Anonym bruker Skrevet 20. juli 2007 #1 Skrevet 20. juli 2007 Kommer du til å slanke deg "høyt og tydelig" i form av å snakke mye om det, gjøre ett stort nummer ut av det, spise pulver el.l sånn at det for barnet ditt blir helt naturlig at man skal slanke seg og at det er negativt å veie ett par kilo for mye? Eller kommer du til å lære barnet ditt om et sundt kosthold og det å være fysisk aktiv og så slanke deg "i smug" ? Vi er jo uansett om vi vil eller ikke rollemodeller for barna våre...
Gjest Skrevet 20. juli 2007 #2 Skrevet 20. juli 2007 Nei, det kommer jeg ikke til å gjøre. Har vokst opp med en mor og bestemor som var rimelig opptatt av slanking og kurer, det er IKKE bra for et barn. Begynte selv tidlig å eksperimenetere med det. Jeg lærer mine barn å være bevisst på kostholdet sitt, og hva som er sunn mat, og hva som ikke er så bra. Sunt kosthold skal man jo ha fra dag en med barna sine. Lære dem gode matvaner. Samt å være aktiv. Slanking er for meg et uttrykk som er passe for lenge siden. Det handler om å ha en sunn livsstil og ha det bra. Da er vektnedgang og stabil vekt en bonus
Noah A*3 daga over* Skrevet 20. juli 2007 #3 Skrevet 20. juli 2007 jepp det samme her..å ha et sundt og normalt kosthold+ være i aktivitet..
mamamaria Skrevet 20. juli 2007 #4 Skrevet 20. juli 2007 Nope... ungene mine har nok sett at jeg har tatt en slankeshake av og til i en periode, men jeg har aldri snakket mye om det. Når de spurte, så sa jeg at denne shaken var sunnere for mamma, men at den ikke er for barn. De er såpass store at de skjønner at den er fordi jeg håper å miste noen kilo da, men de er absolutt ikke opptatt av slanking på noen som helst måte. Vi sier ofte til barna at der er fine, snille osv... og det er de! Nå tenker jeg faktisk ikke så mye på slanking selv da, så da er det ikke så vanskelig å la være å snakke med barna om det. Vi er mer opptatt av sunn kosthold, spiser grønnsaker og frukt og det vet de at de MÅ spise.
Kaffelatte Skrevet 20. juli 2007 #5 Skrevet 20. juli 2007 Nei, det kommer jeg ikke til å gjøre. Derimot er jeg kjempestreng på sukker og saft, min 1,5-åring har f.eks aldri fått gotterier eller saft, og jeg er veldig opptatt av at man ikke trenger introdusere dem for masse de ikke aner hva er og aldri ville spurt etter selv. Ikke før de er større og ber om å få, da skal de få men kun på lørdager. Men dette vil jeg understreke for dem straks de begynner å forstå at dette gjør vi for tennene, ikke for vekta si skyld. Det med overvekt er en bonus i tillegg, som jeg ikke forklarer for barna eller gjør noe nummer av. Det er bare en bonus jeg i mitt stille sinn vet om, uten at jeg sier det til dem. De kommer til å tro at alt er for tennenes skyld. Og det er jo stort sett sant. Jeg vil ikke fokusere på overvekt og slanking, men jeg mener man kan forebygge det i det stille med å lære ungene et sunt og godt kosthold fra de er små. Da får man ikke det problemet i det hele tatt. F.eks trenger man ikke gi en 1-åring nugatti, den vet jo ikke hva det er engang. Jeg er veldig bevisst på at stadig flere unger utvikler overvekt, men jeg tror man kan forebygge dette uten å gjøre ungene klar over at det er det man gjør. Bare spis sunt og godt i hverdagen, spar kosen til lørdag og fest, men ikke gi ungene sukkerbomber fra de henger i puppen. De oppdager det tidlig nok uansett.
Lille Trille 2015 Skrevet 20. juli 2007 #6 Skrevet 20. juli 2007 Slanking er et veldig negativt ord for meg egentlig, fordi jeg forbinder dette med at man på en måte sulter seg tynn i stedet for å legge inn gode kostvaner og aktivitet... Er man flink til å legge inn gode spiservaner og sunt kosthold helt fra begynnelsen av så er jo det kjempebra både for deg selv og barnet, og er vel den beste form for "slanking". Har selv blitt mye sunnere etter at jeg ble gravid, og tenker på å fortsette med det. Har spist ofte og lite. Masse aktivitet er jo også bra, og det blir det på meg og den lille iallfall (når h*n bestemmer seg for å komme ut av magen min), så har man den kombinasjonen at man kan være ganske aktiv og få lagt grunnlagt for et sunt og godt kosthold, så tror jeg mye vil komme av seg selv og det vil ikke være noe behov for den såkalte slankingen:) Det tror jeg da...
L-O-V-E&prinsen+spireimagen:) Skrevet 20. juli 2007 #7 Skrevet 20. juli 2007 For det første så tror ikke jeg på sånne pulver dietter... Har aldi slanket meg på en sånn måte. Har mer tro på endringer i kosten som kan være varige, fremfor jojo slanking... For det andre så tror jeg en ikke skal fokusere for mye på sunn mat osv osv.. Er jo ofte slik med barn (som med voksne) at jo mer "farlig/ulovelig" ting er å spise, jo mer har vi lyst på det. Syns ikke en skal være fanatisk, men heller lage sunn og god mat fra begynnelsen av slik at det blir en naturlig del av barnets liv... Kommer ikke til å stå å si "dette er sunn mat osv osv". det er også viktig (tror jeg) at barn har en fast dag hvor de får spise godteri, men at det liksom ikke sklir ut hele uka... For det tredje så mener vi=) hehe, at små barn fra 06 mnd til 2 år ikke har BEHOV for saft/brus. det er jo foreldrene som introduserer saft for barna. Mener heller at de kan drikke melk eller vann. Høres kanskje forferdelig ut... Men har sett sååå mange eks på barn som har drukket saft på flaske hvor tenne må trekkes. :( Og når det gjelder fysisk aktivitet så tror jeg det er fint om en gjør ting sammen hele familien... Drar på turer osv osv, så blir det som en naturlig del av livet:=) Tror også det er fint om (om barna har interessen da) at de holder på med en aktivitet feks fotball, dans, håndball etc når de blir eldre.. vel det var mine synspunkter. *phu*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå