Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er sovemønsteret til barnet ditt? Når er det natta og morgen, og hvordan sover de på dagen? Hvordan går det med legging pm kvelden? Ammer du fortsatt og hvis ikke: hvordan gikk leggingen etter du sluttet å amme om kvelden? Ble det noen forskjell?

Her i huset ammes det fortsatt morgen og kveld, men planlegger å slutte etter ferien(om litt over ei uke). Leggingen er det så som så med for tida..... Vil bare kose med hendene mine til han sovner, hvis ikke blir det hyl og skrik. Ellers sover han en lang økt rundt kl. 12, eller en økt noe tidligere og så en økt på ettermiddagen, hvis han våkner litt tidlig på morgenen. Kjenner jeg er utålmodig når han tuller om kvelden... Vil gjerne ha litt voksentid da....;-).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min legger seg i 18.00-19.00 tiden, og sover til 07.00-21.00 tiden. På dagen sover han alt fra 1-2 dupper. De varer somregel 1-1/2 time hver.

Han legger seg somregel uten protest om kvelden. Men av og til tar det lenger tid. Da skriker han ikke, men snakker og tuller i sengen.

Jeg ammer ikke lenger. Han sluttet selv da han var 10 mnd. Ville ikke ha mere da:) Så det gikk bra i forhold til søvn. (mamman syns det var trist, men babyen ville slutte) hehe.

Sovningen har ikke alltid vært uten problemer her i huset. Fra han var født til han var 5 mnd. hadde han store problemer med å sovne uten puppen. Og ville helst sove med puppen i munnen (iallefall på dagtid). Men det rettet heldigvis på seg da han eldelig ville ha smokk da han var 5 mnd.

Voksen tid er viktig ja:)

Skrevet

Han legges mellom 18 og 19, sover da til mellom 07 og 09. Tuller sjeldent når han skal legge seg. Sier natta, mamma er glad i deg også går jeg ut.

På dagen sover han mellom 1-2 lurer, avhengig av når han våkner om morgenen og hva vi finner på. Noen ganger (hvis han våkner 07) så er han trøtt igjen etter frokosten, så da legger jeg han i 1 times tid, også tar han en lenger soveøkt senere på dagen ( i 12-tiden).

Han har fått mme siden han var 3 uker, så har ikke vært borti problemet med søvn og pupp. Han sluttet i hvert fall å spise om natten når han var 5,5 mnd.

Skrevet

Så heldige dere er, da!

Skrevet

Legger seg rundt 19.30, sovner etter en time eller to, våkner ca. 7.00, sover 1-2 timer midt på dagen.

Skrevet

Vår på snart 14 mnd legger seg kl 19 etter litt pupp, sovner som regel etter 10 min, lite grining sålenge han får puppen sin (blir kanskje andre boller nå når vi skal slutte snart....). Våkner mellom kl 06 og 08, men som regel i sjutida. Har som oftest en lur om dagen rundt kl 11. Sover da 1-3 timer. Er luren på 1 time kan det hende han trenger en ettermiddagsdupp på en halvtimes tid.

Skrevet

Her i huset har vi en liten gutt på 14,5 mnd. Han legger seg klokken 2000, og sovner etter max 20 min med litt skriking, men stort sett ikke mer enn 2-5 min. Han er en liten engel, og sover til klokken ca 0800, faktisk mer normalt til 0830-0900. Er vi ute på besøk f.eks og får ikke lagt han før klokken 21, sover han til mellom 9 og 10.

Han får ikke pupp lengre, i og med at da han var 9 mnd hadde jeg ikke mer igjen, og vi hadde da en flaske på natta, men da han ble 11 mnd, sluttet han av seg selv med den og.

Han sover 1 lur på dagen, men den på max 1 time, og tiden er vel stort sett mellom 12 og 14.

Sovemønsteret til lillegutt ble faktisk bedre da han slutta med pupp, og fikk flaske på natta i stedet, da begynte han å våkne bare 1 gang om natta, og etter 2 mnd slutta han helt med mat om natta av seg selv

Skrevet

Glemte å si en ting, da lillegutt var nesten 8 mnd, innførte vi fast leggetid. Vi var på besøk hos foreldrene mine, og de har hus med flere etasjer (var i jula). Vi bestemte oss for at passe leggetid var 2000, så da la vi ham bare i senga si og lot han skrike til han sovna. Første dagen skrek han i 45 mn, den neste 10 og natta etter der i bare 5 min, og i dag har vi som sagt stort sett mellom 2-5 min skriking før han gir seg og setter seg ned i senga. Var jo en fordel med flere etasjer, for han sov i andre atsje, og vi andre satt og så på tv første, og da hørte vi han ikke så godt hvis vi ikke hadde på babycallen. Hvis dere vil innføre fast leggetid, så bør dere prøve dette, selv om det kan høres brutalt ut, jeg var egentlg imot dette før, men det gikk jo bare 3 dager, så var han vent til det...

Skrevet

Gutt, 14 mnd. Legger seg mellom 18:30 og 20:00 et sted. Ofte sovner han med en gang, andre ganger kan han leke og styre en stund før han sovner. Våkner 0800 på morgenen uansett leggetid.

Han sover en økt mellom 10 og 11 og mellom 15 og 16.

Sluttet å amme da han var 11 mnd ca.

Ville ringt til Karin N aphaug var jeg deg. Hun hjalp oss masse da han var 9 mnd og vi enda ikke hadde sovet en hel natt. Det er dessuten viktig med voksentid og at han koser med hendene dine er jo bare en vane.. barn er jo vanedyr. jeg villle brutt det mønsteret og sluttet med tvert, la ham skrike og rope. Det er ikke noe særlig første kvelden, men det går over fort! Jeg tror det er lurt å ta vekk slike uvaner før de kan snakke og uttrykke seg enda mer.. da blir det bare vanskeligere for foreldrene. Lykke til!

Skrevet

Har en sønn på snart 15 mnd. Vi sleit med det samme at lillemann vill kose hånda lenge før han sovnet. Vi inførte faste rutiner. Vi bader, spiser og legger han til samme tid hver kveld. Han er da i seng kl. 19.00.

I de første dagene stod jeg ved siden av sengen hans til han sovnet.. mye skirking siden han ikke fikk kose hånda. Etterhvert flyttet jeg meg mer og mer mot døra for hver kveld. I dag kan jeg legge han ned og si natta, står kanskje ett minutt i døra så går jeg. Det kan hende han skriker til noen ganger men, det hører mer og mer med til sjeldenheten. Det er tøft når de hyler som mest men, det går over og barnet har det ikke vondt. (våkner presis kl. 06 hver dag) Han sover dupp fra 11 - 14 hver dag. Jeg føler han har veldig behov for den duppen enda.

En ting jeg er veldig streng på er at han aldri dupper før kl. 11, for blir det litt soving på formiddagen og litt på ettermiddagen.. ikke fast så sliter vi veldig med å legge han på kvelden og morgene etter våkner han sliten og ikke i godt humør.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...