Butterfly_Flip Skrevet 20. juli 2007 #1 Skrevet 20. juli 2007 Jeg er så fortvillet. Lillegutt har sopp. Dette har han hatt mye. Jeg er så vidt slutta med sopp salve, så kommer soppen tilbake. Han er så urolig stakkars. Det klør jo sikkert sånn. Jeg kan jo ikke bruke sopp salve hele tiden heller. Jeg vasker å føner, og prøver etter beste evne, med det hjelper ikke.. HJELP DER UTE!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Learning to fly Skrevet 20. juli 2007 #2 Skrevet 20. juli 2007 Mhhhh...Prøv å bytte bleie oftere, smør tynt med zink salve, vaske den bort med olje så du ikke må gni. Zink salve skal bare smøres så tynt att du ikke ser den igjen når den er utsmørt. Sopp kommer av varmt og fuktig miljø. Har du mye klær på han om dagen, slik att det blir ekstra varmt nedi der? La han ligge å lufte seg minst to ganger om dagen på gulvet uten bleie (evt på badet om det er kaldt i huset ellers), og i minst10-15 min hver gang. Zink salve har jeg hørt skal holde soppen borte, og behandle soppen også. Ifølge min helsesøster.
selfangerkjerringa Skrevet 20. juli 2007 #3 Skrevet 20. juli 2007 Prøv potetmel... det holder huden tørr. Fungerer ikke MOT sopp direkte, men den holder fuktigheta vekk, og da er jo grobunnen for sopp mye dårligere. Prøv som hun over sier å bruke sink litt til du får kontroll på soppen, og så potetmel for å holde huden tørr og unngå tilbakefall.
Mooncake Skrevet 20. juli 2007 #4 Skrevet 20. juli 2007 Snuppa mi fikk sopp etter at hun ble passet av pappan og mormor i 2 uker (jeg var innlagt på sykehus). Jeg smurte med zink og salver i fleng. Hun fikk ligge med stumpen bar lenge for å tørke. Det hjalp ikke. Jeg fikk tips om å prøve krystal-fiolett (det er en lilla blekk som man får kjøpt på apoteket). Dypp en q-tip i flaksen og påfør lokalt på sopp-utsatt område. La det tørke og smør på med en vannavstøtende krem (f.eks zink eller barrier creme). Gjør dette ved hvert bleieskift. Soppen forsvant etter ca 5 dager. Krystal-fiolett setter varige flekker på alt, så vær forsiktig. La ikke gutten sparke flasken, for da får du et lilla klær og bad! http://www.apotek1.no/raadogtjenester/raad/hud_og_haar/bleieutslett
Butterfly_Flip Skrevet 20. juli 2007 Forfatter #5 Skrevet 20. juli 2007 Ok.. takk for tips dere. Har nettopp vært på aboteket å kjøpt krystal fiolet. Men det stå på flasken at det ikke skal brukes mer en 2 ganger daglig i 2-3 dager... Brukte du det lenger en det som står på flasken da Mooncake?
Vibeke&gullguttene:) Skrevet 20. juli 2007 #6 Skrevet 20. juli 2007 jeg fikk krystal fioliett av hudlegen på lillegutt... etter en påsmøring ble det mye bedre... fikk også en kortisonsalve jeg skulle blande med sink..forsvant helt etter få dager og har ikke kommet tilbake... du kan jo kontakte hudlege om det ikke blir bedre!! de har virkelig peiling på det området;) lykke til
Mooncake Skrevet 20. juli 2007 #7 Skrevet 20. juli 2007 Ja, jeg brukte det til soppen var borte (ca 4 dager) og det gikk fint. Du kan jo forsøke med anbefalt dose først og heller fortsette om det ikke blir borte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå