Gå til innhold

Hun har begynt å reise seg, og falt..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenten min på 9,5mnd begynte å reise seg for et par dager siden i lekegrinden. ganske så ustødig. Så i dag på lekematten, reiste hun seg opp etter lekegrinden, og falt utenfor matten med bakhodet i parketten.. hun gren en stund..jeg syns det var så utrolig ekkelt, og begynte lure på om hodet tåler dette? hun virket helt fin etterpå, og spiste godt med kvelds. sover nå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner at du syns det var ekkelt, men det er dessverre sånn som skjer i den fasen hun er inni nå. Det er garantert ikke siste gangen det skjer. Hodene tåler utrolig mye, og vi kan ikke holde fast i ungene hele dagen heller, så litt knall og fall, det må man bare regne med. Barnet må få utvikle seg, selv om det medfører både prøving og feiling sånn som i dag. Mini her har gått på tryne maaange ganger siden hun begynte å reise seg, da var hun 8mdr, nå er hun 10. Fremdeles går hun på tygga i blandt, men mye mindre. De blir jo stødigere etter hvert, og må jo bare få øve seg. Det vi kan gjøre er å sikre skarpe kanter og farlige steder, vi kan ikke unngå fall, men vi kan begrense skaden.

Jeg vet om et barn som rett og slett ble redd for å reise seg, på grunn av foreldrene. Hver gang ungen reiste seg, så spratt en av foreldrene opp av stolen for å holde henne og hindre et fall. Ungen ble jo skremt av denne stadige reaksjonen og til slutt kom det en fysioterapeut hjem til dem for å se hva som gjorde at ungen aldri begynte å gå. Han skjønte raskt hva det var. Vi må la de oppdage selv, utvikle seg selv og ramle selv, og heller gjøre huset barnevennlig og trøste så godt vi kan.

Det er fælt når det skjer, men er dessverre uungåelig..

Faller de VELDIG hardt, eller langt ned, så må man bare følge med på allmenntilstanden. Tegn på hjernerystelse er kvalme/uvellhet og akutt trøtthet/slapphet. Er man veldig usikker ringer man legen, så får man god veiledning. Men som sagt, så tåler de forbløffende mye..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...