Gå til innhold

forvirret etter jordmorkontroll -livmortappen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var til jordmorkontroll i dag..

Etter mye vonde kynnere siste tiden ba jeg om å få livmorhalsen sjekket..

"livmortappen er helt avflatet og 1-2 cm åpen. " var svaret..

Jaha.. den kommende storebror var med, jeg var stresset og fikk ikke summet meg nok til å spørre noe som heldst...

Nå som roen har senket seg i huset spinner tankene..

HVA betyr det da???

Er livmorhalsen og livmortappen det samme?

og betyr det at jeg har 1-2 cm åpning?

skal legges til at jeg er 32 uker på vei, og synes det er litt fortidlig å få en slik beskjed..

hadde det ikek vert for at jordmoren nå har ferie fra og med i morgen så skulle jeg ringt henne og spurt....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det betyr at du har 1-2 cm åpning ja,men det er ikke noe farlig,jeg gikk med åpning i 1,5 mnd sist svangerskap,og fikk en uke på overtid:)

Skrevet

på fagspråk heter det ikke "tappen" :-) men livmorhals,eller cervix på latinsk..

Skrevet

Jeg var hos JM for to dager siden og fikk beskjed om at jeg var godt moden og hadde 1 cm åpning. Hun sa da at fødselen kunne skje når som helst, og hun mente at det ville gå max 1,5 uke. Nå er jeg i uke 37+6, så det kan jo ha noe å si? Syns det er litt rart at man kan gå med så stor åpning i flere mnd jeg da, men.. Kan man ha åpning uten å være moden da?

Skrevet

Det som gjør at en er moden er at livmorhalsen blir myk og føyelig. Etterhvert villivmorhalsen da korte seg ned for å gjøre seg klar til fødsel...til slutt er den helt flata ut...så får en åpning...en kan jo få åpning før livmorhalsen er helt utflata...men en må være moden for å få åpning. Om du ikke er moden vil livmorhalsen din være hard og stram og lukket. For fleregangsfødende kan livmorhalsen være myk lenge før enn hos førstegangsfødende.

Hvor lenge en går med åpning før fødsel er inndividuelt...men har en 1-2 cm åpning så har en åpning og den vil ikke forsvinne igjen...du får bare smøre deg med tålmodighet og prøve å leve normalt ;o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...