kisso Skrevet 19. juli 2007 #1 Skrevet 19. juli 2007 Nå har jeg nettop lest lokalavisa vår hvor det blir berettet om en baby som døde 4dgr gammel etter en knirkefri graviditet. Mammen gikk 14dgr på overtid hvor fødsel startet av seg selv, i det moren også fikk feber... Når gutten ble født var han veldig slapp og det ble konstatert at moren hadde smittet han med streptokokk B, en bakterie som visstnok finnes i skjeden og halsen. Har ikke fått sjekket helt, men det er en forholdsvis vanlig bakterie som er livstruende for nyfødte. Det familien etterlyser er hvorfor vi gravide ikke blir testet for dette. Etter å ha lest litt på nettet har jeg funnet ut at det er ikke en krevende test heller og det anbefales å ta testen med en vattpinne i skjeden mellom uke 35-37. Jeg er selv vettskremt nå og tenker ta dette opp med min jordmor på neste kontroll. Kanskje jeg er hysterisk, men ettersom jeg leste på nettet så skal faktisk denne saken opp i stortinget september 2007, så tydeligvis er det jo under vurdering om det skal bli obligatorisk. Hvis man har denne bakterien skal babyen og mammen vurderes for behandling med antibiotika, føre var spør du meg. Blir jo vettskremt når jeg går her høygravid..
rødbrus jenta Skrevet 19. juli 2007 #2 Skrevet 19. juli 2007 Hei Kisso Ja det er en enkel test å ta,får håpe den blir obligatorisk. Lurer bare på hvilken lokal avis du så artikkelen i??
Gjest Skrevet 20. juli 2007 #4 Skrevet 20. juli 2007 Jeg fikk påvist StrepB tidlig i svangerskapet , under en pre-abort undersøkelse . Det ble ingen abort på meg , men istedet en bekymringsfull start på svangerskapet da jeg selv leste om strepB (for det fulgte ingen info om dette med prøvesvaret jeg fikk i posten ) , og jeg fant lite hyggelig info . MEN , det er tross alt så mange som 30-40 % av oss gravide som har dette , og som jeg har skjønt det så vil ikke sykehus/lege gi unødvendig behandling for noe som SOMREGEL går greit . Somregel er ikke godt nok . Jeg skjønner at de frykter hysteri , men med god info så kan man unngå det . De er også bekymret for økt antibiotika behandling , ettersom dette ikke tar permanent knekken på infeksjonen og øker faren for resistens . Selv fikk jeg ingen behandling for dette , men jeg skal ta en ekstra svaber-prøve nå i slutten av svangerskapet . Er der fremdeles framvekst av streptokokk B i underlivet så vil jeg be om antibiotika overførsel under fødsel . Noen svaber-prøver tas ikke riktig , opplyste en lege i Tønsberg meg om , da vattpinnen skal ligge i et antiseptisk vann ( m. antibiotiske stoffer i) før prøven , og kan dermed gi feilaktig positivt svar om de ikke har ligget i slikt vann . Vær obs på dette . Må inrømme at jeg har fulgt litt ekstra nøye med i dette svangerskapet m. tanke på urinveisinfeksjoner ( som kan føre streptokokkene lengre inn ) , men for å ikke bli helt ødelagt av frykt har jeg forsøkt å ikke stresse meg selv opp med katastrofetanker . Men i norge må man nok passe på litt eksta selv , ettersom helsevesnet her er så delte i synet på behandlingen av strepB hos gravide . Blir spennende å se om en ny lov trer i kraft snart , for det skal jo ikke være slik at en som gravid må passe på alle disse tingene selv . Uansett så burde helsevesnet enes i sin oppfattning om farene . Det er mildt sagt frustrerende å få så forskjellige beskjeder fra leger ; virker som det meste går på deres private syn og ikke på en prof. veilendning for behandling av gravide med strep. B . I mellomtiden fungerer regelen om at den som skriker høyest blir hørt . Jeg skal skrike høyt , om nødvendig .
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2007 #5 Skrevet 20. juli 2007 Jeg har også fått påvist streptokokk b og synes det er så mange forskjellige meninger om dette hos leger . Tusen takk for supert innlegg her . Det er fint å høre om hvordan andre opplever dette ! Har også hørt om økt abortfare og spedbarnsdødlighet og synes det er skummelt . Ja til mer informasjon om streptokokk b fra legestanden! Og la oss alle skrike høyt om dette jenter ! T.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå