Lycheli Skrevet 19. juli 2007 #1 Skrevet 19. juli 2007 Min mor har fått påvist kikhoste, og nå er jeg usikker på i hvilken grad jeg bør ta hensyn til dette med tanke på barselbesøk!? Noen som har erfaring med dette? Hun har nok hatt kikhoste noen uker alt. Ifølge sider på nett er den værste smittefaren over etter ca. 3 uker, men det står ikke at man er helt smittefri noe sted. Hva gjør jeg da dersom hun fortsatt har sykdomstegn etter disse 3 ukene? Snakket med jordmor og helsesøster som virket skeptiske til å la babyen være med henne så lenge hun hostet, men de kunne ikke si sikkert hvilken risiko det er. Sykdommen kan vare i flere måneder. For de som ikke kjenner til denne sykdommen kan jeg legge til at det vistnok skal være veldig uheldig for spedbarn å få dette og det finnes tilfeller av dødelighet og hjerneskade etc. pga manglende oksygen. Hva ville dere gjort? Eventuelt noen som kan gi meg noe klarere svar ut fra kompetanse eller erfaring?
❤lille stjerne❤ Skrevet 19. juli 2007 #2 Skrevet 19. juli 2007 Vanskelig å vite sikkert da...symptomene henger jo i mye lenger enn smittefaren, men man vil jo selvsagt være trygg når det gjelder babyen. Kanskje det er bedre å snakke med en lege om det?
Gjest Skrevet 19. juli 2007 #3 Skrevet 19. juli 2007 Hm...har hatt kikhoste selv. Fikk antibiotikabehandling, og skulle etter det være smittefri. Det er sånn med kikhoste at du må få antibiotikabeh. innen en viss tid for å slippe å bli plaget langvarig med hoste ol. Jeg fikk det litt sent, og hosta grusomt mye i 2-3 måneder. Jordmor og helsesøster (spesielt sistnevnte) skal vite hvordan du skal forholde deg til denne situasjonen. Du må vite sikkert hva som er riktig å gjøre, ikke aksepter et "kanskje"-svar. Be disse eller fastlege finne ut for deg hva som er riktig.
Gjest Ut på tur Skrevet 19. juli 2007 #4 Skrevet 19. juli 2007 Snakk med legen din. Kan jo hende din mor bør ha f.eks munnbind
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2007 #5 Skrevet 19. juli 2007 Unngå besøk. Er det mulig at barnet kan ha blitt smittet, skal det få en antibiotakur + resten av familiemedlemmene også. Barnet kan også vaksineres mot kikhoste. Ta kontakt med din helsestasjon.Hilsen helsesøster
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå