Gå til innhold

hvordan sette grenser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Vi sliter med et problem som er at barnas mor har en tendens til å blande seg inn i våre avgjørelser, enten ved å "bruke" tenåringene som sendebud eller ved at hun kommenterer det selv (ofte med barna tilstede og ved døren når hun er innom hos oss eller vi innom hos de):

Eks:

Vi ga en europatur i bursdagspresang til den eldste jenta. Pga budsjett bestemte vi at turen skulle vare 1 uke. I samråd med oss bestemte bursdagsbarnet hvor de skulle reise. Noen dager etter dette kommer jenta og forteller at mamma synes det er altfor få dager og at hun synes vi heller bør dra der og der for se det og det. Vi forklarer bakgrunnen for vårt valg til tenåringene og mor fortsetter med sine kommentarer. Vi har valgt å ikke gjøre det om til en sak og snakke stygt om mor men det er vanskelig å la være å si at jeg synes det er litt dumt at mamma sier det om turen fordi jeg føler hun på sett og vis ødlegger litt turen for tenåringen...eller at dette kan mor og tenåring kanskje gjøre sammen siden mor gjerne vil...

Mor ringer alltid når barna er her, både en gang og gjerne flere ganger, ikke bare for å gi en beskjed men også for å småprate. Slik har det vært i snart 14 år. Vi bor alle sammen i en liten by, 5 minutter fra hverandre og treffes ofte tilfeldig. Når vi har påpekt (spesielt de første årene) at det var slitsom med alle telefonene fordi vi følte at vi ikke fikk ro til å finne vår rytme, skape vårt liv sammen fikk vi beskjed om at det var helt utrolig at vi ikke lot henne snakke med barna sine (de er her 40 prosent)...hun hadde ingen forståelse for dette......

Hvordan vi fordeler rom hjemme hos oss har hun også formeninger om og dette blir også formidlet via tenåringene og ved at hun "prater" med oss. Jeg skriver "prate" fordi selv mener jeg at vi kan prate sammen på en bedre måte, hun kan komme inn og ta en kopp kaffe f.eks og tenåringene trenger ikke sitte der for å se ned i bakken eller komme med forslag til løsning (slik er det ofte) ...men neii dette er ikke nødvendig får vi høre.

Jeg ønsker råd og konstruktive løsninger på hvordan vi kan håndtere to tenåringer som er veldig var for kritikk ol når det gjelder mor og som blir brukt som sendebud for mor sine meninger og ønsker. Samt en mor som har meget sterke meninger om hvordan ting skal være - og det er jo greit hjemme hos de - men ikke i vårt hjem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...