Gå til innhold

Hvor mye skal til for at barnevernet tar barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ei jeg kjenner var 16 da hun ble mamma.

De ble plassert på et senter for unge mødre, både hun, babyen og pappan.

Snakket med henner her en dag og ble fortalt at de hadde blitt fratatt barnet.

Grunnen var at hun hadde gått ifra barnet på stellebordet.

Det må da vel være mer som skal til?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det skal mer til.

" Vedtak om å overta omsorgen for et barn kan treffes

a) dersom det er alvorlige mangler ved den daglige omsorg som barnet får, eller alvorlige mangler i forhold til den personlige kontakt og trygghet som det trenger etter sin alder og utvikling,

B) dersom foreldrene ikke sørger for at et sykt, funksjonshemmet eller spesielt hjelpetrengende barn får dekket sitt særlige behov for behandling og opplæring,

c) dersom barnet blir mishandlet eller utsatt for andre alvorlige overgrep i hjemmet, eller

d) dersom det er overveiende sannsynlig at barnets helse eller utvikling kan bli alvorlig skadd fordi foreldrene er ute av stand til å ta tilstrekkelig ansvar for barnet

Et vedtak etter første ledd kan bare treffes når det er nødvendig ut fra den situasjon barnet befinner seg i. Et slikt vedtak kan derfor ikke treffes dersom det kan skapes tilfredsstillende forhold for barnet ved hjelpetiltak etter § 4-4 eller ved tiltak etter § 4-10 eller § 4-11.

Et vedtak etter første ledd skal treffes av fylkesnemnda etter reglene i kapittel 7. "

Skrevet

Selvfølgelig er det mer som må til. Altfor mye etter min mening. Tror dessverre det er mange flere barn som burde vært tatt fra foreldrene enn det som blir gjort. Barnevernet er mer et foreldrevern enn for barnets beste, etter min mening.

Skrevet

Dette er hennes versjon. Kanskje det er flere grunner som hun ikke forteller om?

Det skal mer til for å miste ungen.

Skrevet

Det skal nok mer til, og avogtil er det nesten for mye som skal til før dem tar barna.... :(

Skrevet

Har ei nær venninne som i årevis har jobbet i barnevernet, og har absolutt inntrykk av at de strekker seg langt for at biolgiske foreldre og barn skal få være sammen. Det er i de ekstreme tilfellene at det blir snakk om omsorgsovertakelse. Så det med stellebordet tror jeg ikke helt på, gitt.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...