gravid og redd Skrevet 20. juli 2007 #1 Skrevet 20. juli 2007 Hva gjør man når man vet at arb.plassen driver med skattesvindel og forsikringssvindel? og i stor grad også... har sagt opp jobben min av prinsipp men taushetsplikten gjelder vel enda... uff, vet ikke hva jeg skal gjøre jeg, er så mye greier på det stedet. og i tillegg skylder de meg masse penger og de får jeg vel ikke hvis jeg anmelder dem... har fortalt om dem før, samme som driver med salg av varer som er utgått på dato, dårlige matvarer osv... rotter og mus overalt og greier. hva skal jeg gjøre?
Gjest Skrevet 20. juli 2007 #2 Skrevet 20. juli 2007 syns du skal si fra uansett.. sånne forhold kan man ikke jobbe med,man kan ikke selge varer som man egentlig ikke har lov til å selge av forskjellige grunner.. syns du skal si fra
Gutt i august =Fødeklar Skrevet 20. juli 2007 #3 Skrevet 20. juli 2007 Det er greit at man har taushetsplikt, men ikke til enhver pris:) gjør det du føler er rett du!
Gjest Skrevet 20. juli 2007 #4 Skrevet 20. juli 2007 Du har ikke taushetsplikt om straffbare forhold. Og pengene dine er de pliktige å betale ut uansett om du anmelder dem eller ei, hvis ikke får du anmelde for manglende utbetalinger med det samme... Lykke til!
Veio Skrevet 20. juli 2007 #5 Skrevet 20. juli 2007 Lurer litt på hva slags bedrift dette er? Kan høres ut som det er en butikk av ett eller annet slag. I så fall kan jeg ikke se hvilken lov du har taushetsplikt etter. Dersom du har skrevet under på noe hos arbeidsgiver når du begynte, eller er det noe de har fortalt deg muntlig? Når det gjelder svindel er det ikke noe problem at du varsler de rette myndigheter, dersom det er det du selv ønsker? Når det gjelder penger de skylder deg bør du også anmelde dem, men tenk gjennom du har bevis for dette?
Gjest Skrevet 20. juli 2007 #6 Skrevet 20. juli 2007 Taushetsplikt i butikker går på å ikke gi ut opplysninger om kunder, om prissetting (kommende kampanjer/tilbud), rutiner rundt innkjøp (hvem fra og til hvilken pris) osv. Så, man signerer på at man har taushetsplikt, men den taushetsplikten innebærer ikke at man skal holde svindel o.l. skjult!
gravid og redd Skrevet 20. juli 2007 Forfatter #7 Skrevet 20. juli 2007 Det er snakk om et grossistfirma her. Har alle beviser på at de skylder meg penger, i form av stemplingskort som forteller hvor mye jeg har jobbet, og lønnsslipper som sier noe helt annet... vet de nettopp svindlet forsikringsfirmaet for 2 millioner (sa varer var ødelagt, fikk igjen penger, solgte varene). De driver med betalinger gjennom utenlandske kontoer så de slipper å betale moms, regner med det ikke er helt lovlig. har ansatte som får lønn på konto i utlandet så de slipper å betale arb.giveravgift osv fordi disse ikke er registrert som ansatte. det står i kontrakten at jeg har taushetsplikt, så lurte på om dette gjaldt alt jeg får høre... men det er jo ikke sikkert de finner ut at det er jeg som har anmeldt dem heller, kan vel kanskje være anonym. regner med det er 5-6 personer som vet om hva som foregår. sjefen vet ikke at jeg vet, men kilden min er veldig sikker.
Hva skjer'a?♂ Skrevet 20. juli 2007 #9 Skrevet 20. juli 2007 Hei, du har ikke taushetsplikt om straffbare forhold, snarere en samfunnsplikt om å melde ifra. Finnes lover som skal beskytte de som melder ifra, så lenge du ikke skal arbeide der mer er det ingenting de kan gjøre deg.
melkekua™ Skrevet 20. juli 2007 #10 Skrevet 20. juli 2007 Da har du vel plikt til å melde de, de driver jo med kriminalitet! Jeg hadde gjort det, så hadde samvittigheten vært å leve med.
ennaH Skrevet 20. juli 2007 #11 Skrevet 20. juli 2007 Meld dem! Til skattemyndighetene og til Mattilsynet.
Nye sprell Skrevet 20. juli 2007 #12 Skrevet 20. juli 2007 Det er viktig at du starter innkrevingen av kravet ditt på lønn mv, hvis ikke kan du miste muligheten til dekning gjennom lønnsgarantiordningen. En anmeldelse teller ikke som inndrivelse. Sjekk disse to nettsidene: http://www.nav.no/page?id=805311517 http://www.nav.no/805331934.cms
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå