn mot hverandre. Knekk av klypene og ha en over hver brystvorte inne i bh-en mellom ammingene. Da gnisser ikke vortene mot stoffet. Vit at etter 20 minutter på hver pupp er det ikke mer melk igjen. Da tar du deg en pause på minst en time. I den perioden får barnet ditt bare grine, så lenge du sørger for å gi han kos og nærhet på annet vis. Du trenger den tida til å lage mer melk. Be gjerne pappa eller noen andre i nærheten ta seg av barnet i den tida, dersom det er mulig. Melkeproduksjonen din er på topp mens du sover! Må bare si lykke til. Jeg føler virkelig med deg, men vit at det kommer til å gå over!
*RutIetutt* Skrevet 22. juli 2007 #12 Skrevet 22. juli 2007 Sånn hold Tobias på også...jeg hadde rett og slett ikke nok og næringsrik melk nok til ham....han var rett og slett sulten. Jeg ville tatt kontakt med helsestasjonen og fått litt råd der - det er jo ikke så lett å vite hva som gjør at han holder på sånn...promlemet her var at selv om han var sulten og ikke gikk nok opp i vekt, så nektet han å ta flaske...så jeg ville heller hatt en baby som tok flaske enten med mm eller mme og ble mett enn en som bare ble vant til flasken og nektet å ta puppen etterpå....her ble redningen å begynne med grøt da han var tre mnd....men frem til det var det et mareritt...Lykke til - håper virkelig du finner ut av det.
oktoberjentene;) Skrevet 22. juli 2007 Forfatter #13 Skrevet 22. juli 2007 Tusen takk for mange svar og gode råd og tips... puh.... skal ikke være lett dette her.. heh.. men jeg får prøve å roe meg litt ned også ringe helsestasjonen i morgen.... litt stresset akkurat nå.... ha en fin kveld jenter ;o) må kose litt med gutten min nå... rekker jo ikke bim om dagen.. hehe ;o)
melissa&baby:) Skrevet 22. juli 2007 #14 Skrevet 22. juli 2007 Hei! Jeg hadde det samme problemet med jenten min. Det jeg fant ut da var at hun sluttet selv å drikke når hun var halveis mett. Da enten sovnet hun med puppen, eller bare ville ikke mer. Og så var hun sulten igjen etter en halvtime. Da begynte jeg å la det gå i hverfall tre timer mellom hvert måltid, og det ble mye bedre allrede dagen etterpå! Da drakk hun mer for hvert måltid, og hun sov bedre og lengre etterpå, så du kan jo prøve det hvis ingenting virker:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå