Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er risgrlt mildere mot magen enn maisgrøt? Har prøvt med litt maisgrøt til min 4 mnd gamle baby, men det virker som om hun blir litt plaget med magen etterpå. Min mor mente at risgrøten var mildere. Stemmer dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan jo ganske enkelt være at det er for tidlig med mat...

Skrevet

Tja.. Du må jo bare prøve deg frem. Men det er jo ikke helt uvanlig at det blir litt forandringer i magen med en gang du begynner å gi grøt. Blander du litt malt i den? Jeg gir mais om kvelden og ris om morningen. Prøv deg frem :)

Skrevet

Var ikke det jeg spurte om... Viss ikke du kan svare på spm mitt, så trenger du ikke svare. Spm var om risgrøt er mildere enn maisgrøt. Enkelt og greitt!!

Skrevet

Trodde ikke jeg skulle gi noe særlig malt når jeg ammer henne. Tenkte bare å gi litt grøt på kvelden. Litt smaksprøver nå til å begynne med. Skal jeg ha malt i den da?

Skrevet

Hårsår idag? Var faktisk ikke frekt ment i det hele tatt... det kan faktisk være at det er litt tidlig med mat, at det er derfor hun reagerer. Men greit - nå svarer jeg DIREKTE på spmålet ditt: Jeg tror ikke det er særlig stor forskjell på risgrøt og maisgrøt, tror ikke den ene er mildere enn den andre. Begge er glutenfri og uten melk, og begge er anbefalt både fra leger og hs som startgrøt for småttiser.

Selv brukte jeg maisgrøt da jeg begynte med velling for Minimais - fordi hun klikka i vinkel og nekte å spise risgrøt. Nå bruker jeg risgrøt for å spe ut grøtene, det blir mindre klumper :)

Skrevet

Jeg synes det VIRKER som om den er mildere..:-) Den er liksom tynnere på et vis og med mindre smak..

Du kan jo alltids forsøke smaksprøver med den i stedet en stund?

Det er klart det kjennes litt i mage og tarmsystem når ny føde introduseres. Jeg skal ut og spise biff ikveld og regner med den gir meg vondt i magen etterpå!:-)

Kos dere med maten!

Skrevet

Er nok ikke for tidlig med mat som orakelet sa.

Min eldste sønn startert med maisgrøt, likte den best, han plagdes heller ikke med magen. Min andre sønn begynte med risgrøt, og han har plagdes med magen, jeg har da gitt han sviskesaft i tillegg, det har hjulpet. Har også hjulpet han til å få ut avføringen ved å ta tempen. Alt etter råd fra helsesøster.

Så glem det med at det er for tidlig, noen trenger faktisk mere mat fra 4 mnd, mine gutter var begge over 9 kg på kun morsmelk på 4 mnd kontroll, og ble anbefalt litt grøt av helsesøster.

Ble også anbefalt malt i grøten :)

Skrevet

Malt gis ikke når du bare ammer. Men når småen begynner å få grøt så er det ikke bare mm den får lengre... Ha feks en halv teskje malt i for dagen å se om det kommer seg. Tror ikke det er noe mildhetsforskjell, men magene reagerer jo forskjellig. Lykke til.

Skrevet

Nei ikke så veldig hårsår, men er bare så lei av at hver gang jeg, og andre også, spør om noe ang grøt når babyen er så liten så er det alltid noen som må komme med formaninger om at det er for tidlig. Jeg har en grunn til å starte med grøt, og la det vere meg om det. Hadde jeg spurt om noen mente om det var for tidlig eller ikke hadde det vært greit med et sånt svar. Men ikke hver gang jeg lurer på en ting ang grøt til snuppa mi. Håper du forstod det nå.

Skrevet

Det sies at risgrøt virker mer stoppende på magen enn maisgrøt, så hvis de plages med hard mage skal mais være det beste alternativet. (Det er det jeg har hørt i alle fall, men du må vel prøve deg fram, også med litt malt i grøten som nevnt ovenfor her.)

Skrevet

Hs sa til meg at den ene inneholder gluten, men husker ikke hvilken:)...(hjalp sikkert mye:)), men det kan jo hende det er det?

Skrevet

Hvis det var meg du hintet til, HeldigeMamma, så syns jeg for det første du kan la være med slik subtil kritikk og heller si det til meg rett ut hvis du misliker hva jeg gjør her inne. For det andre syns jeg du bør lese alt jeg har skrevet først. Jeg kom overhodet ikke med kritikk til HI, det var et seriøst svar, og jeg har utdypet det i et par innlegg til.

Skrevet

Vil presisere igjen at det ikke var frekt ment overhodet fra min side! Og jeg skjønner deg faktisk godt :) Dib-damer har en tendens til å være utrolig kjappe ute med kritikk (og av og til direkte frekke kommentarer) uten å kjenne til - eller bry seg om å vite - hele konteksten. Og bare så det er sagt - jeg begynte med tynn velling til Minimais da hun var drøye 4mnd pga div. årsaker, i samråd med lege og hs. Jeg har latt være å spørre folk her inne til råds om saken, fordi jeg ikke gidder å forklare hele saken hver eneste gang for å få saklig tilbakemelding og ikke pes... så som sagt - jeg forstår deg godt, og håper du forstår meg også :)

ps: Hun har heldigvis ikke reagert verken på ris eller maisgrøt. Ser i et annet innlegg her at ei har lest at risgrøt ER mildere for magen enn mais, men at mange babyer foretrekker maisgrøten pga smaken. Og ang. malt så er det ikke direkte nødvendig når en ammer, jeg valgte likevel (nok en gang i samråd med hs) å ha litt malt i vellinga for å unngå hard mage, og for å gjøre det litt søtere på smak og dermed mer fristende. Hun var nemlig ikke særlig interessert i å svelge i starten, syntes det var direkte vemmelig tydeligvis :/

Skrevet

Mais- og risgrøt inneholder ikke gluten. Havregrøten inneholder gluten.

Skrevet

Oki! Nå forstår jeg! :) Ingen sure miner :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...