Gå til innhold

Dårlig samv.het..taksoplasmose, Hvor ille er det å

Anbefalte innlegg

Skrevet

- spise en medium stekt biff?? Var i bryllupp i går og fikk servert medium stekt biff. Jeg burde slvsagt sendt den tilbake og fått den gjennomstekt, men var så vanskelig å få fatt i noen av servitørene, så jeg spiste den? Hvor stor er risikoen? Dessuten spiste jeg parmesan en dag uten å være klar over det.. Er alle dere kjempenøye med alt? Bør jeg ta taksoplasmosetest hos legen eller er det å overdrive??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

veit ikke.

trur ikke eg har tatt test selv. vi har katt og alt.

men som jordmor sa, at sjansane for at vi alt er smitta er store og då er det ikke farlig for beibin.

slik som meg som vaks opp på gard, så har eg det sikkert i kroppen frå før.

men ring legen om du er bekymret:)

Skrevet

Dette tror ikke jeg er noe problem I Norge i det hele tatt... er vel mere i utlandet hvor du skal være forsiktig med sånne ting. Men parmesan???Hvorfor er det galt?? har jeg aldri hørt...spist det mange ganger jeg, i salater og sånn...

Skrevet

Biffen i bryllupet er nok i beste stand! Ville ikke ha bekymret meg for det! Selv kom jeg til å spise spekeskinke daglig og biff tartar(for første gang...festlig timing:) i øst-europa før jeg visste at jeg var gravid(neg.test) Var passe bekymra ja, men ble heldigvis ikke smitta. Tror det skal endel til. Har du lenge igjen av svangerskapet, kan du jo ta en blodprøve hvis JM synes det er en god ide?

Skrevet

Hei. Risikoen er vel ikke kjempestor, men går du og bekymrer deg og tenker på det, hadde jeg bare tatt en blodprøve hos legen og fått det ut av verden....Toxoplasmose kan blant annet gi misdannelser på fosteret, spørs litt av hvor langt du er på vei. Hvis man har katt, holder på med katter til daglig(pga at katter er bærere av toxo gjennom avføringen sin), holder mye på med jord eller er mye i utlandet, tar de fleste en slik test.

Jeg personlig spiser aldri kjøtt som ikke er gjennomstekt, så går du og lurer, ta en test. Det er det du som bestemmer..

Lykke til!

Skrevet

Jeg opplevde det samme forrige uke, bestilte godt stekt biff, men den var helt rød inni. Fikk sendt den inn igjen, men da hadde jeg allerede spist litt av den. Jeg er en person som bekymrer meg veldig mye, så jeg ringte til legekontoret mitt, og fikk komme ned dagen etterpå. Trengte ikke snakke med legen, de tok bare blodprøve. Tok to minutter, så slipper jeg hvertfall å tenke på det! :D

Skrevet

Hei vesla med bolle i ovnen! Ikke for å bekymre deg unødig, men jeg har fått beskjed av min jordmor om å vente minst 2 uker etter jeg tror jeg kan ha vært utsatt for smitte med å ta blodprøve fordi det ikke slår ut før, så tror de har tatt den prøven litt tidlig. Hør med legen din...tror de har slurva litt. Men det er nok ganske ufarlig altså:)

Skrevet

Hvis det var et helt biffstykke så finnes ikke bakterien inni der...Pga av at biffen er hel så sitter bakterien på overflaten av stykket og dermed døde den under steking.. Kjøttdeig derimot og hakket kjøtt må være gjennomstekt for da kan bakterien ha blitt dratt inni..

Skrevet

Takk for svar alle sammen, jeg tror jeg tar sjangsen på at det gikk fint. Du som spurte om parmesan, jeg har forstått det som at upasteurisert ost må man holde seg unna.. Men ingenting er bedre enn om jeg har misforstått, for jeg bare ELSKER parmesan i salater og på pasta..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...