Anonym bruker Skrevet 18. juli 2007 #1 Skrevet 18. juli 2007 Tenk deg at du ble meldt inn i et politisk parti da du ble født, la oss for eksempel bare kalle det Partiet. Partiet hadde tilnærmet monopol på sannheten i samfunnet du levde i, det var deres ideologi som var gjeldende. Alle barn ble opplært på skolen til å tro at alt politikerne fra Partiet sa var sant, og at grusomme straffer ventet dem hvis de ikke gjorde som de ble fortalt. Partiet mottok penger fra skattebetalerne i landet basert på antall medlemmer. Siden du var medlem, mottok de også penger pga ditt medlemskap. Makten og innflytelsen deres var proposjonal med antall medlemmer i Partiet, og ditt medlemskap telte selvsagt også. Men, etterhvert som du vokste opp og dine kunnskaper økte, innså du at du ikke delte Partiets ideologi og synspunkter. Du erkjente etterhvert at det du hadde blitt fortalt på skolen om Partiet og deres lære ikke kunne stemme, det de fortalte deg kunne ikke være sant. Hva hadde du da gjort? Ville du meldt deg ut? Trolig. Hvorfor melder du deg da ikke ut av Den Norske Kirke?
Gjest -<<- Skrevet 18. juli 2007 #2 Skrevet 18. juli 2007 Dette med at de mottar penger per medlem stemmer ikke.
=)mamsen=) Skrevet 18. juli 2007 #3 Skrevet 18. juli 2007 Kirken får like mye penger om du er medlem av Statskirken, står utenfor, eller er medlem av et annet støtteberettiget tros- eller livssynsamfunn. Årsaken er at det ikke finnes noen egen "kirkeskatt", men at Statskirken får bevilgninger over statsbudsjettet. Man regner så ut hvor mye dette blir pr. medlem. Så bevilger man et tilsvarende beløp pr. medlem til andre støtteberettigede tros- eller livssynsamfunn. Statskirken får ikke nødvendigvis mindre penger om andre samfunn får mer. Det må ganske mange ut av statskirken før myndighetene forstår at de må bevilge mindre penger til statskirken.
Troillpia Skrevet 21. juli 2007 #4 Skrevet 21. juli 2007 Kanskje rett og slett fordi at de som IKKE melder seg ut, innerst inne ØNSKER å være der...
kaur *har født!* Skrevet 21. juli 2007 #5 Skrevet 21. juli 2007 Jeg hadde aldri forestillt meg at jeg var medlem av statskirken, heller ikke barna mine. Forbauselsen var stor da vi fikk brev i posten om at vi var registrert i to forskjellige trossamfunn. Vi hal aldri ønsket å stå i statskirken! Så da fikk vi meldt oss ut, gudskjelov.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå