Gjest Skrevet 20. juli 2007 #1 Skrevet 20. juli 2007 Vi har bestilt ferie nå, skal være der i en uke..... Noen som har noen tips å komme med til hva en bør passe seg for/hva en må kjøpe/få med seg av evt utflukter?
prøvekluten+3små Skrevet 20. juli 2007 #2 Skrevet 20. juli 2007 jeg var i sousse i tunisia da:o)utrolig fint land,og det var utrolig annerledes der enn andre syden destinasjoner da jeg var der..er ca 6 år siden..sikkert mer turistpreget nå..kamelsafari var arti om du orker da..men skal sies at det var svært varmt å ri inn i sahara,så om du er overfølsm for varme i graviditeten,så er vel ikke det tingen. passa oss egentli ikke for noe spesielt vi,anna enn at maten bør være gjennomstekt,og slike vanlige sydenreiseråd..de var,da vi var der,veldig dårlige i engelsk,og telefonnettet var dårlig utbygd,så å ha med en mibiltelefon er nok ikke så dumt:o) videre er jo markedene verdt å få med seg..mye fint i tre,og afrikanske stoffer..og ellers så er strendene supre! var veldig reint og fint der hvertfall når vi var der;o) taxi var forresten og veldig billig,billigere enn kollektivtrafikken faktisk
Queen_of_the_road*2_gull Skrevet 20. juli 2007 #3 Skrevet 20. juli 2007 Jeg var i tunisia i fjor, husker ikke helt hva plassen hette, men var en sånn liten øy utenfor landet.. Masse sand, masse katter og kattepiss lukt utenfor hotellet.. Hotellet var bra, men frokosten var skral, var bare søte kaker og sånne pariserloff skiver, og noe kjempe søtt klissete syltetøy.. Selvfølgelig ost, egg og litt kjøttpålegg. Var kjempe god middag der. Skal du kjøpe øl, og vil ha med alkohol, må du be om det, for de tar det som en selvføge at man vil ha alkoholfritt øl, da de ikke drikker alkohol der selv. Også er det en helt sinnsyk prutekultur der... Ble dritt lei jeg, så endte opp med å kjøpe meg to ringer bare.. han i butikken sa det var gull, men etter noen månder begynte de å falme.. fikk heldigvis prutet de veldig ned i pris.. hehe... så vær obs på gull. Ellers så var det veldig vamt der.. Og flyet vi hadde var fra tunisia.. så pass opp for maten på flyet.. Gikk bra med den vi fikk nedover, men du store tid så syk jeg ble av maten vi fikk på hjemturen.. jeg har litt ømfintlig mage, så jeg lå i 3 uker, og måtte på diett for å bli bra igjen, mens sambo hadde en real utblåsing på gardermoen, og når vi kom hjem, også var han nesten tilbake til sitt vanlige jeg igjen.. så pass opp for flymaten. Nå var ikke vi spesiellt haldige med flyreisen nedover heller, for vi ble sittene ved siden av et nyforelsket par, som etter noen store doser med alkohol gjorde det slutt.. med matkasting, og kjefting, hyling og grining... Ellers så var det en fin tur, hadde en fin uke der nede. Men skal ikke dit flere ganger.. for jeg orker ikke den prutinga.. hehe... Ble vist litt langt dette... Men lykke til med turen, og kos dere masse!!
Serial mom Skrevet 20. juli 2007 #4 Skrevet 20. juli 2007 Jeg var i monastir(tror jeg),og det var den kjedeligste sydenferien jeg har vært på! Ingen ting å gjøre,jeg likte ikke maten overhodet,kompisen min ble dritdårlig(bokstavelig talt),så jeg surra for det meste rundt alene... Hotellet var fint,men vi fikk feil hotell,på feil sted,he-he! Var samme kjede da,så spilte ingen trille! Jeg har ikke sansen for arabisk kultur,så fant ikke sjarmen med byene der. De var utrolig agressive selgere,og dro deg inn i butikkene,og ble sur om du ikke ville se det de hadde. Var heller ingenting å kjøpe(etter min smak),så det eneste jeg brukte penger på var pizza og bounty-sjokolade! Gikk ned 4 kilo på de to ukene,uten å være magesyk,ble mange gåturer på stranda,gitt! Ble også forsøkt overfalt,hele 2 ganger! Den ene fyren var en pusling,så jeg snudde på flekken og sprang etter HAN da han tok tak i meg,og dro til han! Hopper ikke på damer med masse tattoveringer ustraffa,vøtt! Nei,takke meg til snille europeere,eller læxa karibien-rastafarier,he-he!
Gjest Skrevet 20. juli 2007 #5 Skrevet 20. juli 2007 Vi var to uker i Hammamet og det var heeeerlig! Nydelig hotell, flott by og veldig greie mennesker. God mat var det også (passa oss egentlig ikke for noe og ingen av oss ble dårlige). Vi dro på dagstur til Tunis (er veldig stor, så det er greit å ta det gjennom reiseselskapet sine utflukter), var på ørkensafari i 2 døgn, besøkte endel museer og ruiner samt bada og kosa oss! Anbefales på det varmeste. MEN bestill på hotell med et høyt antall stjerner, for standarden der er ikke den samme som her, så tre stjerner der er ikke det samme som her. Vi bodde på 5 stjerner og det var kjempeflott. Hotellet vårt hadde også masse bra opplegg for de som reiser med unger (vi var alene så det var ikke aktuelt for oss) men så at de ungene som var der stortrivdes! (Queen ... du var nok på Djerba ... stor øy nokså langt sør i landet mot grensen til Libya...)
Gjest Skrevet 20. juli 2007 #6 Skrevet 20. juli 2007 Tusen takk for svar! Flere som har vært der? Vi skal bo på Sol el mouradi skanes hotell... 4 stjerner med all inclusive. Noen med erfaringer?
Miss Dynamite Skrevet 20. juli 2007 #7 Skrevet 20. juli 2007 vært i tunisia minst 5 ganger og elsker det! har noe familie fra den kulturen så og si og stortrives :) vært på hotellet dere skal, og det er flott der!! Vi passet oss ikke for noe, og det er jo så utrolig spennende å kikke i handlegatene osv..!!! misunner deg masse! gled dere!
mammamammamammamor Skrevet 21. juli 2007 #8 Skrevet 21. juli 2007 var i tunis, men det var når eg var ganske liten. spør etter en drikk som er rød og blå og en aen farge ( hehe, husker ikke helt ) alibabars hule var veldig stilig og så må du spise mosakka. deilig mmmmmmmmmm eg ble skikkelig syk på vei ned, i frankrike, så eg fikk ikke opplevd så mye. det eg husker mest er toalettet på hotellet liksom, hehe kameltur er jo obligatorisk da
Tbgjente_Det ble ei lita tulle Skrevet 21. juli 2007 #9 Skrevet 21. juli 2007 Ja, det er en utrolig prutekultur der...spes i medinaen. I Monastir er det ingenting å se. Skal dere reise nå? Hammamet er en sommerby, det skjer ingenting, det er en spøkelsesby der om høsten...det skjer ingenting. Sousse er den beste feriebyen i Tunisia. Det som er verd å se om dere skal være med reisebyrået på tur er turen til Sahara. Ellers er det best og enkelt å reise på egenhånd. Dere kan reise til katakombene der hvor star wars ble filmet inn. Kairouan er et sted dere kan reise. Den blå by er et sted...den er fredet. Der har du presidentpallset. Det finnes en del museer med historie og mye mosaik i (bardomuseet).Det er koselig i medinaen, men det er klart det er selgere der som gjerne vil ha dere til å kjøpe det meste...det er jo levebrødet deres. Om du skal kjøpe gull, må du få med et sertifikat...på gull skal det være 2 stempel på utsiden av smykket (ringen) de er ikke nr. vær forsiktig å kjøpe gull. Skal dere kjøpe, så gå på sousse soulasenter...det er litt dyrere der enn i medinaen, men da er du sikret ekte gull. Sølv er billigst der. Kartago er også en plass å reise...det er der franskmennene kom inn når tunisia ble kolonisert. Derfor har de arabisk som morsmål og fransk som annet morsmål. Dra på beduinfest. Reis til dyreparken med tog fra sousse stasjon til frigua stasjon, da ligger parken rett oppenfor. Og Port el Cantaoi er også et fint sted...spes på kveldstid. Dere kan ta buss fra Monastir inn til sousse med buss nr.52B det koster ca 1 dinar pr. pers. Taxi er billigere enn i norge, men dere må passe på at de setter på taxameteret ellers kan dere fort bli lurt. Taxi fra mediaen i sossuse til cantaoi koster maks 6 dinar. det er ca 1,5 mil. fra hverandre. Ellers har du jo sånne små thomastog (bytog) som kan være morsome å ta. Eller tuctuc...som ser ut som en trehjuls bussmoped.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå