to jenter og ett gull i magen Skrevet 20. juli 2007 #1 Skrevet 20. juli 2007 hu sier ikke setninger ennå.. syns liksom alle på hennes alder snakker mye jeg. men ikke hu. kan mye mindre ord enn de fleste vi kjenner på samme alder.
hysterika Skrevet 20. juli 2007 #2 Skrevet 20. juli 2007 Sønnen min blir to år nå i slutten av måneden, og han sier heller ikke så mye. Før sommerferien sa han nesten ingen ting, men det har blitt bedre nå de siste ukene. Hvis jenta di er treig, så er sønnen min det også, for å si det sånn:-) Jeg tror ikke det er noen fare. Jeg husker at jeg var bekymra for språket til eldstemann, men plutselig en dag snakka han i vei med lange setninger!
celodi Skrevet 20. juli 2007 #3 Skrevet 20. juli 2007 Gutten min ble 2 i april og jeg syns han er treig!!! Det har kommet myyye i det siste og han setter nå sammen 3-4 ord kanskje da... Men edt er jo så forskjell fra unge til unge... Jenta mi var lyn rask!!!!!!!!!!!
fleXibel Skrevet 20. juli 2007 #4 Skrevet 20. juli 2007 Sønnen te et vennepar av oss er 3,5 år og sier ikke så fryktelig mye han heller... Men nabogutten vår er 2,5 år og snakker utrolig bra.. men tror det er fordi det snakkes norsk og engelsk i familien
3b@rnsmor-30* Skrevet 20. juli 2007 #5 Skrevet 20. juli 2007 jenta mi var 2 år i februar, og hun har prata setninger siden da... kunne i hvertfall lage setninger på 3-4 ord rundt bursdagen sin. nå er det lange avhandlinger nesten.... men de sier hun er tidlig ute... jeg tenker ikke så mye over det, for storebroren var enda tidligere ute..
cheni Skrevet 20. juli 2007 #6 Skrevet 20. juli 2007 Gutten min blir to om en mnd, og det er nok en god stund til han kan sette sammen ord til setninger. Han kan en del ord, men ikke så veldig mange. Jeg tar det helt med ro, det kommer nok.. )
imsdal med julesmak Skrevet 20. juli 2007 #7 Skrevet 20. juli 2007 Det er ikke vanlig at 2 åringer sier mer enn to ord i sammenheng. Hun trenger slett ikke være treg selv om hun ikke sier så mye. Noen barn snakker mye tidlig, andre samler opp ord og så kommer plutselig alt som en foss. Selv om hun har få ord nå kan hun plutselig snakke som en foss om 14 dager. Tror nok du trygt kan slappe av.
Mamma`n til Jens Olliver Skrevet 20. juli 2007 #8 Skrevet 20. juli 2007 Guttungen snakket ikke,. sa bare enkelte ord da han var 2 år. 6 mnd senere, i dag altså Kan han alle ord, snakker i lange setninger setter greit sammen 5 eller 6 ord i en setning og snakker stort sett helt reint. Så selv om dem er trege i starten så kommer det en gang. Det har jeg vært vitne til
§iris§ Skrevet 20. juli 2007 #9 Skrevet 20. juli 2007 når hun størsta var 2 så snakka hun ikke så veldig mye nei.. veldig lite.. men det løsnet når hun var 2 1/2 år.. hun som blir korrigert 2 år no i august snakker en del.. også noen setninger.. så alt er vanlig.. ta ting med ro.. la dem få tid på seg..
Gjest Skrevet 20. juli 2007 #10 Skrevet 20. juli 2007 Ingen grunn til bekymring! Jenta vår var nok forholdsvis kjapt ute med prating, særlig enkeltord, og hun gjorde seg forstått - stort sett - på den måten lenge. Men så plutselig eksploderte utviklingen! Det kommer du også til å oppleve, plutselig utvikles ordforrådet fra dag til dag, og så kommer det til å "renne" ord og setninger ut av ditt barn også, som de fleste andre barn på samme alder.... Gullet her har i alle fall blitt ei vanvittig skravlebøtte! :-)
Dailis Skrevet 20. juli 2007 #11 Skrevet 20. juli 2007 De skal kunne si toordssettninger når de er to år. Men normalen er stooor. Det beste du kan gjøre er å lese masse for henne, med henne. Pekebøker ol. Snakk om hva som skjer hele tiden. Da kommer gjerne språket fortere. Men ikke terpe på ting. Det kommer når det blir plassert i deres egen logikk. Min nr tre var ikke så veldig tidlig med språket, men når det kom så kom det veldig. Han er nå forran sin alder. Han har et veldig rikt språk, har masse begreper og flere for hver ting. Så man skal ikke tro barn er unormale selv om de ikke følger alle de andre.
RajaPia Skrevet 20. juli 2007 #12 Skrevet 20. juli 2007 Ikke bekymre deg , det kommer . Nevøen min begynte å prate seint , men det har han helt klart å ta igjen ja..... ) Har ei som blir 2 i september , og hun har nå alt fra et ord til 3-4 ords setninger. Alt er ikke helt rent da. Det kommer masse gjennom dagen som jeg ikke skjønner bæra av. Forresten morsomt når hun annonnserer at det er " mammas tusebleie" når vi kjøper bind på butikken. Hun bruker jo trusebleie selv. )
Trulte76 Skrevet 20. juli 2007 #13 Skrevet 20. juli 2007 unger er så forskjellige.. eldste jenta mi snakket ikke så mye da ho var to år, mens ho yngste snakket veldig mye.. Eldste gikk mye tidligerog ho yngste gikk sent.. Noen er tidligere ute med en ting menst noen andre med en annen ting Så nei ho er ikke treig
Twig Skrevet 21. juli 2007 #14 Skrevet 21. juli 2007 Jenta mi blir 2 år i september, og ho har ikke mange ordene ho heller nå.. alle de ordene som kom, er blitt svunnet vekk igjen, men ho har god ordforståelse hvertfall. Regner med ordene kommer ramlende fort
barn_3 Skrevet 21. juli 2007 #15 Skrevet 21. juli 2007 gutten min pratet tidlig, han var 2 år i mars. Men det er store variasjoner mtp språket i den alderen. Det viktigste er at barna forstår det som blir sagt...
Gjest Skrevet 21. juli 2007 #16 Skrevet 21. juli 2007 Einstein var 3 år før han sa sitt første ord, som var "bø"
happybirthday Skrevet 21. juli 2007 #17 Skrevet 21. juli 2007 Ingen av mine to gutter pratet noe særlig før fylte 2 år, men begge viste veldig tidlig at de skjønte det som ble sagt. Minstemann kunne bare noen få ord han som toåring, men som sagt, det var ingenting i vegen med språkforståelsens hans. Tror han ble nærmere 2,5 år jeg før han begynte å prate litt mer i setninger. Til opplysning så kan jeg nevne at han likevel har tatt igjen det til tusen etterpå. Maken til pratmaker da han først begynte. Lærte seg å telle til 20 både forlengs og baklengs 3,5 år gammel eller tidligere. Var en racer på Byggmester Bob pc-spill da han var ca 2 år. 3 år så ville han ha eget passord når spilte pc-spillet og klarte å skrive navnet sitt på tastaturet. 4 år gammel kunne han flere enkle regnestykker, og telle til 100 eller så. Og nå 5,5 år gammel har han begynt å knekke lesekoden, kan både subtrahere og addere, samt multiplisere (slik som 3 x2, 6 x 4, 5x2, 10 x2 osv), og telle til en million ol. Ramser opp det han kan nå bare for å vise at om en unge er litt "treg" i pratingen sin, så trenger ikke det ha noen som helst betydning for den intellektuelle utviklingen senere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå