Gå til innhold

Toksoplasmose

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mange ganger er det vanlig å ta denne testen?

Hvilken uke® er det vanlig å ta denne testen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg tok den på første svangerskapskontrollen og har ikke hørt noenting om at det skal gjentas.

Skrevet

Hei! Jeg tror også at jeg tok den på første kontroll. Er ikke vanlig teste seg flere ganger hvis ikke man har vært i utlandet. Jeg var en uke i Italia i sommer og testet meg to uker etter at jeg var kommet hjem. Du må vente minimun to uker etter at du er kommet hjem da de ikke klarer å påvise det før dette.

Skrevet

Det er dessuten myyye "vanskeligere" å bli smittet enn man skulle tro! Jeg har hatt katt i 8 år, moren min har katt som jeg klapper og koser mye med. Har reist masse og klappet både katter og hunder i land som Hellas, Spania og Thailand. Aldri vært særlig nøye med vasking av frukt og grønt før jeg ble gravid heller. Men likevel viste prøven at jeg ikke har vært smittet med toxoplasmose. Hvis man har vært smittet tidligere er man immun, så da er det ikke farlig.

Skrevet

Det er ikke smittefaren jeg spør om, men hvor ofte man tar denne testen. Har snakket med flere, og det er delte meninger om dette....derfor spør jeg.... =)

Skrevet

Har bare tatt den en gang i dette svangerskapet, og kun en gang forrige gang jeg gikk gravid. Ble tatt på første kontroll.

Har ikke hørt om noen som har tatt testen flere ganger....Kanskje om man har vært i land der man tror man kunne ha blitt smitta gjennom evt mat...?

Skrevet

Hei!:)

Jeg tok den første kontrollen og nå for noen uker siden. Jeg er i uke 32 nå. Tok testen ca. i uke 29 andre gang. Trenger bare 2 tester tilsammen. Jeg var neg. så jeg tok en til for å få vite om jeg hadde blitt smittet. Men var neg. denne gangen også. Da trenger jeg ingen kur mot det og det er ingen fare for barnet.

Skrevet

Jeg har ikke blitt testet denne graviditeten...

Skrevet

Jeg har heller ikke blitt testet....

Skrevet

i følge min JM skal testen taes to ganger...jeg tok den vel i uke 23 og JM sa jeg skal ta den igjen i uke 33-34 (om jeg husker rett) :) har to voksne katter og to små kattunger, så det er derfor jeg tester meg...:)

Skrevet

Hei,

Man sjekker ikke rutinemessig for toksoplasmose lenger, da det er gankse sjelden. Men de fleste leger sjekker det en gang samtidig som man tar de andre blodprøvene i starten av grav. Hvis du har katt sjekker de nøyere og hvis man har vært i utlandet eller vært utsatt for smitte kan de sjekke en gang til. Jordmoren min sa det ikke er nødvendig å sjekke i det hele tatt da det er gasnke sjelden...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...