nickoline og supermann Skrevet 20. juli 2007 #1 Skrevet 20. juli 2007 blir jeg litt bekymret. Gutten min snakker lite. Babler hele dagen da. sier nesten kun mamma og pappa og se som vi kan forstå. Tror også han har sagt hei og takk(tatt). Men ikke som vi hører ofte. Trodde det var vanlig med 4-6 ord jeg, men de kan jo en hel "ordbok" noen! Han er 15 mnd. akkurat vært på HS, og der var han i "rute" mener de. Men blir litt usikker med hensyn til språk. Vi er flinke med å prate med han og bruke tydlige ord på det vi gjør og sier. Han babler med. Han har begynt å vise litt sinne. En pedagog mente det kunne være frustrasjon over manglende språk. Trodde det var noe som var vanlig for 2 åringer som hadde dårlig språk jeg! Vi får vel se tiden an og keep up the good work, så får vi vel resultater etterhvert...
nickoline og supermann Skrevet 20. juli 2007 Forfatter #2 Skrevet 20. juli 2007 Han sier foresten hæ også........
Kakeåndsen Skrevet 20. juli 2007 #3 Skrevet 20. juli 2007 I boken "Alt om barnet" står det at gjennomsnittsbarnet på 14 mnd kan to ord, så ikke bekymre deg du. Plutselig løsner det.
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 20. juli 2007 #4 Skrevet 20. juli 2007 Sånn var jenta mi også, hun er ganske nøyaktig ett år eldre enn gutten din. Nå er hun over 2 og snakker masse!! Fortsatt ikke like tydelig og innviklede ord som mange andre på hennes alder, men masse!!! Setter sammen 4-5 ord av gangen og etterlikner setningene våre. Snakker langt fra rent, men etter et halvår/år med småbekymringer slapper jeg nå mere av når jeg ser at det løsner og det kommer nye uttrykk hver dag )
Gjest Skrevet 20. juli 2007 #5 Skrevet 20. juli 2007 Tuppa her er 2 uker eldre enn din, snakket ganske lite inntil nå nylig hun også. Hs mente at siden hun var så tidlig ute motorisk så brukte hun all sin energi på å lære sånne ting først. Nå som hun har lært alle sånne grunnleggene ting har språket bare eksplodert hun har et ordforåd på mer enn 50 ord nå og lærer nye ord hele tiden.. Når vi var på 15mnds kontrollen sa hs at normalen er ganske bred, alt fra 15 til 60 ord eller noe er innenfor gjennomsnittet, men både fler og færre ord er også normalt. Skjønner at du er litt bekymret, var der selv for et par mnd siden, men helt plutselig knekker han koden vet du tror det var en dag her hvor tuppa lærte seg 5 nye ord på bare en dag..
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 20. juli 2007 #6 Skrevet 20. juli 2007 Det kommer seg! Min var heller ikke særlig snakkesalig, og han bablet ikke spesiellt mye heller (akkurat det kom av kort tungebånd viste det seg). Frem til han begynte å gå, ved 15 mnd, hadde han mamma, momo, katta, takk og klokka som han kunne si. På 15 mnd-kontrollen sa HS at jeg skulle begynne å skrive ned hver gang han lærte et nytt ord. Den første mnd kom det vel ett eller to, men før jul det året (18mnd) hadde han godt over 40 ord i vokabularet sitt. Og tell med de ordene som ikke kommer "riktig" ut, de er jo ord de og, som han bruker. Fortsett bare å prate mye, plutselig knekker han koden. :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå