Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leste innlegget om faste tider rundt amming. Du sier at pga av gulping hadde dere ikke lenger enn to timer pause. Vi sliter også med en del gulp (han er fire måneder) og jeg har alltid trodd at det var bedre med lange pauser mellom hver ammeøkt. Nå ble jeg skikkelig nyskjerrig på hvorfor det er bedre med kortere tidsintervaller. Alt for å minske gulpemengden : )

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann - så visst ikke dette igår jeg... men her kommer svaret :)

Jeg har slitt med det motsatte av mange her inne: masse melk og sterk utdrivningsrefleks. Dvs melka kommer fort, og det kommer MYE. Jenta mi spiste som en helt når melka kom sprutende, og selvsagt spiste hun alt for mye - for fort. Dermed kom gulperefleksen igang, og da gulpa hun ikke bare opp overskuddet, men halvparten av måltidet også. Minimais gulpa hele tida - før, under, etter og mellom måltid. Det spilte ingen rolle om hun ble holdt opp ned eller sidelengs, i ro eller ristet, hun gulpa uansett. Verst var det rett etter måltid. Hun gikk faktisk ned i vekt en periode, og takk og pris sier jeg bare for at hun var så stor når hun ble født, og dermed hadde litt å gå på...

Det som skjedde når vi hadde tettere måltid var for det første at brystet ikke var så sprengfullt, så det kom litt mindre og saktere når jenta drakk. Jeg tok henne fra brystet for å rape 2-3 ganger i løpet av måltidet for å la henne puste litt før hun fortsatte. Hun var heller ikke så sulten at hun tømte hele brystet i en fei.

Et lite tjuvtriks jeg brukte (i samråd med hs) var å stappe i smokken når jeg tok henne opp til skuldra for å rape. Det hun gulpa rett etter måltid var jo ufordøyd melk uten magesyre, og med smokken i ble gulperefleksen dempa litt og hun svelga ned igjen det meste av det som kom opp.

Nå har gulpinga stabilisert seg veldig :) Jenta mi har fin vektøkning, gulper mye mindre, og er ligger akkurat over gjennomsnittet på vekstkurvene (godt innenfor normalen).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...