Gå til innhold

Er vanlig brie trygt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sikkert noen som synes det er teit spørsmål, men jeg har bestilt meg en baguette med det til lunsj, og nå ble jeg litt usikker.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er usikker på det. Er den pasteurisert? Jeg har holdt meg unna både brie og blåmugg:) Kjedeelig, for jeg er så glad i både ost og hvitvin. Gleder meg til til neste år og litt ut i ammeperioden!!!!!!

Skrevet

Har sjekket om det stod på pakken, men det gjorde det ikke. Æsj. Får ikke tak i ny lunsj.

Skrevet

Stortsett alle brie- og cammenbertoster du kjøper her til lands er trygge,så det går nok fint! Sjekk på matportalen.no,der får du en hel liste!

Skrevet

Bare spis du, det går nok bra! Selv åt jeg overmoden blåmugg i noen dager i uke 3- jeg visste jo ikke at jeg måtte holde meg unna slikt! Er førstegangsgravid og kunnskapene fås jo ikke automatisk... Det var min tante som fortalte meg at blåmuggost var farlig. Men det er jo snakk om mengder, litt går nok bra.

Skrevet

Forresten,så får du en komplett liste i det siste "Gravid"-bladet,den er ganske kjekk,men det samme står egentlig på matportalen.no også.

Skrevet

Jeg spiser 3pakker brie i uka...hvertfall...det er min store dille:) Og om det hade vært nei mat for de som er gravide og barnet kunne blitt alvorlig syk av det hade det vel stått på pakka...og som noen skriver over her så er de fleste oster her i landet safe å spise!!

GOD LUNSJ:)

Skrevet

Både brie, camembert og blåmuggost er TRYGT å spise - så fremt de er produsert av pasteurisert melk og er innenfor holdbarhetsdato.

Alle oster produsert i Norge, Sverige og Danmark SKAL etter loven produseres av pasteurisert melk. De fleste oster som selges i Norge er fra et skandinavisk land.

Dersom osten er importert fra andre land, og laget av upasteurisert melk, skal den merkes tydelig med "Upasteurisert".

Dette sjekka jeg i forgårs, fordi jeg var usikker selv.

Dermed er jeg helt sikker på at brien i baguetten din er trygg å spise :-)

Skrevet

Er jo riktig det som står over her, men når det gjelder brie og camembert så er det faktisk ganske så mye importert ost også i Norge - bla. fra Frankrike hvor disse ostene opprinnelig er fra og der lages de av upasteurisert melk. Så jeg sjekker alltid etiketten om det står pasteurisert eller upasteurisert, har også sett pakker som ikke er merket og de holder jeg meg unna!

Fikk også høre her om dagen at blåmugg ikke er farlig dersom den er pasteurisert, og jeg som har tvunget meg til å holde meg unna den hele tiden... trodde det var det at det var mugg som kunne være farlig jeg...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...