Anonym bruker Skrevet 19. juli 2007 #1 Skrevet 19. juli 2007 Hvorfor hevder noen at man ikke skal arve madrasser? Lillebror skal bruk søskenbarnets sprinkelseng, og je har vasket medrasstrekket. Må jeg kjøpe nye? I så fall, hvorfor?
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2007 #2 Skrevet 19. juli 2007 de sier så pga allergier og div. har du prøvd å putte madrassen i en bosspose, suge ut all luft med en støvsuger, knyte igjen og la de ligge litt? det skal fjerne allt støv og kitt som samler seg i sengene...
l1ch1 Skrevet 19. juli 2007 #3 Skrevet 19. juli 2007 Fordi Landsforeningen til støtte ved krybbedød sier at man ikke skal bruke madrasser om igjen fra barn til barn da studier har vist at dette øker risikoen for krybbedød. Bruker man en madrass fra en annen familie øker risikoen ytterligere. I tillegg er det bedre for babyen med en ny madrass med tanke på allergier og astma pga mikroorganismer som kan ha blitt igjen fra tidligere bruk eller pga måten den har blitt lagret på. Man anbefales å bruke en madrass i de 3 årene sprinkelsengen blir brukt og så bør den kastes.
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2007 #4 Skrevet 21. juli 2007 Hva om trekket vaskes godt og man skifter ut overmadrassen? Kan man bruke en (pent) brukt madrass da? Og, hva om man kun bruker den brukte madrasse i vugga, som i høyden vil bli brukt til en dupp på dagtid i stua under oppsyn og heller invisterer skikkelig til sprinkelsenga?
Gjest Skrevet 21. juli 2007 #5 Skrevet 21. juli 2007 Ikke så mange dager siden denne diskusjonen gikk, og veldig delte meninger. På mine to eldste lånte vi seng og madrass, men kjøpte ny overmadrass, og for oss funket det helt fint. Denne gangen kommer vi til å kjøpe ny madrass, for den gamle er blitt 14 år siden sist, og da hadde jeg ikke lyst å bruke den lenger.
ennaH Skrevet 21. juli 2007 #6 Skrevet 21. juli 2007 Jeg velger å tro at den eventuelle økte risikoen for krybbedød jeg utsetter min baby for ved å benytte en brukt madrass, er så liten, at den sjansen tar jeg. Jeg kjøpte til og med madrass brukt av en annen familie. Den var kun brukt med tisselaken. Deretter vasket jeg trekket og luftet madrassen. Min førstemann brukte madrassen også kun med tisselaken. Denne babyen blir den tredje på den madrassen, og det tar jeg med stoisk ro. Ikke samsover vi, babyen sover på ryggen, ikke røyker noen i vår familie... Jeg gidder virkelig ikke bekymre meg for krybbedød på grunn av madrassen, altså.
juni-august-mai gull:):):) Skrevet 21. juli 2007 #7 Skrevet 21. juli 2007 helt enig med deg ennaH....jeg har vasket trekket og luftet madrassen...vurderer å fryse den et døgn å støvsuge den og hva i alle verdens dager kan da være galt me den...neida vi må ikk ebli for hysteriske det er ikke bra..blir fort viktigere bekymringer og tenke på.men at vi blir bekymret når vi hører slik det forstår jeg veldig godt.....
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2007 #8 Skrevet 21. juli 2007 hmm...når det står anbefalt på Landsforeningen for krybbedød at man ikke burde det, og dette faktisk ØKER faren for krybbedød, ville jeg ikke kalle de hysteriske ved at de faktisk kjøper ny madrass. Heller kalle de som ikke gjør det uforsiktige. Madrasser er ikke akkurat dyrt heller, og er en av de få tingene som anbefales at man kjøper nytt.
Gjest Skrevet 21. juli 2007 #9 Skrevet 21. juli 2007 Fra siden til LUB: Grunnen til at vi ikke anbefaler brukte madrasser er todelt: Rester fra gammel babyoppkast e.l. kan gi en bakterieflora som barnet kan puste inn hvis det ligger på magen. Innpustede bakterier kan gi immunstimulering i luftveiene med feberstigning og forstyrrelser i åndedrettsreguleringen. Død kan da bli et mulig resultat. En gammel madrass som ikke er vasket på 60 grader og som ikke har et vaskbart trekk over seg er ikke bra med hensyn til at gulp, urin og avføring gir gode vekstvilkår for bakterier. Hvis man vil bruke en brukt madrass kan man ha et vanntett, vaskbart trekk rundt madrassen for å hindre at barnet puster inn bakterier. Pass imidlertid på at madrassen ikke for slitt eller myk. Hvis det er tilfelle bør du kjøpe ny madrass. En studie fra Skottland viser at krybbedød-risikoen er tre-doblet dersom barnet bruker en brukt madrass, eller 8-doblet dersom barnet har fått en brukt madrass fra en annen familie.
r r r Skrevet 22. juli 2007 #10 Skrevet 22. juli 2007 Ut fra dette ser det jo ut til at en madrass som alltid er brukt med tisselaken ikke skulle være noe problem. Har en skummadrass i sprinkelsenga som nr1 og nr2 har brukt frem til de var omtrent 2 år. Den har ikke vært brukt uten tisselaken mer enn noen dager tilsammen og har da heller aldri vært utsatt for avføring/tiss/oppkast. Har ingen betenkeligheter med å la nr3 bruke denne madrassen også!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå