hunnybunn¤fødeklar¤ Skrevet 21. juli 2007 #1 Skrevet 21. juli 2007 jeg har nå blitt velsignet for andre gang. jenta mi er 2,5 år og jeg er lykkelig på vei igjen. var på kontroll første gang i uke 9, og da konstaterte lege at livmoren var stor (via GU) og lurte på om jeg kunne være 4 uker lengre på vei, men dette ble ikke skrevet ned noen sted. var nå hos jordmor uke 13 og også hun lurte på om jeg var 4 uker lenger på vei. har nå markant livmor når jeg ligger på rygg og den når litt ovenfor navlen. hvorfor tar ingen notis av dette, burde jeg vært i tidlig ultralyd?
trebarnsmamma? Skrevet 21. juli 2007 #2 Skrevet 21. juli 2007 Synes det høres sløvt ut av jm å ikke henvise deg til tidlig ul da, ja. Kan du ikke bare be om å bli henvist?
hunnybunn¤fødeklar¤ Skrevet 21. juli 2007 Forfatter #3 Skrevet 21. juli 2007 tusen takk for rask respons jo kan be om det, men det er litt ubehagelig å be om noe fordi man da blir sett på som problematisk, og helst vil de svare at det slett ikke er nødvendig, og rett å slett ikke gjøre noe mer med det. og da vil det bli så flaut hvis jeg trumper gjennom mitt ønske og det viser seg at de likevel hadde rett.
aug-mamma ble novembermamma! Skrevet 21. juli 2007 #4 Skrevet 21. juli 2007 Hei:-) Det er jo bare noen få uker til du skal på den obligatoriske ul, og da får du ihvertfall konstantert om du er fire uker lengre på vei eller om det er to inni der;-)
Gjest Skrevet 21. juli 2007 #5 Skrevet 21. juli 2007 Skal ha nr tre i januar, og livmora mi er kommet nesten opp til navlen. Var stor med nr to også, men ikke SÅ stor. Legen lurte på om jeg var sikker på siste mens, og hadde sikkert tatt en ekstra UL (har på legesenteret), men jeg hadde vært på en tidlig UL hvor fosteret ble målt til tilsvarende som jeg mener jeg har kommet selv. Det er ikke unormalt at man med nr 2 og 3 har større livmormål enn med nr 1, men det varierer fra person til person. Be om en time hos lege hvis du fortsatter usikker, hvis de har UL på senteret kan de jo sjekke der.
3 gutter iløpet av 4,5 år Skrevet 21. juli 2007 #6 Skrevet 21. juli 2007 Enig m deg at det var litt rart å ikke få noen forklaring på hva det kunne komme av. Min venninne hadde stor livmor. Hun ble sendt rett på UL og fikk konstatert at de skulle ha tvillinger. Det er jo ingen fare v dette, men kjekt å vite kan du si. Man har jo nok av tanker i svangerskapet fra før.......Du bør jo absolutt ta det opp såfort du får sjans. Du er vel kanskje ikke så ofte på kontroll nå i starten...
prøvekluten+3små Skrevet 22. juli 2007 #7 Skrevet 22. juli 2007 alt som uroer deg burdte være grunn nok til en ul,bare for det faktum at du skal kunne senke skuldrene mener nå jeg:o)
hunnybunn¤fødeklar¤ Skrevet 22. juli 2007 Forfatter #8 Skrevet 22. juli 2007 oi, her var mange svar problemet med vårt legetilbud er at om jeg skal til ultralyd må jeg henvises til sykeuset som ligger halvannen time unna, og jeg tror rett og slett det er for mye jobb for legene. jeg tenkte jo sånn at det er en grunn til at man skal ta ul i uke atten, og hvis jeg da er fire uker lengre så vil det bli i min uke 22, og da vil det kanskje ikke være samme muligeter lenger. og hvis det nå er sånn at jeg venter tvillinger er det veldig nødvendig for meg å finne det ut fortest mulg ettersom dette vil bety mye omstilling grunnet div sykdommer jeg har. nei, jeg vet ikke hva legene her tenker med, får jo håpe de vet hva de gjør.
sol og varme Skrevet 22. juli 2007 #9 Skrevet 22. juli 2007 Hvis du på første kontroll får beskjed om at du kanskje er 4 u ker lenger på vei -og jordmor sier det samme noen uker senere så synes jeg det virker utrolig rart at ingen tar notis av dette og sender deg på en rask ul for å få det konstatert! Jeg vet at etter første barnet kan man få større...osv med de andre... Jeg synes du burde si at du ønsker ul snartest og ikke vente unødvendig lenger...fordi er du 4 uker lenger på vei vil det jo si at du er klar for ul ganske snart Lykke til
Ranveig R Skrevet 23. juli 2007 #10 Skrevet 23. juli 2007 Husk at det er ganske vanleg at livmora veks fortare i begynnelsen når ein er fleirgongsfødande. Legen min kommenterte at magen (livmora) var stor då eg var på kontroll både i veke 13 og 16, men på ul blei eg likevel satt 9 dagar tilbake. Så hos meg var det altså berre stor livmor utan at det var nokon grunn til det (tvillingar, mykje fostervatn, osv). Du får gjerne berre smøre deg med tålmodighet til ordinær ul, men tenk så kjekt det blir om du plutseleg er nokre veker lenger på veg enn du trudde )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå