Gå til innhold

Flere som forholder seg til menstermin og ikke UL-termin?

Anbefalte innlegg

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

Jeg gjør det fordi UL-termin som e 6 dager etter menstermin e definitivt feil. Til og med målingene på UL var feil, hun målte 3 ganger og la til grunn det minste målet hu fikk.

Eller e alle her flinke jenter og hører på hva UL-legen sier??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

eh,ja.. har jo liksom ikke noe valg da. jm og lege går kun etter ul termin så.. i følge mens termin er jeg en uke lenger på vei,men..

Skrevet

Det synes jeg du gjør dumt i. Du aner ikke når du har eggløsning eller når egget ble befruktet. Dermed er ultralyd-terminen det sikreste du har. Mensterminen regnes som en foreløpig termin, mens ultralyden er den sikre terminen.

Det er en grunn til at myndighetene legger ultralyd-terminen til grunn for beregning av fødselspermisjon og annet!

Skrevet

jeg går ut ifra menstermin. skulle jeg ha fulgt den andre så hadde jeg testet positivt da jeg var 2+6 og det skal vel ikke gå an. Men vet jo også at de går ut ifra str. og sånt på ul og regner seg til hvor lenge man har igjen av svangerskapet og ikke nødvendigvis hvor lenge man har vært gravid. Så sånn sett er det jo greit å følge ul terminen da. men nå skiller mine terminer bare 4dager så det spiller ingen rolle egentlig

Skrevet

hei!

jeg gikk veldig etter min menstermin. den var 11 juli.. hehe.. så jeg tok nok feil der.. ul terminen min er 29 juli =)

Skrevet

jeg har hørt at hvis man har regelmessig mens , så skal man kunne måle etter dette, og hvis ikke så trenger man termin via UL.. ? men jeg går etter den jeg fikk på ultralyd likevel .. de vet vel litt, hehe ;) og den er to uker etter mens- terminen.. fikk først termin 29.august , som ble flyttet til 16.sep

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

Jeg synes ikke det e dumt. Har vært på 2 UL, en i uke 18 og en i uke 19, og de spriker med en uke...så det kan ikke være så sikkert likevel. Dessuten, hadde jeg sex kun 2 dager mnd når jeg ble gravid og testet positivt 5 dager før IKM, dvs kun 3-4 dager etter at egget ble befruktet hvis man går ut fra UL-termin. Ifølge eggeløsningstesten som jeg tok, traff de 2 gangene på dagen jeg hadde EL og dagen før.

UL-termin for ungen nr 1 ble satt feil som jeg fikk vite i ettertid. Det var ei jordmor som sa at noen har små fostere, bare slik det e. Myndighetene legger til grunn UL-termin fordi de fleste blir flyttet tilbake for å betale mindre permisjonspenger. Har flere bekjente som fødte nærmere menstermin enn UL-termin.

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

Lurer på hvorfor 95% blir flyttet 1 eller 2 uker tilbake, og ungen kommer i de fleste tilfeller til menstermin. Da sparer staten 1-2 uker med permisjonspenger:) Alle kan vel ikke ta feil ang. eggeløsning og sånt.

Skrevet

Er veldig spent på det der med mens og ultralydtermin. Hva jeg skal forholde meg til. Fikk først termin 10 sept, men når jeg kom på ultralyd ble den skyvet en mnd fram!! 8 oktober har jeg nå og jeg venter tvillinger!! Så ja jeg er veldig spent, i hvertfall når de fleste sier jeg må regne med at de kommer litt før! Så når kommer di da?? Hmmmm!!!

Skrevet

Jeg hadde også testet positivt da jeg var 2+6 om ul-termin er riktig...men går likevel etter den da, det er vel den som jordmor å lege går etter uansett så,..

Skrevet

Jeg bruker menstermin når folk spør. Det er tross alt bare 2 dager forskjell, og jeg vet når jeg ble gravid for å si det sånn.

Skrevet

Jeg ble flyttet en uke tilbake da jeg første gang var på tidlig ul, noe jeg mente ikke kunne stemme. Jeg er nå 11 uker på vei og på sist ul, var størrelsen tilsvarende 10+6 og ikke 10+4 som jeg var ifølge ul termin. Den vokser jo i rykk og napp, men jeg går ut ifra ul termin nå ihvertfall også får vi se hva termin jeg får på ordinær ul i uke 18...

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

Kan enda ikke skjønne det de sier om at alle fostere er like i uke 18...Alle kropper er forskjellige, og alle fostere vokser forskjellig, synes dem burde gå etter utviklingen på fosteret og ikke etter str...

Skrevet

De sier ikke at alle fostere er like store i uke 18, men det er da de er på det mest stabile... ellers vokser de veldig i rykk og napp. Jeg venter nå mitt 3. barn og ble satt tilbake 2,5 uke fra mensterminen, det stemmer nok for jeg hadde ikke fått regelmessig mens etter forrige fødsel (Storesøster var 4,5 mnd da jeg ble gravid), men tror likevel at jeg kommer til å føde nærmere mensterminen, for jeg har hatt masse modningsmurringer og hodet er godt nedi bekkenet... kjenner det bare på meg liksom... Med forrige fikk jeg ul termin dagen etter menstermin, og lillemor ble født på menstermin, 3 t og 3 kvarter før ul termin:-) jeg er veldig spent på når jeg føder, menstermin er 10.8 og ul termin er 27.8, broren min skal gifte seg 11.8 og han bor ca 50 mil unna!! vi har tenkt å kjøre såfremt jeg ikke ligger å føder;-) håper nesten hun er ute til da... lykke til alle sammen hvertfall!!! Ungene kommer ut en gang uansett, har aldri hørt om at de blir der inne;-)

Skrevet

glemte å si at legen sa på forrige kontroll at jeg ikke skulle gå over ul terminen, da skulle jeg settes igang... er ikke helt sikker på hvorfor men tror det er fordi jeg ble satt så mye tilbake, nesten 3 uker. så om max 5 uker er hun her:-)

Skrevet

jeg har født før tiden hver gang så jeg å legen vet ikke hva vi skal forholde oss til:) hehe har stemmt mer me mens terminen egentlig..men,som legen sier: mini kommer når den vil komme:)

Skrevet

Følger ul-terminen, ja...er jo ikke så mye vits i noe annet siden det er den legen, jm og sykehuset går etter ift overtid ol...men så var det bare to dager forskjell på mens-termin og ul-termin for min del da - men en ukes forskjell sist jeg var gravid. Jeg har nok el litt tidligere i syklusen enn det som er vanlig:o)

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

UL-terminen har ingen tilbakevirkende kraft! Altså...min termin er 22. september, og i følge babyverden skal da befruktningen ha skjedd rundt 28. desember. MEN siden et befrukta egg kan ligge i dvale i opptil 2 uker så kan befruktningen likegodt ha skjedd så tidlig som 14. desember. Hadde jeg f.eks. blitt gravid den 14., og testa meg 27. des, så kunne testen godt være positiv, men jeg kan umulig vite lengden på dvalen, så da er det greit med UL.

Men når det er sagt så kan en faktisk ikke stole på UL 100%! Det er menneskelig å feile, så jordmødre kan beregne feil, det kan være noe feil med apparatet, og fosteret kan avvike en del fra normale mål uten at det er noe galt med det. Er derfor viktig at man er obs på sin egen magefølelse mtp overtid!

Skrevet

Bare to dager forskjell, men det er stor sjangs at jeg går over siden jeg gjorde det sist. Får bare vente å se.

Skrevet

Mens termin min er 12 oktober, og UL termin er 1. november.. Forholder med vel til UL termin siden det er det JM sier jeg skal gjøre det..

Blir spennede å se når den kommer :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...