englegull Skrevet 20. juli 2007 #1 Skrevet 20. juli 2007 Hvor lang tid pleier det å ta før en kattunge finner roen i nytt hjem? Vi har hatt en 12 uker gammel kattunge i en uke nå, og han virker fortsatt like sky..
Gøril (210406) Skrevet 20. juli 2007 #2 Skrevet 20. juli 2007 Av og til kan det ta veldig lang tid. Da vi fikk tak i pusen vår var hun ekstrem sky, men jeg falt så pladask for henne! Det tok cirka 1 mnd før pusen vår aksepterete oss og enda litt tid før hun turde å gå ut av stua. I dag 5 år etter har vi en hengiven katt som ikke er å farter dagevis ute, men kommer alltid hjem før sengetid. Gi katten kjærlighet og vis respekt med å la den komme til dere så skal dere se at ting ordner seg. Pusen vår fikk gå etter sitt eget tempo og i dag er hun tillitsfull pus og ei tøff katte når hun er ute
englegull Skrevet 20. juli 2007 Forfatter #3 Skrevet 20. juli 2007 kattungen min hadde en HELT annen personlighet hjemme hos oppdretterne, det er det som gjør meg bekymret..
Solitude Skrevet 20. juli 2007 #4 Skrevet 20. juli 2007 Kan nok ta mer en 1 uke for noen kattunger, syns ikke det er rart at han viste en annen personlighet hjemme hos oppdretterne siden der var han nok ganske kjent omgivelsene og folkene. Du må nok bare gi pus litt mer tid å bli kjent med sitt nye hjem, og gi pus ro for å undersøke hjemmet. Fik 2 kattunger for ikke så lenge siden, en av dem tok litt tid til å bli trygg på omgivelsene og oss og ikke minnst sin nye leke kamerat. Men nå er de perlevenner og den sjenerte pusekatten er blitt trygg og er blitt ganske sosial
Gjest Skrevet 20. juli 2007 #5 Skrevet 20. juli 2007 høres ut som en rasekatt du har, siden du fikk den hos oppdretter? hvilken rase da? kanskje det har med rasen å gjøre?
englegull Skrevet 21. juli 2007 Forfatter #6 Skrevet 21. juli 2007 Nei, det er en vanlig huskatt, bare visste ikke hva annet jeg skulle kalle det enn oppdretter. Det som er så rart, er at han var veldig tillitsfull og kosete den dagen han kom. Dagen etter forandret han seg. Han er usosial og vil ikke kose, klorer og biter etter oss. Og det blir mer og mer av denne negative adferden, føler at det utvikler seg i helt feil retning :-(
Solitude Skrevet 21. juli 2007 #7 Skrevet 21. juli 2007 hmmm... Høres ut som han føler seg litt utrygg ennå. Hvor gammel er den ? Har han fått være nok i fred de første dagene ? Har dere klorebrett som dere kan flytte han til hvis han klorer dere ? Det tok mine to små noen dager å skjønne poenget med klorebrett, men nå bruker de det regelmessig. Gi pus litt mer tid, og kos med den på hans premisser. Kattunger kan være full av liv og mer lekne en kosete den første tiden. Men et godt tidspunkt for kos er når de har roet seg for å sove, da aksepterer de letter å bli koset med og da kan pus også lære å kjenne dere på en positiv måte
englegull Skrevet 21. juli 2007 Forfatter #8 Skrevet 21. juli 2007 Den har kloremøbler som den bruker, og den klorer ikke oss fordi den skal vesse klørne, men fordi den er "irritert". Med småbarn i hus fikk han ikke være mye i fred, nei...:-( Men han er vant til småbarn hos oppdretteren. Han kan ligge ved siden av meg og male, men når jeg rører han, så klorer og biter han..:-(
Solitude Skrevet 21. juli 2007 #9 Skrevet 21. juli 2007 Barna må lære å respektere katten når den vil være i fred, de første dagene bør han ikke bli herjet med. Før vi fik kattene i hus så snakket jeg mye med barna om hvordan de skulle behandle kattene. Og når den første katten kom så var til og med minsten (snart 3 år) opptatt av at pus skulle være i fred litt og passet på. Viktigt at pus får være helt i fred når den spiser eller går på do, og at barna skjønner at pus ikke er et leke men et dyr. Tror nok dette kan endre seg i positiv retning hvis han bare får bli litt tryggere på omgivelsene.
Mamma`n til Jens Olliver Skrevet 21. juli 2007 #10 Skrevet 21. juli 2007 Vis han er vant med å være sammen med andre katter er det jo veldig sansynnlig at han er utrygg og redd, samtidig som han ikke forstår at han er eneste katt i huset. Jeg har ikke så mye peiling på katter... Men skal selv hente katt i august og har da valgt å ta to kattunger fra samme kull, da har dem litt selskap i hverandre også
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå