Birthemor, mamma til 2 ;) Skrevet 21. juli 2007 #1 Skrevet 21. juli 2007 Er sannelig ikke sikker på hvordan det skrives... Men uansett... Min datter har akkurat oppdaget trappa opp til 2 etg. Har ikke fått kjøpt trappegrind enda. men pleier jo alltid å lukke døra ut i gangen så har egentlig ikke vert noe problem. Før nå..... Brått hørte jeg *dunk* ( verdens mest grusomme lyd egentlig) Og hyyyyyyyyyyyyyyyl.... når jeg kommer meg bort til trappa ligger snuppa på ryggen på gulvet ved trappa.. tar henne opp og trøster.. Å ho skriker som en gal.. etter 5 min klarer jeg endelig å roe henne ned, men plutselig begynner ho og hoste , og brekke seg. Og opp kommer masse slim.. Dette skjer 2 ganger i løpet av 1 min.... Tror dere ho kan ha fått hjærnrystelse ? Eller kastet ho bare opp fordi ho gråt så veldig ( vet at jeg gjorde det selv når jeg var liten.) Dette skjedde ca kl 16.30 , og fram til ho la seg kl 19.30 var hun som vanlig. krabbet rundt lo og lekte.. Har kjente etter , men finner ikke noen kul i hodet. For alt jeg vet er det jo ikke sikkert ho slo hodet sitt engang da... har vert oppe og snakket til ho 1 gang. Er det ikke noe med at man ikke skal sove mere enn 2 timer i strekk vist man har hjærnrystelse da ?? Noen andre symtomer på dette ?? Er jo typisk at sånt noe skal skje når jeg sitter hjemme helt alene og uten bil å.... Huff...
Miramor Skrevet 21. juli 2007 #2 Skrevet 21. juli 2007 Det at hun brekker seg kan jo tyde på at hun har slått hodet sitt kraftig. Kan du ikke ringe legevakten?
Miramor Skrevet 21. juli 2007 #3 Skrevet 21. juli 2007 Da sønnen min slo hodet i badegulvet var vi nede på legevakten med han. Vi måtte bare vekke han regelmessig i løpet av natten. Ellers så ble han skjermet for stimuli fra TV og mye lys.
3b@rnsmor-30* Skrevet 21. juli 2007 #4 Skrevet 21. juli 2007 så lenge hun har vært i fin form etterpå tror jeg nok den oppkasten kom av all gråtinga.. er ganske vanlig det. symptomene på hjernrystelse er jo at de får vondt i hodet, blit kvalme og trøtte... hun hadde nok ikke vært i så fin form om hun hadde noe av det.. men for all del. er du usikker anbefaler jeg deg å ringe legevakta.. de kan sikkert svare deg bedre.
Mille** Skrevet 21. juli 2007 #5 Skrevet 21. juli 2007 Jeg vil nok ikke tro at hun fikk hjernerystelse, men for sikkerhets skyld kan du vekke henne to-tre ganger i løpet av natten for å se at hun lar seg vekke og ikke er bevisstløs. Men de tåler ofte mer enn man tror disse små. )
Birthemor, mamma til 2 ;) Skrevet 21. juli 2007 Forfatter #6 Skrevet 21. juli 2007 har ringt.. kunnet jo for all del komme opp om jeg syns jeg MÅTTE. men da måtte jeg regne med 2-3 timer venting.. Sambo er på jobb , så isåfall må jeg ta beina fatt , og gå opp.. Jeg er 8,5 mnd på vei. så det tror jeg ikke jeg klarer.. he he . tror vel egentlig ikke ho har fått hjernrystelse heller. har hatt det 2 ganger selv. Og var IKKE i så god form som ho var nei... tror ikke ho er kvalm, spiste 2 brødskiver og 1 banan til kvelds..
Miramor Skrevet 21. juli 2007 #7 Skrevet 21. juli 2007 Det høres jo bra ut at hun har god appetitt, men skjønner godt at du ble engstelig.
3b@rnsmor-30* Skrevet 21. juli 2007 #8 Skrevet 21. juli 2007 høres ut som hun egentlig er i fin form da ja. men ekkelt er det for oss mammaer uansett, og særlig når vi ikke har sett hva som skjedde..... men når hun både har leika og spist mat høres hun jo fin ut. og ofte blir de så skremt i sånne situasjoner at de kan gråte mer av det enn at de har slått seg...
Miramor Skrevet 21. juli 2007 #9 Skrevet 21. juli 2007 Fant dette på helsenytt.no: Hjernerystelse Det er svært vanlig at barn faller og slår seg. Om ulykken er ute, kan en hjernerystelse lett bli resultatet. Litt større barn er mer utsatt for hjernerystelse når de slår hodet enn småbarn. Et barn som har fått hjernerystelse får ofte hodepine, blir kvalm og kaster opp. Et kortvarig bevissthetstap er vanlig; barnet husker ikke hva som egentlig hendte. - Når bør man oppsøke lege? - Hvis man har mistanke om at barnet har hjernerystelse, må lege kontaktes. Barnet kan ha fått en sprekk i skallen, og det finnes en liten fare for at det kan miste bevisstheten i løpet av det første døgnet. I denne tiden bør barnet vekkes med jevne mellomrom og man bør kontrollere at det har normal puls og pust. Kontakt lege igjen hvis tilstanden forandrer seg. - Tidligere skulle man ligge til sengs i flere uker etter en hjernerystelse. Hvordan er dagens praksis? - De første dagene etter en hjernerystelse må barnet ta det med to, men når hodepine og andre symptomer er borte, kan barnet igjen aktiviseres. En sjelden gang kan blødninger på hjernens overflate gi langsomt økende trykk i hjernen og vise seg som ustøhet, hodepine eller kvalme etter flere uker. Lege må da kontaktes.
Birthemor, mamma til 2 ;) Skrevet 21. juli 2007 Forfatter #10 Skrevet 21. juli 2007 takk for svar.. ser det ann litt jeg.. Men legger ho på mitt rom i natt , i reisesenga si. I tilfelle etteler annet.... klem
Miramor Skrevet 21. juli 2007 #11 Skrevet 21. juli 2007 Sikkert lurt det. I morgen så er hun helt sikkert pigg igjen. Men det er jo alltid greitt å vite hvordan man skal forholde seg til sånt. Ha en god natt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå