Gå til innhold

Er dette å lure staten for penger??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjæresten og jeg har nærmest bestemt oss for at vi ikke skal bo sammen til å begynne med. Han bor ca 1,5 time unna meg og der MÅ han bo pga en jobb som han virkelig trives med (det er liksom livet hans) og jeg vil ikke flytte fra vennene og familien min. Jeg har egen leilighet med god nok plass for meg + en baby. Hvis vi da ikke bor sammen mottar jeg penger som en alenemor?? Selv om vi er kjærester? Og hva hvis vi da etter f.eks. et år eller to bestemmer oss for å flytte sammen igjen?

Jeg har ingen inntekt (lever på foreldrene mine fortsatt da de har veldig god økonomi), og han får minstelønn (til og med litt mindre, for han trekkes for losji).

Blir gla for svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du mottar ikke stødnad som alenemor hvis dere er kjærester som ikke bor sammen. De spør om det. Og på søknadsskjemaene er det rubrikker man skal fylle ut hvor det kommer frem om man er par eller ikke. Jeg ble spurt om vi fortsatt var par, men ble boende på hver vår kant av landet pga studiene.

Skrevet

så fikk jeg svar likevel hehe tusen takk :) men er vel mange som lyver om at de er par da? har ikke tenkt til å gjøre det vi altså, har aldri lurt noen ;)

Skrevet

Ja, det er å snyte staten for penger. OG det er å snyte deg selv og familien for ren samvittighet. Men det høres jo ikke ut som dere helt har kommet til det stadiet i livet hvor dere vil sette hverandre og barnet først da... Får håpe det kommer etter hvert.

Kjipt å måtte tilbakebetale penger, og kjæresten din er jo i jobb og får penger. På sikt får vel du også egne penger, selv om din familie har god økonomi. Det kan jo ikke du og ditt barn leve på i lengden...

Skrevet

Tror jeg såg et slik skjema på føden. Der måtte en oppgi hvor mye en er sammen osv!

Skrevet

Det er det helt sikkert mange som gjør. Mange som juger på seg mye for penger...

Skrevet

Og jeg vil si at JA - det er å lure staten og alle oss skattebetalere for penger å juge om slikt.

Skrevet

Jeg føler ikke at jeg snyter familien for ren samvittighet akkurat. Jeg ser på meg selv som veldig heldig..jeg kommer fra en familie som arvet veldig mye i sin tid, og jeg får min del av det uten dårlig samvittighet - OG hvis du ser hva jeg skrev så skjønner du at jeg ikke vil lure staten. Jeg har aldri på noen måte lurt noen for penger!

Det at HAN setter jobben så høyt er hans problem, og det er mange grunner til at jeg ikke kan flytte til han.

Skrevet

Og forresten, om jeg mottar noe fra staten så får jeg ikke dårlig samvittighet ovenfor skattebetalerne, familien min betaler nok i skatt ;) og igjen - vi prøver ikke på noen måte å lure noen! Jeg har så og si aldri mottat noe fra staten. Gikk på privatskoler for de offentlig er for dårlige her i landet, har privat lege, tannlege osv

Skrevet

Husk at kjæresten din risikerer å pådra seg bidrags gjeld. Er dere kjærester er det best at du oppgir dette korrekt. Vet aldri om noe skulle slå tilbake på dere i ettertid.

Skrevet

var ikke siktet dirkete mot deg, men generelt om alle som velger å "lure" staten i slike sammenhenger. Så du skrev at du ikke ville løyet, men at du lurte i forhold til at du kom til å bli boendes aleina.

Skrevet

Ja huff. jeg så at det jeg skrev virket litt sint..det var for all del ikke meningen! Jeg blir litt revet med noen ganger :-D

Skrevet

Hei NyGravid.

Nei, jeg mener ikke at dere lurer staten, vi lever i et land hvor reglene faktisk er sånn.

MEN jeg er redd for at dere lurer dere selv. Det er absolutt ingen dans på roser å leve som alenemor, og det å bo sammen med en nybakt pappa er faktisk usigelig viktig ikke minst for at han skal få bli kjent med barnet og forstå hvor mye arbeid et sånt lite nurk faktisk er.

så for deres parforhold, så er jeg helt overbevist om at det å bo sammen vil være det beste. Ser av profilen din at dere ikke har vært sammen særlig lenge, men når nå engang babyen er laget, kan dere like gjerne hoppe i det.

Klem :)

Skrevet

ser dillemmaet ditt jeg,du blir jo en alenemor om dere ikke bor sammen da..men om det blir å snyte eller ikke..veit sannelig ikke jeg..er det forskjell på om kjæresten er barnets far eller ikke da? du kan jo ringe til nav å høre..

Skrevet

Jeg skjønner hva du mener :) unnskyld hvis jeg virket sinna, som sagt så blir jeg lett litt revet med :)

Vi aner jo ikke noe om å bli foreldre nei :-S har jo ikke peiling på noe. alt jeg vet er at her hvor jeg bor har jeg familie og venner som jeg vet vil hjelpe meg. Barnefaren bor laaangt utpå landet på et sted jeg ikke kjenner så godt. Men jeg skulle nå ønske at han ville tenke på å flytte til meg i alle fall... Men ting kan jo skje etterhvert. Uff dette er ikke lett nei.

Takk for fint svar ;)

klem

Skrevet

Om du bor sammen med en annen en barnets far regnes du heller ikke som alenemor. Og om du er i et forhold med barnets far, men ikke bor med ham er du heller ikke alenemor..

Skrevet

men kosel...om man oppgir to adresser og derav mottar penger...DA ser jo jeg og at det blir feil,for det vil jo si at man da i praksis bor sammen,men har hver sin adresse kun for det offentlige..men i denne situasjonen hvor hun faktisk blir alene..?

Skrevet

Hei! Jeg var på NAV i dag faktisk, da jeg blir alene med mitt barn,

Jeg fikk et papir som både meg og barnefar må signere på, her bekrefter vi at vi ikke er kjærester, eller at vi ikke lever sammen hver for oss pga, jobb, studier, militær osv, og at vi heller ikke har planer om og flytte sammen.

Så selv om du teoretisk sett vil fungere som alenemor dersom du har daglig omsorg, så mister du alle rettigheter dersom dere er kjærester.

Jeg vil absolutt ambefale deg og kjæresten din at dere prøver og få det til og fungere best mulig for alle 3:)

Skrevet

Nei. De spurte veldig nøye og forklarte det at hvis vi var kjærester, men valgte å ikke bo sammen ( uavhengig av årsak) så var jeg ikke aleneforsørger.

(Nå er ikke det tilfellet for meg. Vi er ikke lengre et par.)

Skrevet

Ganske sikker at du vil bli regnet som alenemor, selv om du forteller at dere er sammne, men pga av situasjonen som den er, så bor dere fra hverandre... Så slipper du å prøve å "lure" noen.

Skrevet

Den problemstillingen din er litt vanskelig. Typen din har jo ikke flyttet bort for å jobbe etter hva jeg har skjønt. Dere er kjærester, men har aldri bodd sammen. Han bor 1,5 time fra deg, noe som tilsvarer 10-15 mil. Du har heller ikke planer om å flytte sammen med barnefar og dere kommer heller ikke til å se hverandre annet enn i helgene...etter sånn jeg tenker. Reglene kan være veldig firkantet, men det er litt ulik praksis fra nav-kontor til kontor. Legg frem saken din...ring med dem å hør, så får du et svar på det. Om han har utbet. mindre enn minstelønn så dekker vel det kanskje ikke boutgifter for han der han bor, for deg der du bor pluss kost for han selv, deg og babyn så noe hjelp har du vel krav på uansett mener jeg. Er noe som heter livsgrunnlag og det er satt opp hvor mange penger ( hvor mye en faktisk skal ha) en person trenger i mnd for å overleve.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...