♥Prinzessin♥ Skrevet 20. juli 2007 #1 Skrevet 20. juli 2007 Jeg får iallfall ingenting ut av å lure folk på nettet til å tro at ungen min kan mer enn andre. :-) Jeg startet tråden "Hva kan ettåringen si?", og jeg har ikke skrytt på meg (henne) noe mer selv om jeg ser at andres unger har større ordforråd. Hvis jeg skulle ramse opp alle ord hun FORSTÅR, kan lista derimot bli utrolig lang! :-) Alle unger forstår mer enn de kan uttrykke, men det er enkelte unger som sier ordene også. Jenta mi forstår bl.a.: Bestemor Bestefar Tante Bleie Smokk Dukke Vannkopp Men hun sier ingen av DE ordene. At det er unger som GJØR det, er vel ikke så utrolig at dere tror det må være usant?
Gjest Skrevet 20. juli 2007 #2 Skrevet 20. juli 2007 Hehe det er jo alltid sånn, å jeg blir like oppgitt hver gang janteloven gjelder over alt vet du.. Man kan ALDRI være "flinkere" enn andre til noen ting, og hvis man er et så lyver man. Jeg synes det er litt rart jeg da, man må være ganske opphengt i sin egen verden hvis man ikke klarer å innse at andres unger kan være tidligere ute med noen ting enn sine ene barn. Tuppa har vært ganske tidlig ute med både grovmotoriske ting og nå også språket, finmotorikken har hun enda ikke heeelt kontrollen over men jeg tror da ikke at folk lyver når de sier at barna deres som er like gamle som min tuppe klarer å legge puslespill for eks.. Synes sånt blir så dumt hehe
fleXibel Skrevet 20. juli 2007 #3 Skrevet 20. juli 2007 Hvis jeg skulle skrevet ned lista over det vesla forstår så ville det blitt en mer lengre liste over det hun kan si.. Hun kan noen ord ja, men er mer bablete Som ei sa på skravle så var datteren hennes tidlig motorisk og brukte mer energi på det hun kunne der enn språket.. tror det er det med snupp oxo her at hun er mer opptatt av det hun kan motorisk og driver og utforske på det enn å skravle..
♥Prinzessin♥ Skrevet 20. juli 2007 Forfatter #4 Skrevet 20. juli 2007 Nettopp. Alle er forskjellige! :-) Her ville også listen over ting ungen forstår blitt mye lengre enn lista over ting hun kan si - men jeg går da ikke rundt og gremmer meg og innbiller meg at andre lyver om ungene sine for det. ;-) Søstra mi var utrolig tidlig ute med å snakke. Hun kunne visstnok komponere relativt lange setninger før hun var to år gammel, mens jeg ikke sa et kvekk før jeg var to! Idag er jeg den med mest utviklet ordforråd av alle søsknene (jeg formulerer setninger og bruker fremmedord som de ikek har peiling på), så jeg skjønner ikke hva folk er så opptatte av dette for. Grunnen til at JEG startet tråden, var bare av nysgjerrighet, ikke for å skryte! ;-)
Northernlights Skrevet 20. juli 2007 #5 Skrevet 20. juli 2007 Alle unger er så forskjellige, og jeg tror folk når de sier hva barnet deres kan si. Min pode kan knapt snakke enda, men han sier "bye-bye" mens han vinker, og han kan si hei,mom,mamma,daddy,dad,og på en forståelig måte kan han si tre av søsknene sine navn. Han kan herme etter oss om vi sier "pappa,namnam,gakkgakk,babba osv. Han setter ikke sammen to ord enda. Og det "skal" de gjøre når de er 21 mnd (han er 21 mnd i dag) Men det betyr null for meg =) Han får snakke i eget tempo, og det er ikke noe galt med intelligensen hans. Det kan jeg lett se. Jeg har hatt skravlebøtter; eldstejenta mi startet snakking fra lenge før hun var året.Hun sa "mamma" til meg da hun var 5 mnd. Ja, hun så på munnen min, og hermet etter da hun var 5 mnd. Lyver ikke om det. Hun pratet klokkeklart, og folk skjønte ikke det gikk an! Så har jeg hatt tregoster til å pårate. 9 åringen min var treg! Men i dag skravler han så mye at vi må be han holde munn...det bobler over av ord på begge språk. Så jeg sammenligner ikke med hva dine eller andres barn kan. Jeg ser hva MIN gutts kapasitet er, og holder meg faktisk unna sånbne "hva bør barnet kunne nå¨-opplegg" Mitt barn har aldri lest den oppskriften =) Men at enkelte barn er hypåertidlig, det vet jeg av egen erfaring. I dag er det ikke noe mere intellektuelt over min 19 årige datter som startet så tidlig med å snakke og synge klart, og fks 21 åringen som ikke kunne si "R" før han var 7 år. Så bekymringer skal man ikke ha =)
fleXibel Skrevet 20. juli 2007 #6 Skrevet 20. juli 2007 Jeg skjønner ikke at folk innbiller seg at folk lyver om slikt... kanskje noen for å "keep face" men ærlig talt liksom.. Søstera mi var veeeeldig tidlig ute med språket sitt .. men tror det og var fordi det bruktes tegn til tale på storebror og var mya fokus på språk der i heimen.. hun brukte tegn til tale mens hun snakket med andre Som 2,5 åring fortalte hun meg hvor babyer kom fra (det var når mor gikk med den yngste...og så er jeg 20 år eldre enn søstera mi)
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2007 #7 Skrevet 20. juli 2007 Som regel så gidder jeg ikke å svare på slike innlegg, nettopp fordi at enkelte tror man sitter å skryter og lyver. Uavhengig om det er noe barnet mitt har vært tidlig ute med eller ikke. Enkelte kommer også med påstander om at folk svarer for å sole seg i glansen, og kun kommer med et svar hvis barnet kan mye for alderen, gikk tidlig osv. Teit at det skal være slik, for et forum som dette ser jeg på som en fin mulighet til å høre om andre, og lære av hverandre ved å dele erfaringer.
nickoline og supermann Skrevet 20. juli 2007 #8 Skrevet 20. juli 2007 jeg tror ikke folk lyver, men kan være noen som legger på litt en gang i blant. Jeg har aldri engasjert meg i andres barn på den måten, så jeg ble jo som du sikkert vet litt engstlig da gutten min er sen på det området. Bare babling og utover det er han en aktiv "vaktmester". Han finner ut av alt mulig av sette sammen og ta fra. Har ei veninne med 3 uker eldre gutt en min. Han har hele tiden vært langt foran oss med alt. Trodde han var helt spesiell og tidlig ute, men tydligvis ikke.........
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2007 #9 Skrevet 20. juli 2007 "jeg tror ikke folk lyver, men kan være noen som legger på litt en gang i blant." Hmm, er ikke det per definisjon å lyve..?
Mamma til gutt06+jente mai-10 Skrevet 20. juli 2007 #10 Skrevet 20. juli 2007 Jeg har ikke svart på det innlegget. Men forstår ikke hvorfor andre skal tro folk lyver om noe sånt. Gutten min er 18 mnd. og er veldig tidlig ute språklig. Skulle jeg ramset opp alle ord og setninger han kan, ville jeg nok bli sittende her veldig lenge. Ville aldri lyve om det, andre rundt oss vet jo hvor tidlig ute han er, så det ville jo vært litt dumt:) Tror ikke andre lyver om noe sånt heller. Man får vell ingenting ut av det...? Alle babyer/små barn forstår selvsagt mer enn de kan si. Babyer og barn er forskjellige...faktisk! tenk det! Noen er tidlig ute motorisk, andre språklig, andre igjen er sent ute både motorisk og språklig, men kan plutselig ta igjen de andre på kort tid. Vi mennesker er laget forskjellig, og godt et det:D
ღZalina med Robin og Isabelleღ Skrevet 21. juli 2007 #11 Skrevet 21. juli 2007 Gutten min på 19 mnd sankker ikke mye. kan si. mamma, pappa, fly, bil, mat, voff, bade og takk Men selv om han ikke kan sankke så mye, tror jeg ikke det er noe galt med hvor inteligent han er. vi snakker til han hee tiden i setninger, og han forstår nesten alt. jeg har spurt han for å teste egentlig hva han forstår.. og ble ganske så overrasket. Stod i dusjen, ville avlede han, slik at han ikke ble våt på sokka.. spurte han om han kunne gå å hente håndkle til mamma, noe han aldri har gjort. da da, sa han og gikk bort til skapet, hentet ut et håndkle, lukket døra og ga det til meg. hmm tenkte jeg da. etter det har jeg ikke unervurdert han og hva han forstår, og spørr han stadig om han kan hjelpe meg med å sette ting fra kjøleskapet og på frokost bortet, åpne døra for meg, og kaste ting i søppla.. Så jeg tror at dem skjønner ganske så mye selv om dem ikke prater. språket kommer etterpå, men det å lyve om hva ungen kan si, er vel fordi noen er også redde for at dem skal si at ungen dems er treig i utviklinga.. men det behover ikke å være sant. Så det trenger man ikke. Alle unger er forskjellige og bruker tid på å forstå og snakke i ord og setninger! Tror ikke man skal være så utrolig for dette, da ungen viser stor forståelse for hva man sier.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå