Anonym bruker Skrevet 18. juli 2007 #1 Skrevet 18. juli 2007 Tenk deg at du ble meldt inn i et politisk parti da du ble født, la oss for eksempel bare kalle det Partiet. Partiet hadde tilnærmet monopol på sannheten i samfunnet du levde i, det var deres ideologi som var gjeldende. Alle barn ble opplært på skolen til å tro at alt politikerne fra Partiet sa var sant, og at grusomme straffer ventet dem hvis de ikke gjorde som de ble fortalt. Partiet mottok penger fra skattebetalerne i landet basert på antall medlemmer. Siden du var medlem, mottok de også penger pga ditt medlemskap. Makten og innflytelsen deres var proposjonal med antall medlemmer i Partiet, og ditt medlemskap telte selvsagt også. Men, etterhvert som du vokste opp og dine kunnskaper økte, innså du at du ikke delte Partiets ideologi og synspunkter. Du erkjente etterhvert at det du hadde blitt fortalt på skolen om Partiet og deres lære ikke kunne stemme, det de fortalte deg kunne ikke være sant. Hva hadde du da gjort? Ville du meldt deg ut? Trolig. Hvorfor melder du deg da ikke ut av Den Norske Kirke?
Gjest Skrevet 18. juli 2007 #2 Skrevet 18. juli 2007 Men hvorfor skal jeg melde meg ut når jeg er enig i de fleste grunnprinsippene, og siden jeg setter pris på f.eks. kirkens seremonier, og siden jeg selv lever etter og respekterer de kristne grunntankene? Selvfølgelig er jeg ikke enig i alt som skjer i Den norske Kirke, men grunnprinsippene støtter jeg.Og da ser jeg ikke poenget med å melde seg ut. Jeg vil dessuten gjerne at de skal ringe med kirkeklokkene den dagen jeg skal begraves.... Jeg er døpt og konfirmert i kirken, jeg er borgerlig gift, men ønsker å begraves fra kirken når den tid kommer. I skolen er religionsfaget for tiden i stor endring, og det synes jeg er riktig - religionsfaget bør favne mye, mye mer en kristendom - og selv om faget langt fra er helt bra foreløpig, så arbeides det aktivt med saken. Jeg, og min familie blir nok stående som medlemmer i Den norske Kirke fremdeles. Du kunne forresten godt signert med nick, du også HI! Det er feigt å være anonym, synes jeg.
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2007 #3 Skrevet 18. juli 2007 Grunnprinsippene?? Hva mener du med det?
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2007 #4 Skrevet 19. juli 2007 Tror nok mange føler at de av en eller annen grunn har tilhørighet til statskirka. Siden "alle" andre er det. Det å tenke over hvorfor vi gjør en ting når vi får presset nedover ørene at slik skal det være kan det være vanskelig å tenke over hvorfor å ta et annen valg. Av samme grunn sier jo de fleste at de døper så ungen skal slippe å ta et valg som 15 åring.. Tror mange 15 åringer står over mye tøffere valg enn dette, og når man ser hvor mange som senere ikke ønsker å konfirmere seg i kirka.. ja det er jo bare et "bevis" på at mor og far valgte feil. De klarte jo aldri å oppdra barnet i den kristne tro slik de og fadderne til barnet lovte på dåpsdagen... Jeg klarer ikke helt å forstå det. Selv er jeg ikke kristen, og i mine øyne er ikke dåp et alternativ. For meg er alternativet en navnefest i regi av HEF, eller lage noe selv, eller kanskje rett å slett ikke ha noen slags fest. Jeg syns tradisjoner er viktig. Veldig viktig faktisk, men tradisjoner jeg ikke føler har noen betydning for meg. Ja da må jeg finne på noe annet da og heller lage nye tradisjoner. De kan ihvertfall ikke baseres på noe jeg ikke tror på. Da blir jo alt bare falskt. Det hadde ihvertfall ikke blitt noen trivelig dag for meg..
Gjest Ut på tur Skrevet 19. juli 2007 #5 Skrevet 19. juli 2007 Jeg er utmeldt av statskirken, det samme er min mann. Så vårt barn vil ikke bli medlem. Men om jeg nå ikke tar helt feil betaler jeg fortsatt penger for jeg er ikke meldt inn i ett annet tros samfunn eller HEF
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2007 #7 Skrevet 19. juli 2007 Jeg lurer fortsatt på hva du legger i "Kristene grunntanker"????
Gjest Skrevet 20. juli 2007 #8 Skrevet 20. juli 2007 Tja, det er jo faktisk så enkelt som dette, da... De ti bud Fra 2. Mosebok kapittel 20: 1) Du skal ikke ha andre guder enn meg. 2) Du skal ikke misbruke Guds navn. 3) Du skal holde hviledagen hellig. 4) Du skal ære din far og din mor. 5) Du skal ikke slå i hjel. 6) Du skal ikke bryte ekteskapet. 7) Du skal ikke stjele. 8) Du skal ikke tale usant om din neste. 9) Du skal ikke begjære din nestes eiendom. 10) Du skal ikke begjære din nestes ektefelle, eller hans arbeidsfolk eller andre som hører til hos din neste. Barnelærdom, for min del...
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2007 #9 Skrevet 20. juli 2007 1-3 er det vel ærlig talt ikke mange som bryr seg om idag? 4-10 er jo rett og slett stjælt fra religioner og samfunn som eksisterte lenge før Kristendommen ble oppfunnet.Å påstå at kristendommen fant opp etikk og moral er vel litt drøyt? Er veldig enig i at 4-7 er gode leveregler, men mange av oss vantro følger disse, uten å la kristendommen ta æren for det :-)
Gjest Skrevet 20. juli 2007 #10 Skrevet 20. juli 2007 Hvis du vil vite det, så bryr jeg meg om 1. - 3. bud også, ja. Særlig 1 og 3, hvorfor i all verden drive med all slags mulig støy og bråk, og arbeid for den del på en helligdag? Vi trenger faktisk litt ro og fred av og til. De gode levereglene i 4. - 10. bud burde alle mennesker gjøre sitt beste for å leve etter, så ville verden bli et fredligere sted - uten at man til og med må krangle om hvem som har "funnet opp" reglene. Jeg forbeholder meg faktisk retten til å si at jeg er grunnleggende kristen - på bakgrunn at jeg etter fattig evne lever etter De ti Bud.
Lumsk Skrevet 21. juli 2007 #11 Skrevet 21. juli 2007 Nå er det jo en forskjell på et politisk parti og en religion som landets lover og tradisjoner er bygget på. Når det er sagt så synes jeg kirken ikke burde være en kirke underlagt staten, men ha selvbestemmelsesrett over egne saker, men det er en anen diskusjon som ikke passer på denne siden. For meg vil det igjen være feil å velge en seremoni i HEF siden jeg ikke kan være enige i mye av det de står for. Og hvorfor så anonym? Skal man være bombastisk i sine uttalelser bør man stå for det man mener!
=)mamsen=) Skrevet 21. juli 2007 #12 Skrevet 21. juli 2007 . Lumsk Men hva er det som blir feil i sermonien til HEF? Man blir jo ikke medlem eller lover å holde noe!! HEF sermonien er jo HELT livssynsnøytral og passer for alle religioner og livssyn vil jeg tro. Hva er det som blir sagt i denne sermonien som du ikke kan stå for?
kokosyklus Skrevet 21. juli 2007 #13 Skrevet 21. juli 2007 Vi diskuterer dette her hjmme mye nå, da det nærmer seg dåp. Vi giftet os via HEF i sommer, men vet ikke helt om vi vil ha navnefest via de. Vi kommer nok ikke heller til å døpe ungen i kirken, da vi mener det er vanskelig å tro at et barn er født i synd. Blir veldig vanskelig å stå i en seremoni som ikke betyr noe for oss annet enn at den er provoserende. Diskuterte dette med noen venner i samme situasjon. Vi kom alle frem til at det beste hadde vært å laget en egen seremoni av noe slag, uten at vi noengang kom frem til et godt forslag. Er selv undrende til kristendommern og medlem av staskirken. Prøver å finne ut av ting og kunne godt tenkt meg en alternativ kirke å døpe barnet i, som ikke fokuserer på arvesynden. Uansett dåp/navnefest, vi kommer til å oppdra våre barn i den tro at det kanskje finnes en gud. Så kan de gjøre seg opp en egen mening når den tiden kommer.
Lumsk Skrevet 26. juli 2007 #14 Skrevet 26. juli 2007 Lilledrue, det er ikke hva som blir sagt i selve seremonien som er problemet. Jeg har aldri vært på en navnefest, så jeg vet ikke hva som blir sagt. Problemet er at om jeg hadde holdt en navnefest i regi av Hef istedenfor en dåp i kirken hadde jeg signalisert at jeg var enig i det Hef står for. Det kan jeg ikke gjøre. Derfor ville det vært feil for oss med en navnefest.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå