selfangerkjerringa Skrevet 19. juli 2007 #1 Skrevet 19. juli 2007 Det er vanskelig å finne gode svar på stående fot når 3-åringen min stiller meg følgende spørsmål: "Mamma, kanskje hu oldemora mi som e død e i verdensrommet no?" ... eller når hun spør om dette: "Mamma, kor va lillesøster hen før hu kom te oss?" "Hu va i magen te mamma veit du" "Nei, kor va hu hen FØR hu va i magen din!" (- jeg drar mammafrø+pappafrø-greia, men det duger visst ikke...) "Nei, mamma... kor va hu hen FØR hu va frø!!!" Jah. Trodde virkelig de var litt eldre før de begynt å stille slike eksistensielle spørsmål...
rufs Skrevet 19. juli 2007 #2 Skrevet 19. juli 2007 he he,ja ikke like godt å svare på slike ting hele tiden..ang oldemor,hva med å la henne se for seg noe fint ang henne,mine to er sikre på at deres onkel bor på en sky,noe elste mann begynte med en gang,lillesøster fulgte da med,der har onkel det kjempe fint,slipper å rydde,slipper å legge seg osv:) de har begge vært med i en begravelse,vondt å se at de blir lagt ned,men de spretter jo opp igjen når vi ikke ser det,er deres mening....spørsmål om hvor de var før de kom i magen har jeg svart at da var dere ingenting,og sånn er det bare:) å ja er det enkle svaret jeg får på det....
Gjest Skrevet 19. juli 2007 #3 Skrevet 19. juli 2007 Ene niesa mi var sånn fra hun var litt over tre år gammel og har forsåvidt enda ikke sluttet med slike spørsmål. Jeg må innrømme at jeg har blitt svar skyldig mer enn en gang. At sånne små kan være så lærerike også for oss voksne
selfangerkjerringa Skrevet 19. juli 2007 Forfatter #5 Skrevet 19. juli 2007 ang. oldemor så er det ikke sorg eller noe - hun døde 2 uker før 3-åringen ble født, men hun har en oldemor i live (min farmor) og lurer derfor av og til på hvor den andre oldemora (min mormor) er hen. Derav grubleriene. Hun vet at oldemor er død, men lurer altså på hvor folk er hen etter de er døde, når de ikke er levende lenger. ang. hvor man er hen før man er i magen så er det ikke helt lett å svare "ingenting", fordi det ikke samsvarer med min egen overbevisning overhodet...
Nit@™ Skrevet 19. juli 2007 #6 Skrevet 19. juli 2007 Jeg og har fått spm om hvor babyen var FØR den kom i magen.. Svaret mitt har vært at da var babyen i "babyventeland" ) Eldste datteren min er 17 år, og husker fortsatt den at lillebror var i "babyventeland". Hun synes egentlig det var en ganske grei og litt morsom forklaring. Babyene venter der til mamma og pappa er klare til å få babyen i magen )
selfangerkjerringa Skrevet 19. juli 2007 Forfatter #7 Skrevet 19. juli 2007 Men hvor er babyventeland? Og hva gjør babyene der? De er jo så små? Hun vet nemlig at babyen starter som frø - hun har spurt og gravd seg fram til at man starter så smått som en prikk, vokser seg større og større til man blir for stor til å være inni magen, da må man ut, så fortsetter man å vokse til man blir voksen - hun har til og med fått med seg at ørene og nesa på mannfolk ALDRI slutter å vokse, det er derfor gamle menner har så svære neser og ører, og at puppene på jenter vokser mer enn på gutter osv. Det er jo selvsagt flott å ha ei jente med såpass mye omløp i huet, men det gir sannelig utfordringer for oss stakkars foreldre også ja!
___ Skrevet 19. juli 2007 #8 Skrevet 19. juli 2007 Det er da du forteller om Gud hvis du er kristen, hvis ikke har du nok et forklaringsproblem ;-)
grå :) Skrevet 19. juli 2007 #9 Skrevet 19. juli 2007 moa er også opptatt av døden nå om dagen. mest fordi katten døde for litt siden og fordi vi snakket om den avdøde morfaren til kusinen hennes. vi har vel sagt at katten var så ødelagt at hun døde så for henne er veldig ødelagt og død veldig nære. når hun har spurt så har vi fortalt at når man er død så kan man ikke leke, ikke puste, ikke spise osv mer og at man reiser opp til himmelen og aldri kommer tilbake mer. der oppe blir man hel igjen og venter på at det skal bli vår tur (eller noe sånt) til å kome dit og da vil vi være sammen for alltid. det holdt liksom ikke med 'vet ikke' så veldig lenge så måtte fram med noe hun kunne forsone seg med. hun ble jo kjempeglad da hun hørte katten var hel igjen da og at de kom til å treffes igjen selv om det var lenge lenge til
selfangerkjerringa Skrevet 19. juli 2007 Forfatter #10 Skrevet 19. juli 2007 hehe, kjenner igjen den der ja... lenge siden "vet ikke" holdt her i huset i hvert fall. Jenta er en skikkelig grubler. Spør og graver om alt mulig.
selfangerkjerringa Skrevet 19. juli 2007 Forfatter #11 Skrevet 19. juli 2007 altså - forklaringsproblem... hehe Er ikke kristen dessverre. Selv om jeg av og til skulle ønsket jeg var det... ville forenkla forklaringene btydelig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå