Gå til innhold

Noen her som har erfaring med tette tårekanaler?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på sykehuset og tok gulsot prøve av snuppa da hun var 4 dager gammel. Hun har hatt masse verk på det ene øyet, så vi spurte legen hva det kunne være. Legen sa det kanskje var tette tårekanaler, og at vi skulle ta morsmelk i øyet.

Vi drypper fortsatt øyet flere ganger om dagen, men jeg syns mengden verk bare øker.

Hun er nå 12 dager gammel.

Burde jeg be om en kontroll igjen, eller går det over av seg selv?

Noen som har noen tips å dele med meg:-)?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

snuppa hadde det i begynnelsen, det var ikke så veldig mye hver gang. det gikk over av seg selv etter en mnds tid tror jeg. du kan jo ta en telefon til legen eller helsestasjonen hvis du er i tvil:)

Skrevet

Jenta mi fikk og verk på det ene øyet da hun var omtrent 5-6 dager. Husker ikke når det gikk over, men jeg kan tenke meg at hun var kanskje 1 mnd. HS sa til meg at så lenge øyet ikke var rødt og irritert så var det bare til å tørke bort alt gusjet og dryppe med mm eller saltvann.

Skrevet

Er bare å dryppe mm i øyet.

Minien her hadde det.

Det ble mer og mer pus i øyet hans etterhvert,og det var slik i en peroiode,men så ble det mindre igjen.

Ble borte rundt 2 mnd alder.

Skrevet

sønnen min hadde også dette. han fikk det rett etter at vi kom fra sykehuset. Vi reiste tilbake til sykehuset og fikk en lege til å se ppå det og han tok noen prøver. Det viste seg å være gule staflekokker og fikk klorafenikol. Dette brukte vi i 12 dager før det var borte. Jeg tror ikke mm vil hjelpe hvis dette er stflekokker.

Skrevet

Hei

Vår jente har tette tårekanaler enda, er nå 8 mnd.. Kjøp øyebadevann for å tørke pusset vekk med. Ikke noe farlig så lenge øyet ikke er rødt og hovent. Det varierer når det går vekk, men som oftest innen de er 2 år. Litt irriterende å ha det gule gørret der, men ellers plages ikke jenten vår av det.

Dere kan også massere tårekanalene ved nesen - spør legen på 6 ukers kontrollen

Skrevet

Min fikk det pga sykehus bakterier når han lå i lys for gulsot, da var han en uke elr noe.

Nå er han 2 månder å er forsatt plaget.

Har brukt øye dråper og sånn krem dråper lignene greier.

Men har ingenvirkning.

Haar prøvd morsmelk også, men funker ikke.

Håper det gårover snart!!!!!

Skrevet

Min har også vært plaget med dette siden han ble født. Det jeg har funnet ut, etter å ha prøvd morsmelk-drypping og tørking med bomullsdott og kokt vann, er at det mest effektive er nesespray for de aller minste. Nå er strengt tatt din lille på 12 dager litt for liten til det, men det skal kanskje ikke mange dusjene til før det åpner seg!?

Men ikke gjør det uten å snakke med hs, det er som sagt litt tidlig.

Skrevet

Gutten min hadde også tette tårekanaler, og mye verk i øynene. Det tok neste 2 mnd før det ble bra. Jeg fuktet en bomullsdott med kamillete og "masserte" øyet med det. Pass på å tørk fra fra utsida og inn mot nesa, ellers drar du bakteriene utover i øyet.(bakteriene er innerst i øyekroken) Å dryppe med morsmelk skal også hjelpe, men jeg syns kamillete virka bedre på gutten min. Og så ble det litt bedre når jeg passa på å alltid bruke en ren/ny klut eller bomullsdott for hver gang jeg tørka øynene hans. Var veldig fristende å ta det bort med fingeren når jeg ikke hadde noen klut i nærheten, men da ble det bare verre (er jo gjerne endel bakterier på fingrene).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...