Gå til innhold

Hvor mye hjelper mennene deres til med hjemmet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min tar søppeldungen opp til vegen når det er tømming, ellers rydder han opp etter middagen 3-4 ganger i uka!!

Resten av husarbeidet gjør jeg. Han støvsuger aldri, tar aldri klesvasken (han vasker sine egne arbeidsklær, men det er alt), han har aldri vasket badet, aldri tørket støv eller tatt gulvvask. Han pleier å ha ansvaret for å legge guttene (og jeg legger jenta).

Han jobber fra 7-3 hverdagene, jeg jobber ca 50 % deltid på helg og kveld.

Synes dere dette er rettferdig fordeling?

Hvordan er det med dere? Hvor mye gjør deres menn hjemme?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gubben min har alt ansvar som har med søppel å gjøre (bære ut, sette ut til veien, dra inn) + plenklipping og alt som har med bilene å gjøre, og husfikseting.

Da jeg var i permisjon tok jeg alt innendørs husarbeid + luking i hagen, mens nå når vi begge jobber 100% deler vi mer. Jeg tar alltid all klesvask og bretting, han kan legge på plass (men dette er bare fordi han ikke "kan" vaske og brette - klærne blir misfarga og når han "bretter" ser man ikke forskjell på det og når det ligger i en haug, hehe), oftest jeg som tar badet, men resten deles på tipper ca 50/50.

Ang middag så er det her i huset den som IKKE har laget middagen som rydder av bordet etterpå. Den som skal i oppvaskmaskinen når den er nyvasket er den som rydder utav.

Syns det blir feil å si at gubben skal "hjelpe til" for ansvaret skal jo være delt. Men ser jo her hjemme også at det blir meg som sørger for at ting blir gjort (selv om jeg ikke gjør alt selv), men det har mest med at jeg har en lavere terskel for nå rjeg syns det trenger å bli vasket enn ham.

Skrevet

Vi har vaskehjelp som kommer og tar golver og bad hver fredag.

Mannen tar klesvasken, jeg tar resten.

Jeg jobber 90%, han er selvstendig næringsdrivende.

Er i forhandlinger om en bedre betalt jobb, og da kommer jeg til å få meg hushjelp flere dager i uka.

Jeg er helt enig i at en ikke skal be om hjelp til husarbeidet, det er felles ansvar.

Skrevet

han vasker aldri klær!! og tømmer aldri oppvaskmaskina (veit fortsatt ikke hvor ting er hen) men han er super flink ellers! støvsuger, lager mat (stort sett jeg gjør det i uka, han i helga) vasker gulver, hjelper meg alltid med kveldsryddinga selv om han er kjempe sliten, så alt i alt er han kjempe flink, både til å hjelpe meg i huset og med vår lille elskling!

og etter at jeg har bynt her skjønner jeg at ikke alle er like heldige, så dib har faktisk fått meg til å sette mere pris på mannen min :)

Skrevet

Sambo er kjempeflink. Han er mye hjemme da. Arbeider døgnvakter, 9 døgn i mnd, resten er han hjemme.

Han tar stort sett alt søplet (særlig matsøppel for det klarer jeg ikke), og det er han som pleier å vaske gulvene (han er litt nøye, så jeg får det ikke til like bra). I det siste har det vært han som støvsuger også, dette fordi jeg ikke greide det da jeg var gravid med bekkenløsning og så har det blitt en vane.

Badene deler vi på, middag/rydde på kjøkkenet deler vi også på. Klesvask er det stort sett jeg som tar (blir ikke fornøyd når han gjør det).

Skrevet

Jeg er også enig i at husarbeid er felles ansvar. Men det virker ikke som min mann tror det. Han sier at når han har gjort noe så klager jeg bare på at det ikke er godt nok, så derfor sier han at jeg kan gjøre det selv. Jeg syns det er urettferdig. Han kan jo gjøre det skikkelig når han først skal gjøre noe. Jeg henger ikke på han og sjekker overalt når han gjør noe, og maser hele tiden. Men når jeg kommer hjem og spør om han ikke kan være så snill å støvsuge, og han sier han har gjort det! Da er det ikke gjort så veldig godt arbeid, når jeg kan se hybelkaniner og annet rusk over alt i krinker og kroker, og tar som en selvfølge at han ikke har støvsugd i det hele tatt.

Men jeg orker ikke dårlig stemning og kranling, derfor har det bare blitt til at jeg gjør alt selv. Så slipper vi hvertfall å krangle.

Kjipt at det er sånn. Men, men..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...