Vrimle Skrevet 18. juli 2007 #1 Skrevet 18. juli 2007 Hvorfor fjernet du dem? Hvor lenge var det vondt etterpå? Når kan en begynne å spise normal mat?
mockis me Skrevet 18. juli 2007 #2 Skrevet 18. juli 2007 hei!hvis 17 år(6 år siden) er voksen nok,så ja Hadde stadig vekk infeksjoner i dem og fikk operasjon. det var nok ganske vondt og kunne bare drikke is vann i 10 dagers tid. begynte så smått med suppe og yoghurt etter dette. Fikk utskrevet standard med. som er paralgin forte og voltaren som gjorde at eg sov veldig mye den første uken. Fælt mens det stod på, men har kun hatt halsbetennelse en gang siden!!!! Absolutt verdt det. =)
Mamma`n til Lukas & Milla Skrevet 18. juli 2007 #3 Skrevet 18. juli 2007 Fjernet mandlene mine da jeg var 18 år dvs 7 år siden:) Hadde kronisk streptkokker/halsbetennelse i 3 år!!! Det gjorde helt sinnsykt vondt etterpå,så vondt at hvis jeg hadde visst hvor vondt det gjorde så hadde jeg kanskje ikke fjernet dem...sorry,men forteller deg sannheten. Mandlene min var så store at kirurgen på Ullevål la de på sprit for å vise medisin studentene sine,han hadde aldri i sitt lange liv sett noe lignende! Jeg brukte smertestillende lenge 6 Paralgin forte,6 Voltaren og 12 Paracet i døgnet i nesten 4 uker.Vet det høres voldsomt ut,men sånn var det. Husker ikke da jeg spiste normalt,gikk lang tid hvertfall...
Vrimle Skrevet 18. juli 2007 Forfatter #4 Skrevet 18. juli 2007 Tusen takk for svar begge to:) Er i tvil på om jeg skal ta mandlene eller ikke. Jeg har store hull i mandlene liksom, der det legger seg matrester. Dette er rett og slett kvalmt, jeg brekker meg hver dag når jeg skal få ut det som har samlet seg der:( Det høres jævli vondt ut å ta mandlene, men tror det er verdt det..
Økologisk_knekkebrød Skrevet 19. juli 2007 #6 Skrevet 19. juli 2007 Jeg fjernet dem også i voksen alder. Hadde konstant halsbetennelse, og mandlene var helt ødelagte. Synes ikke smertene etterpå var verre enn en halsbetennelse. Spiste voltaren og paracet, og sørget for å ta smertestillende FØR smertene ble sterkere, etter råd fra legen. Husker ikke hvordan det var med mat, men tror jeg spiste loffskiver uten skorper allerede samme dagen eller så var det dagen etter operasjonen. Det eneste var at man ikke burde spise varm mat, for da kunne sårene begynne å blø. Benyttet anledningen til å spise mye is, fordi man "har lov" til det etter å ha fjernet mandlene. Har ikke hatt halsbetennelse etterpå, og synes absolutt det var verdt det!
Nit@™ Skrevet 19. juli 2007 #7 Skrevet 19. juli 2007 Jeg fjernet mine da jeg var 19 år. På sykehuset Buskerud HF. (tidligere Buskerud Sentralsykehus) Og har ikke angret på det. Det er ikke værre etterpå en halsbetennelse. Dessuten får du jo smertestillende som regel til å bruke hjemme. Spiste ganske normalt etter 4-5 dager. Det er jo sårt i starten så klart.
Juliemamman Skrevet 19. juli 2007 #8 Skrevet 19. juli 2007 Jeg fjernet mandlene like før jeg fylte 20 år. Hadde ikke vanvittig vondt etterpå... 2 uker etter operasjonen skulle jeg gifte meg, så var spent på hvordan det ble med bryllupsmiddagen, men det var ikke noe problem
Gjest Sekretøsa Skrevet 19. juli 2007 #9 Skrevet 19. juli 2007 Jeg tok mine når jeg var 17. Fikk streptokokker i såret etterpå, og lå vel i senga omtrent 3 uker. Det var helt forjævlig vondt (du spurte ;o) ) men det var absolutt verdt det!!!! Streptokokker trenger du jo ikke få! Jeg fikk med paralgin forte og voltaren, men klarte og spise etter et par dager, det gjorde bare grusomt vondt. Bedre og ta de nå enn seinere!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå