Gjest Skrevet 20. juli 2007 #1 Skrevet 20. juli 2007 Sett du har skrevet om det før, så kanskje du vet.... Jeg visste ikke at det var så innmari dyrt å gå på OIS jeg... Gått der selv, men trodde det var en helt vanlig pris... Mye koster det i året??
Gjest -<<- Skrevet 20. juli 2007 #2 Skrevet 20. juli 2007 "3) Standard Tuition Fees per academic year: Kindergarten and Reception Kr. 62.000 Year 1-13 Kr. 143.000" http://www.oslointernationalschool.no/Schoolfees200708rev507.pdf
Gjest Skrevet 20. juli 2007 #3 Skrevet 20. juli 2007 Er ikke det samme pris som på vanlige private skoler...? Har gått på en annen privat skole, ikke i Norge riktignok... Og tror det kostet ca. like mye om ikke mer....
Gjest -<<- Skrevet 20. juli 2007 #4 Skrevet 20. juli 2007 Nei, ikke i Norge. St.Sunniva koster f.eks 11-12,000 i året. Utenlands er det nok ikke et ukjent fenomen, skjønt der har man jo såpass mange og varierende privatskoler at det også finnes svært varierte prislag.
Gjest Skrevet 20. juli 2007 #5 Skrevet 20. juli 2007 Yepp.... Jeg aner ikke... Hvor mye koster den Franske skolen?? Vet du det...? St.Sunniva vet jeg ikke er noe dyr... Men bra skole fordet, da:)
Gjest -<<- Skrevet 20. juli 2007 #6 Skrevet 20. juli 2007 15-22,000 for barne/ungdomstrinnet tror jeg, på René Cassin altså. Dyrere for videregående, men da kvalifiserer man visst til noe stipend.
Gjest Skrevet 20. juli 2007 #7 Skrevet 20. juli 2007 Åja... Visste ikke at OIS lå så over i pris... Hehehe.... Men nå har jeg aldri hatt oversikt over sånt noe heller... Kanskje derfor jeg ikke visste det:-) Men det er en god skole...
Gjest -<<- Skrevet 20. juli 2007 #8 Skrevet 20. juli 2007 Mhm, det vil jeg tro. Men sett bort fra prisen ville vi nok likevel ikke valgt den, både pga. elevgjennomtrekket, vestkantfaktoren og mangelen på sosioøkonomisk variasjon. Det er synd Oslo ikke har et bedre utvalg ok privatskoler.
Gjest Skrevet 20. juli 2007 #9 Skrevet 20. juli 2007 Hmz... Det er veldig mange forskjellig typer folk på OIS! Det vil jeg så absolutt påstå;-) Det var mange som ikke var vestkantbarn der også... Var en del som kom fra Østkanten og områdene utenfor der osv osv.... Så jeg ville ikke sagt at det var så veldig vestkantfaktor... Hvorfor synes du det? Hva betyr egentlig sosioøkonomisk variasjon? Jeg har ikke lært meg alle sånne ord riktig ennå;-) Og samme med elevgjennomtrekk....=P Men ja... Det er dårlig med privatskoler å velge mellom! Sant skal jammen sies!
Gjest -<<- Skrevet 20. juli 2007 #10 Skrevet 20. juli 2007 Den er så dyr at de fleste barna vil være fra langt over gjennomsnittet rike familier, med andre ofte like sosiale/økonomiske kretser. Jeg har hørt at gjennomtrekket av elever er noe høyere enn på andre skoler, muligens fordi mange er ambassadebarn og bare bor i Oslo for en periode etc. Nå er vi forsåvidt veldig fornøyde med den lokale skolen her og noe privatskolering på si', men det hadde vært greit å ha litt mer å velge i enn overprisa OIS med dårlig beliggenhet, skoler på rare språk, religiøse skoler og jallapedagogiske saker som Steiner/Montessori og muligens Nyskolen (sistnevnte vet jeg lite om, har bare en hunch på at den bedriver for meget snillisme).
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2007 #11 Skrevet 20. juli 2007 hahahaha! ler meg skakk av -<<- - den politiske korrektheten er SÅ komisk.. hohoho
Gjest Skrevet 20. juli 2007 #12 Skrevet 20. juli 2007 Ja, sant nok... Var en del ambassadebarn... Ikke alle som hadde ambassadør foreldre, men VELDIG mange som kom fra familien hvor en av foreldrene jobbet for en eller annen ambassade... Det var det faktisk mange av. Jeg skjønner fortsatt ikke helt hva gjennomtrekket av elever betyr, hehe... Ikke at jeg er så dum, men jeg skjønner det ikke fordet. Men nå er det jo ikke nødvendigvis så ekstremt mye religion i alle de religiøse skolene, da. Selv om jeg skjønner at folk ikke vil plassere barna sine på religiøse skoler om de selv ikke er troende... Men om 20 år er nok tilbudet bedre i Oslo enn det er nå, vil jeg tro.
Gjest -<<- Skrevet 20. juli 2007 #13 Skrevet 20. juli 2007 Dersom du mener det er politisk korrekt å beskrive steinerskolen o.l som jallapedagogiske og klage på manglende privatskoleutvalg i Norge, tør jeg påstå sjansene er gode for at du enten har misforstått begrepet eller kommer fra Neptun.
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2007 #14 Skrevet 20. juli 2007 du er MOR, men vet ikke hva elev-gjennomtrekk betyr!!?? eller sosioøøkonomisk varisjon? og forstår ikke at skoler med flere hundre tusen kroner i inngangspenger i året IKKE tiltrekker seg en viss type mennesker?! nå blir jeg alvorlig skremt.
Gjest -<<- Skrevet 20. juli 2007 #15 Skrevet 20. juli 2007 Med gjennomtrekk mener jeg utskifting. Ambassadebarn flytter oftere enn andre barn, og vil dermed sjelden fullføre 1.-10. klasse på en og samme skole, dermed vil klassen(e) oppleve større utskifting av barn, og barna mindre stabilitet i forhold til venner etc. Dette behøver ikke være bare negativt, men var ikke noe vi ønsket. Vi ville nok plassert eldste på St. Sunniva om han ikke trivdes i den offentlige, men det går godt og er å foretrekke.
Gjest Skrevet 20. juli 2007 #16 Skrevet 20. juli 2007 Ja, vet hvordan det er selv... For har skiftet skole mange ganger pga. faren min og jobben hans... Så det blir jo ikke det helt samme... Altså samme miljø, barndomsvennene som alltid har vært der osv. osv... Og til den andre: Jeg skjønner enkelte ord bedre på engelsk, men på norsk kan jeg ikke alle ord... Og jeg vet jo såklart at det fins mange som ikke har råd til å betale over 100,000 for å plassere barna sine på privatskoler. Men nå snakket jeg om at jeg trodde at det var en vanlig sum iforhold til ANDRE skolen JEG har gått på og vet ca. pris på for et skoleår...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå