lillesøster skal bli storesøster Skrevet 20. juli 2007 #1 Skrevet 20. juli 2007 Tenker å bytte prevensjon nå, har gått på p-sprøyte både før og etter lillemor ble født, er både fornøyd og misfornøyd med den, er kjempekjekkt å slippe mensen i flere måneder, men hvor bra er det egentlig å ikke få "kvitte seg" med noe i løpet av flere måneder?! Jeg har også lagt litt på meg de siste månedene, og det er fristende å la P-sprøyta ta skylden for det og. Tenker på p-plaster, p-ring, p-stav. Noen med erfaringer? positive og negative. Svar gjerne om dere bruker noe annet også utenom p-piller.
Mamma jei Skrevet 20. juli 2007 #2 Skrevet 20. juli 2007 Jeg synes p-stav er grei! Litt (eller ganske) vond å sette inn, men når det er gjort er det lite pes med den! Ingen bivirkninger har jeg fått heller.
lillesøster skal bli storesøster Skrevet 20. juli 2007 Forfatter #3 Skrevet 20. juli 2007 hvor lenge sitter den der? får man mensen? må den byttes? hvor ofte? er det mye hormoner, kan man bli sur og grinete?
meg & to små vampyrer Skrevet 20. juli 2007 #4 Skrevet 20. juli 2007 Greit å vite at når man går på hormonell prevensjon så har man ingen egentlig eggløsning og kroppen har dermed ikke noe behov for å kvitte seg med noe (menstruasjon). Mange tror at det er sunt å blø, men med hormonell prevensjon i kroppen så er det ikke spesielt sunt/usunt og egentlig litt unødvendig. Jeg fik hormonspiral av legen og om du tåler den så er den grei siden man ikke trenger å tenke på den i 3-5 år.
Mamma jei Skrevet 20. juli 2007 #5 Skrevet 20. juli 2007 Den jeg har kan man bruke selv om man ammer, så det er lite hormoner i den. Jeg har ikke fått noen humørsvingninger i alle fall. Fikk det av p-piller... Min kan sitte i i 3 år tror jeg, men jeg mener jeg har hørt at noen kan sitte i i 6 år også! Man skal få mensen ja. Jeg har ikke fått det, men det er nok fordi jeg ikke har hatt mens ennå, etter jeg fødte (5mnd siden).
lillesøster skal bli storesøster Skrevet 20. juli 2007 Forfatter #6 Skrevet 20. juli 2007 har ikke lyst på spiral, det virker litt skummelt(vet det høres merkelig ut)
meg & to små vampyrer Skrevet 20. juli 2007 #8 Skrevet 20. juli 2007 he he:) men p-sprøyte er da mye mer skummelt. Er jo forbudt i en del land pga så store bivirkninger ervanlig og fordi det er vanskelig å få de ut om man altfor plagsomme bivirkninger. Så i forhold til spiral er det dødsskummelt. Har forøvrig 3 venner som har brukt den sprøyte, den ene fikk verdens verste humørsvingninger, den andre blei gravid og merka det i 5. måned og den tredje la på seg ca 20 kg....
lillesøster skal bli storesøster Skrevet 20. juli 2007 Forfatter #9 Skrevet 20. juli 2007 joda, vet at sprøyte kan være skummelt, men jeg tok sjansen for 3 år siden å prøve, og jeg var veldig fornøyd inntil nå etter at jeg begynte på den igjen.(har tatt 2 sprøyter,3 mnd siden siste)
Mamma jei Skrevet 20. juli 2007 #10 Skrevet 20. juli 2007 Med p-staven kan du bli gravid igjen rett etter du har tatt den ut også. I motsetning til p-sprøyta og av og til pillen, der virkningen kan sitte i lenge.
melkekua™ Skrevet 20. juli 2007 #11 Skrevet 20. juli 2007 Hva med hormonfri prevensjon? Sjekk ut: www.buenaventura.com
lillesøster skal bli storesøster Skrevet 22. juli 2007 Forfatter #12 Skrevet 22. juli 2007 eh, den sia var jo ikke på norsk, sjønte ingenting der inne, jeg.Hadde det noe med prevensjon å gjøre?
¤ my precious ¤ Skrevet 22. juli 2007 #13 Skrevet 22. juli 2007 Jeg har brukt både p-sprøyte, p-ring og p-plaster, var mest fornøyd med p-sprøyten... Ringen skle/datt ut under sex(den kan forresten taes ut i en liten periode iløpet av dagen, men jeg glemte ofte å sette den inn igjen...) og plasteret skal jo sitte 1 uke av gangen, og det sitter ikke like bra som reklamen tilsier... Da jeg sluttet med sprøyten gikk jeg over på minipille(med lik slingringsmon som vanlig p-piller, innen 36 timer) og er super fornøyd med det. Har hørt at noen får litt humørsvingninger av det, men jeg har ikke fått det :-))
melkekua™ Skrevet 22. juli 2007 #14 Skrevet 22. juli 2007 fadern...mente www.buenaventura.no *klask i pannen*
lego Skrevet 22. juli 2007 #15 Skrevet 22. juli 2007 Jeg går ikke på noe for tiden, men en venninne av meg ble anbefalt p-staven. Jeg tittet litt på brosyrene hun fikk med seg, og jeg er overbevist om at det er den jeg skal ha neste gang. Ville egentlig ha p-sprøyta etter forrige fødsel, men legen ville ikke gi meg pga bivirkninger. Staven er jo litt dyr engangsutgift, ca 1200,- men kan sitte inne i 3 år.
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 22. juli 2007 #16 Skrevet 22. juli 2007 Jeg har P-stav, kjempefornøyd. Kan sitte i 5 år (4 om man er veldig overvektig), koster ca det samme som ett års forbruk av ring, piller eller sprøyte, og har få bivirkninger. Men som med alle sentralt virkende hormonprodukter kan bivirkninger forekomme, som ømme bryst, humørsvingninger ol. Hadde tidligere p-ring, meget godt fornøyd med den og. Eneste grunnen til at jeg bytta var pga det hendte en gang at jeg glemte å skifte ringen (tok feil uke) og ble rett og slett livredd for at det skulle skje igjen, siden jeg på ingen måte kan risikere å bli gravid. P-staven sitter jo der til jeg får en lege til å ta den ut. Når det gjelder blødninger på p-stav vil de fleste oppleve at blødningene frtsetter, men svakere, og kortere enn normalt. Syklus kan også regulere seg litt.
lillesøster skal bli storesøster Skrevet 22. juli 2007 Forfatter #17 Skrevet 22. juli 2007 Takk for svar. Hm, kanskje jeg skulle prøve den. Er jo dyrt å være kvinne, og hvis man får fem år til samme prisen som ett, er jo kanskje det bra:) gjør det veldig vondt å sette den inn? og hvor settes den? er den i veien på noen måte? Flere må gjerne svare
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå