æsj altså! Skrevet 20. juli 2007 #1 Skrevet 20. juli 2007 Jeg er hjemme med de to guttene mine. Lillebror som er nyfødt, og storebror på 3 som har ferie fra bhg. Pappa har ikke tatt ferie enda. Jeg hadde gledet meg til å ha storebror sammen med oss, men det har virkelig ikke vært koselig. Han kjeder seg, og synes nok at jeg bruker veldig mye tid på minstemann.Alle ungene i gaten er stort sett på ferie for tiden. Derfor fører det til at han gjør mye rart, og er ikke helt snill mot lillebror. Jeg prøver være forståelsesfull, og forklare ting på en ordentlig måte til han. Men det er ikke lett, så jeg føler jeg bare kjefter på han dagen lang. I tillegg er han begynnt å tulle med dogåingen. Bare i går hadde vi to storuhell og et lite. Virker som han gjør det med vilje for at jeg må ta meg av han. Disse uhellene skjer ofte med en gang pappa kommer hjem, slik at han forsikrer seg om at pappa må ta seg av han. Vi prøver gi han mye oppmerksomhet, og folk som har vært på besøk har brukt mye tid på storebror.Når lillebror sover prøver jeg å gjøre noe hyggelig med storebror. Jeg er så fortvilet over situasjonen, går med dårlig samvittighet hele tiden både for den store og den lille gutten.( I tillegg vil gjerne pappa ha litt oppmerksomhet når guttene sover)Håper noen har gode råd og erfaringer dere kan dele med meg.
Gjest Sekretøsa Skrevet 20. juli 2007 #2 Skrevet 20. juli 2007 Det her er nok helt normalt! Snuppa på 3 er og hjemme fra bhg, og første uka hun var hos oss, så var det striregn, og denne uka er hun syk... hun kjeda seg noe enormt den første uka, og var igrunn helt idiot, unnskyld utrykket. Men nå er hun mye roligere. Ikke ha dårlig samvittighet, det er helt normalt!
Sjefsmegga Skrevet 20. juli 2007 #3 Skrevet 20. juli 2007 Helt normal reaksjon for 3 åringer som har blitt storesøsken dette. :-) Det går over. Gi ham mye positiv oppmerksomhet og la ham hjelpe til med bleieskift på babyen osv. Jeg må inkluderer snuppa på snart 2 år i bleieskiftinga. Hun får hjelpe til med å ta ut ny bleie, vaske stumpen på babyen og hjelpe til med å ta på ny bleie. Dette er stor stas for henne. Gi det en sjanse..kansje det ikke er mer som skal til? Gir du flske så kan han kansje få sitte ved siden av å hjelpe til med det også.
Honningmelon Skrevet 20. juli 2007 #4 Skrevet 20. juli 2007 Dette er helt normalt, og du er absolutt ingen dårlig mor! Eldstemann var 3 år da jenta kom, og det var akkurat sånn du beskriver. Det ER tøft i starten, men det går seg til etter hvert. Og det er en selvfølge at du er nødt til å bruke en del tid på minstemann, og det skal du ikke ha dårlig samvittighet for. Og i perioder tror jeg de viser sjalusi uansett hvor mye oppmerksomhet man gir. Har vært sånn her til tider i allefall. Uansett hvor mye kos, oppmerksomhet osv eldste får, kommer sjalusien likevel frem. Så bare slapp av, ikke stress. Dette går seg til etter hvert, og snart kommer eldstemann til å være sååå glad for at han har fått en lekekamerat :-)
Expat Skrevet 20. juli 2007 #5 Skrevet 20. juli 2007 Har du tenkt på bæresele til babyen? De kan være i slynge fra fødselen av, da har du to frie hender når du ikke ammer (om du gjør det) eller skifter bleier. De fleste babyer har det kjempebra om de bare henger der hele dagen...
æsj altså! Skrevet 20. juli 2007 Forfatter #6 Skrevet 20. juli 2007 Takk for gode svar, fint at noen flere har samme erfaring. Vi får bare håpe det går seg til snart:)
selfangerkjerringa Skrevet 20. juli 2007 #7 Skrevet 20. juli 2007 Du er IKKE en dårlig mor!!!! Du gjør alt riktig Noen ganger er det vanskeligere enn andre, men du skal overhodet ikke slite med tanken på at du er ei dårlig mor på toppen av de praktiske utfordringene, kjære deg
æsj altså! Skrevet 20. juli 2007 Forfatter #8 Skrevet 20. juli 2007 Takk, det var godt å høre. Det er slitsomt å gå med dårlig samvittighet hele tiden for alt...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå