Gå til innhold

Lege eller jordmor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan har dere gjort det? Jeg har bare gått til lege, kontroll en gang pr måned og vært fornøyd med det. Nå sier legen min at jeg skal bestille time hos jordmor i tillegg og da jeg satt der på kontoret sa jeg ja til det. Men egentlig har jeg ikke noe lyst, vil helst bare fortsette som vi har gjort til nå med legekontroll. MÅ man gå til jordmor? Hva gjør man hos jordmor? Har ikke noe lyst til å snakke om rier og veer og åpninger og barseltårer og lytte med sånn trerør på magen jeg.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gikk hos lege i starten og deretter har jeg bare gått hos jordmor. Hadde tenkt å gå annenhver gang hos lege og jordmor, men synes det fungerte så bra hos jordmor (var egentlig fint hos legen også) at jeg bare har gått dit. Har hatt noen legetimer i tillegg, men da i forbindelse med sykdom. Egentlig gjøres akkurat det samme hos dem begge. Urinprøve, blodtrykk, lytte på hjertelyden med samme type apparat (ikke trerør), osv. Jordmor har bedre tid på timen enn legen har. Vi har bare snakket om ting som opptar meg, og hun har ikke tatt opp noe med fødsel el. Det har bare vært de temaene jeg har bragt opp som vi har snakket om.

Skrevet

Jeg har gått annen hver gang til lege og jordmor. Men må si at jeg neste gang vurderer bare å gå til legen. Hadde håpet å få mer info om fødsel og graviditet av jordmor, men hun gjør bare det samme som legen. Bt, urinprøve og sf-mål. Hun er alltid åpen for mine tanker og spørsmål, men siden dette er mitt første sv.skap og fødsel har jeg ikke mange spørsmål, vet ikke hva jeg ikke vet..

Syns du selv kan ta den avgjørelsen, og ikke legen din.

Skrevet

Jeg har gått annenhver gang til lege og jordmor, og begge to er kjempehygglige. Forrige gang sa jordmoren at dersom jeg ønsket det kunne vi sette av litt mer tid nærmere fødsel dersom jeg ønsker å snakke om dette med fødselen, men det var bare dersom jeg ønsket det - ikke noe jeg måtte liksom..

Jordmor kan man gjerne snakke litt mer løst og fast til, og de tar seg gjerne mer tid til å lytte med tanke på tanker og følelser man måtte ha. Legen sjekker liksom bare det h*n skal og se til at alt er bra.

Jordmor lytter for å høre etter hjertelyden med sånt lite apparat ala ultralyd, bortsett fra at man ikke har skjerm men bare hører lyden av hjerteslagene.

Jeg er iallfall kjempefornøyd med min jordmor - hun er så behagelig å snakke med, og jeg velger selv hvor mye jeg ønsker å prate eller om hva liksom. Hun spør gjerne om ting, men ikke slik at hun "graver" et svar liksom:)

Gjør det samme hos jordmor og lege synes jeg - bortsett fra at legen har UL maskin og sjekker mål og slikt der, mens jordmor måler manuelt;)

Lykke til med svangerskapet:)

Skrevet

Eg vil anbefala at du prøver ein time hjå jordmor og ser korleis du likar henne. Det er jo ingenting i vegen for at du så kan ta resten kun hjå lege dersom du føler at legen var enklare/betre?

Eg har gått annankvar hjå lege og jordmor og føler at eg får meir ut av timen hjå jordmor fordi ho har betre tid og mykje meir erfaring enn legen min (ho er ganske nyutdanna og har ikkje barn sjølv). Jordmora mi er flinkare til å forklara ting og oppfatta nyansar i det eg bekymrar meg for akkurat der eg har vore i svangerskapet.

Hjå oss har pappen vore med til jordmor, men ikkje til lege. Det har òg fungert fint, eg har hatt lyst til han òg høyrer det jordmora informerer om, og det å høyra hjartelyden første gong var sterkt for begge :) Men no jobbar han skift og det har passa med turnusen hans, sikkert ikkje like enkelt med vanleg 8-4 jobb!

Skrevet

Takk for svar! Jeg vet ikke helt hva det kommer av, har bare en sånn uvilje mot å gå til jordmor. Kanskje jeg ikke er helt klar for å begynne å tenke i retning fødsel etc ennå. Og jeg synes vanlig kontroll hos legen tar nok tid, ønsker ikke å komme til en som har enda bedre tid. Men jeg får vel kanskje bestille en time da, så kan jeg jo bare la være å bestille flere hvis det virker bedre å gå til legen.

Skrevet

Jeg går kun hos legen min. Hun spurte på førstegangs kontrollen om jeg ville gå hos henne, jordmor eller bytte på det. Og da sa jeg ifra at jeg vil kun gå hos henne og hun har ikke spurt siden om jeg ønsker jordmor. Men jeg har sosial angst, og har derfor problemer med å forholde meg til for mange mennesker på en gang, og jeg trenger en "bli kjent prosess" før jeg i det hele tatt tørr å være alene i samme rom som en jeg ikke kjenner. Så mulig derfor hun ikke har nevnt noe mer om det, for hun kjenner jo min situasjon.

Men dersom du ikke ønsker jordmor, bør du si ifra til legen din. H*n kan jo ikke tvinge deg, og dersom h*n har kompetanse(kanskje feil ord?) til å overvåke svangerskap ser jeg ikke poenget med å ha jordmor i tillegg.

Skrevet

For meg er det motsatt. Jeg har bare gått til jordmor, men neste gang må jeg til legen for jordmor har ferie. Jeg har ikke lyst å gå til legen, men det kommer kanskje mest av at jeg ikke har sansen for han og er redd han skal skremme meg.

Jordmoren min har vært helt topp, ikke noe mikkmakk (kan ikke fordra, "hva føler du nå"-spørsmål), og neste time med henne så skal jeg sammen med kommende far for å snakke om fødselen, ellers har det ikke vært snakk om den i det hele tatt.

Jeg har en tanke i hodet mitt at det er tryggere å gå til jordmor, for hun har bedre tid og kan det bedre, det er jo tross alt kun dette de jobber med.. Men ser jo over at det er forskjellige oppfatninger på det :)

Skrevet

Jeg har gått hos legen først, var så mye styr og var ofte på UL hos gynekologen også, så behovet for jm var ikke prekært. Etterhvert begynte det å melde seg flere spørsmål, og legen mente at tiden var inne for jm. Det var det smarteste jeg hadde gjort - å gå til henne:)

Hun har tid, er en fin person og har skikkelige svar på alle de rare tingene jeg lurer på.

Hun har vært forsiktig med å kommentere ting som vekt, og spurte om jeg ville snakke om amming osv. Legen min gidder jo ikke måle symfysen engang, så han er ute av dansen, hehe.

Men enhver gjør som man føler for!!

Skrevet

Det har nok mye å si med personkjemi også, både mht lege og jordmor, i forhold til hvem man trives best med.

Du får ta en tur til jordmor og se om dere er på bølgelengde eller ei :-)

Skrevet

Jeg har nesten bare gått til jordmor, og syns det har funket mye bedre enn de legetimene jeg har hatt! Grunnen er at jordmora er ekspert på voksende mager, har bedre tid og et visst opplegg for gangen i svangerskapet. Har ikke likt legekonsultasjonene noe særlig jeg da, så det blir kanskje litt skjevt lys. Nå er jordmor på ferie, så det blir lege de siste gangene :(

Men jordmora har også digital hjertefrekvensmåler!! :)

Skrevet

Jeg går både til lege og jordmor, synes det er en flott kombinasjon da de utfyller hverandre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...